Alle danske modelpiloters forum

 
Aerobatic
Emnestarter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29 nov 2015 13:23
Kontakt:

Anbefaling af 3D printer

03 feb 2020 11:30

Sidder og kigge lidt på køb af 3D printer og der jo mange at vælge imellem, så er der nogen med erfaring og har et godt bud hvad man skal købe?

Den skal gerne kunne det hele og være inden for et alm. hobbybudget? :-)

Pft. Ulrik
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Anbefaling af 3D printer

03 feb 2020 11:53

Hej
nu ved jeg ikke lige hvad du mener med at den skal kunne printe det hele!
Jeg er super tilfreds med min Creality 3D - Ender 3 PRO  printer pt. kun med PLA
vil dog her råde til at skifte til Metal Alu MK8 Extruder Feeder Kit på denne 3D printer
koster i omegnen af 1600- 2000kr.
afhængigt hvor den købes!
Mvh.
Arvid
 
haumovie
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: Anbefaling af 3D printer

03 feb 2020 15:14

Kender ikke dit hobby-budget og forestiller mig at det er variabelt.
Jeg har selv en Anet A8 og har haft den i et par år. Købt da mit hobby-budget var mere beskedent end i dag (den koster under 1k).
Jeg er ganske glad for den, men erkender at den langt fra kan det hele. Til gengæld har den været tilpas forstyrrende til at jeg har lært en del om hvordan sådan en fungerer. Kvaliteten er mestendels tilstrækkelig til mit behov. Jeg printer udelukkende i PLA og primært funktionelle prototyper, reelt gode redskaber til bygning af modeller, samt dele til selve modellerne og enkelte fly som er helt printede. 
Dertil er jeg ivrig træ-drejer og har printet en hel del hjælpeværktøj og dimser til værkstedet. En gang imellem printer jeg også lidt legetøj til ungerne.
Hvis man ikke ønsker at rode så meget med selve printeren, så kan jeg forstå at en original Prusa er vejen frem for mange. Den koster også derefter, men bestemt ikke urimeligt. 
Jeg har stort set kun hørt godt om Ender3 - specielt ift. prisen.

Hvis du ønsker at printe i andet end PLA og PETG, så skal du nok se dig om efter at lukke den inde i et skab, så du kan holde temperaturen nogenlunde kontrolleret og dampe ligeså. 
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Anbefaling af 3D printer

03 feb 2020 21:14

Hvis du ved hvad du vil kunne printe kan du få et ret præcist bud.

Er du nysgerrig på om det er godt, som vi er mange der er, er der altid flere veje.
Start med en billig version, eller noget godt brugt, lær omkring teknikkerne (ikke mindst at tegne!), og så er du langt bedre rustet til at vælge rigtigt derefter.
Start med en "det virker bare" (f.eks. Prusa som nævnt tidligere), find ting du mangler, print dem, og glæd dig over at være kommet let ind i den nye verden.

Så i overført forstand: er det en iPad/Tablet til at surfe lidt ved sofabordet, en bærbar til at checke mail og lidt 'modeller' fra, eller er det en full blown gaming pc du søger?
 
schou43
Indlæg: 58
Tilmeldt: 18 maj 2009 22:58
Kontakt:

Re: Anbefaling af 3D printer

03 feb 2020 21:45

Her et et par forslag til en god begynder printer

prusa mini

https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers ... -mini.html

Anycubic i3 mega

https://www.aliexpress.com/item/3297256 ... b201603_53

Vil ikke anbefale en delta printer som 1. printer (har dog selv 4) en coreXY har visse fordele pga. fast byggeplade hvis du planlægger store og tunge print.

Mvh.
Bjarne