Alle danske modelpiloters forum

 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5523
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Antenne beskytter

02 jul 2020 14:46

Til mit pylonprojekt, skal have antennerne udenfor, så for at beskytte dem og holde dem på plads.

Ja, de kan købes færdige, ja, et simpelt rør kan også gøre det, og ja, der er sikkert hundredevis til download på Thingiverse og andre steder.... 
MEN det lærer jeg jo ikke at tegne af, så 'tilbage til tegnebordet' :)

Et 2mm hul med et symmetrisk profil uden om (Naca0024), ekstruder, vinkle endeflader 45 grader, tegn en fod på og rund af.
Korrektion.. 42,5 grader, kropssiden går jo lidt ind deromme.. fordi man kan ;)

Afsted til værkstedet for prøvemontage
Vedhæftede filer
antenne fairing.png
IMG_20200702_143722.jpg
IMG_20200702_143740.jpg
 
Brugeravatar
cgroen
Indlæg: 2198
Tilmeldt: 26 nov 2004 15:58
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

02 jul 2020 19:19

Claus,
vær opmærksom på at antennen bliver påvirket (de-tunet) af plastikken, kunne være interessant hvis du har mulighed for at lave en sammenligning med og uden den fine dims ?
(det er slet ikke sikkert det betyder noget i praksis da vi som regel har rigelig med signalstyrke)
Når vi indkapsler dimser her, så er det at tune antennerne i forhold til indkapslingen noget der koster rimelig meget tid og masser af forsøg
Mvh Carsten G.
"
Besøg JetDanmark på http://www.jetdanmark.dk
Medlem af JetDanmark, Østjysk Mfk og Lindtorp Mfk
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5523
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

02 jul 2020 23:25

God pointe Carsten, tak!
Er opmærksom på det, men tror også på at der er signalstyrke nok til at overleve et par testflyvninger, så kan der granskes logfiler efterfølgende.

En hurtig sammenligning med de nuværende 'strittere' i ø3,5mm plastrør viser at designet nemt kan trimmes lidt ned på mål,, det er heldigvis hurtigt når først grundtegningen er på plads.
Vil også droppe den gule flex som Jeti udstyrer antennerne med, så kommer dimensionen ned i ø1.0mm for den aktive del og ø1.4mm for coax delen.

Praktisk test næste uge på danmarks svar på area 51 ;)   What goes on there...  :mrgreen: 8-) :lol: 
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

03 jul 2020 21:43

Det kræver så, at "plastikken" virker skærmende, og det er faktisk ikke så let at opnå uden specielt carbon black (almindelig carbon black 0,2 % vægt virker ikke skærmende), kulfiber, metalfiber, eller metallisering. Ja, jeg kender godt historierne om den sorte, og andre farver krympeflex på antennerne, men det er heldigvis historier. Graupner Hott 2,4 GHz antennerne har også sort krympeflex på, og de virker fint ;)

Så Claus din røde hajfinne vil virke fint, og det kunne da være sjovt med feedback omkring dette, når du har været ude og teste. Det vigtige er stadig, at antennerne "kommer ud fra" kulfiberkroppen med afstand, som man siger i dag, og for eksempel ikke tapes direkte udenpå kroppen.

Tommy
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5523
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

03 jul 2020 22:16

Ja, der skal mere til end 'blot' lidt sort farve i flexen omkring antennen, men det er fordi vi har signalstyrke i mængder.
Er man på tættere på marginalerne (som Carsten refererer til) har 'alt' indflydelse på antennen.

Hajfinne, godt input, tror det kommer med i næste revision ;)
 
Brugeravatar
cgroen
Indlæg: 2198
Tilmeldt: 26 nov 2004 15:58
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

04 jul 2020 12:46

Tommy Persson skrev:
Det kræver så, at "plastikken" virker skærmende, og det er faktisk ikke så let at opnå uden specielt carbon black (almindelig carbon black 0,2 % vægt virker ikke skærmende), kulfiber, metalfiber, eller metallisering. Ja, jeg kender godt historierne om den sorte, og andre farver krympeflex på antennerne, men det er heldigvis historier. Graupner Hott 2,4 GHz antennerne har også sort krympeflex på, og de virker fint ;)

Så Claus din røde hajfinne vil virke fint, og det kunne da være sjovt med feedback omkring dette, når du har været ude og teste. Det vigtige er stadig, at antennerne "kommer ud fra" kulfiberkroppen med afstand, som man siger i dag, og for eksempel ikke tapes direkte udenpå kroppen.

Tommy


Tommy,
det har ikke kun noget med at gøre om det er "skærmende". Tilstedeværelsen af plastikken vil de-tune antennen (så den ikke længere er tunet til 2.4 GHz). Vi kæmper som sagt altid med dette i vores produkter (2G/3G/4G/GPS), der skal altid tilpasninger til fra antenne/print "ligger på bordet" til når det indkapsles i diverse plastik kasser/støbes etc.
Mvh Carsten G.
"
Besøg JetDanmark på http://www.jetdanmark.dk
Medlem af JetDanmark, Østjysk Mfk og Lindtorp Mfk
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

04 jul 2020 13:28

Flot, Claus!!!
Men med lidt drilleri tastaturet, er afslutningen af din "forkropsvinge" så ikke lidt kantet?? Jeg ved godt at den er lille, ikke skal løfte og der ikke er induceret modstand, men alligevel - bare fordi du kan ... ;)

ClausT skrev:
Til mit pylonprojekt, skal have antennerne udenfor, så for at beskytte dem og holde dem på plads.

Ja, de kan købes færdige, ja, et simpelt rør kan også gøre det, og ja, der er sikkert hundredevis til download på Thingiverse og andre steder.... 
MEN det lærer jeg jo ikke at tegne af, så 'tilbage til tegnebordet' :)

Et 2mm hul med et symmetrisk profil uden om (Naca0024), ekstruder, vinkle endeflader 45 grader, tegn en fod på og rund af.
Korrektion.. 42,5 grader, kropssiden går jo lidt ind deromme.. fordi man kan ;)

Afsted til værkstedet for prøvemontage
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5523
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

04 jul 2020 15:13

enig.. men nogle gange er velmente afrundinger med til at give mere modstand.. det var nu mest fordi jeg lavede den første for lang og regnede med at korte den ned... arbejder stadig lidt med udformningen..
Vedhæftede filer
antenne fairing v2.png
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

04 jul 2020 21:39

Hej Carsten,

Når vi ikke taler afskærmning, så må det være den dielektriske tabsfaktor, som giver dæmpningen af signalet, og dermed ændre frekvensen, men selv om Claus sandsynligvis 3D FDM printer i ABS, der har en lidt højere dielektrisk tabsfaktor end krympeflex af PE, så kan jeg ikke forestille mig, at det giver målbare problemer. I givet fald bør EPP, EPS, glas -og aramidfiber forstærket epoxy, PMMA, PETG, PC, ABS, HIPS kabine -og andre plast kropsdele også give problemer, og det har jeg endnu ikke oplevet i de 10 år, hvor jeg har anvendt 2,4 GHz (Multiplex M-Link, Futaba, og Graupner Hott).

Når men ser, hvordan antennerne er placeret i for eksempel Jeti DS-12, så virker det ikke som om, at det omgivende plastmateriale er specielt kritisk, men det kunne være rigtig godt, hvis du som professionel kan fortælle os lidt mere om, hvad vi skal passe på, med placeringen af vores modtagerantenner. Jeg lytter meget gerne 8-)

Tommy
Vedhæftede filer
TDS12-MMR-1.jpg
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5523
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Antenne beskytter

05 jul 2020 10:52

Forudsat at antennen stadig fungerer tilfredsstillende (må praktisk test vise) vil det jo også være meget rart hvis beskytteren ikke knækker i tide og utide.

Aerodynamikeren blev sendt i byen for at hente lufthuller, og med ham ude af døren blev profilet justeret til et tykkere og der kom en gevaldig runding ved roden så det strukturelt har en chance for at holde.

Næste øvelse var at justere lidt i sliceren så profilomrids printes som en ubrudt bane, det kan godt betale sig at studere det på skærmen før man trykker print.

Denne version får kodenavnet 'Smølfe støvler'.. og der blev efterfølgende printet en med mere anlægsflade til den dobbeltklæbende tape, den hedder så "Big foot".

Vi får se, afsted til flyvepladsen  :) 
Vedhæftede filer
antenne støvle.png
antenne slicer2.png
antenne slicer3.png
IMG_20200705_092421.jpg
IMG_20200705_102523.jpg