Hej
Jeg kan ikke forstå, at I går i selvsving over de gældende regler.
Med motorer op til i hvert fald 80 cc, kan det sagtens lade sig gøre, at overholde reglerne.
Det drejer sig om - den rigtige propel primært, og en ordentlig lydpotte.
For de store motorer, vil det garanteret være nødvendigt med 3 blade.
Diameteren og omdrejningerne, giver en vis tiphastighed på propellen, og det er næsten altid tiphastigheden, der er årsag til problemerne - altså, forudsat potten er i orden.
Dette kan være en afstemt sag, eller bare en god dæmper.
Når I snakker om 94 dBA målt på 7 m, svarer det til lidt mere end 100 dBA, målt på 3m.
Dette er mere end en fordobling af det tilladte - helt vildt.
Tilsvarende, naturligvis, for målinger på græs, hvor grænsen er 92 dBA.
Summa sumarum - hvis I vil deltage i X klassen:
Byg en model med et max. spænd på ca. 230-240 cm
Byg let, og køb den rigtige propel og potte!
Hos min klub er støjreglen 91 dBA, målt på 3m i otte punkter rundt om modellen.
Supplerende måling på 10 m.
Søn- og helligdage, samt hverdage efter kl. 18.00 - 88 dBA
Det skal overholdes. Der bliver foretaget måling første gang et fly skal i luften.
Ellers flyver man ikke hos os!
Vi tillader f.eks heller ikke turbinefly hos os.
Netop, fordi jeg har foretaget målinger på "sådan nogen"
Når man har indgået en aftale om leje af en flyveplads, og måske betalt for mange år forud, vil det da være ærgeligt, at problemer med støj, kan lukke ens "hobby".
Med flyvsk hilsen
Finn Lerager
NFK