Alle danske modelpiloters forum

 
Lerager
Indlæg: 422
Tilmeldt: 27 feb 2002 07:50
Kontakt:

11 mar 2007 18:34

Hej

Jeg kan ikke forstå, at I går i selvsving over de gældende regler.
Med motorer op til i hvert fald 80 cc, kan det sagtens lade sig gøre, at overholde reglerne.
Det drejer sig om - den rigtige propel primært, og en ordentlig lydpotte.
For de store motorer, vil det garanteret være nødvendigt med 3 blade.
Diameteren og omdrejningerne, giver en vis tiphastighed på propellen, og det er næsten altid tiphastigheden, der er årsag til problemerne - altså, forudsat potten er i orden.
Dette kan være en afstemt sag, eller bare en god dæmper.

Når I snakker om 94 dBA målt på 7 m, svarer det til lidt mere end 100 dBA, målt på 3m.
Dette er mere end en fordobling af det tilladte - helt vildt.
Tilsvarende, naturligvis, for målinger på græs, hvor grænsen er 92 dBA.

Summa sumarum - hvis I vil deltage i X klassen:
Byg en model med et max. spænd på ca. 230-240 cm
Byg let, og køb den rigtige propel og potte!

Hos min klub er støjreglen 91 dBA, målt på 3m i otte punkter rundt om modellen.
Supplerende måling på 10 m.
Søn- og helligdage, samt hverdage efter kl. 18.00 - 88 dBA
Det skal overholdes. Der bliver foretaget måling første gang et fly skal i luften.
Ellers flyver man ikke hos os!
Vi tillader f.eks heller ikke turbinefly hos os.
Netop, fordi jeg har foretaget målinger på "sådan nogen"

Når man har indgået en aftale om leje af en flyveplads, og måske betalt for mange år forud, vil det da være ærgeligt, at problemer med støj, kan lukke ens "hobby".

Med flyvsk hilsen

Finn Lerager
NFK
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

11 mar 2007 19:02

Hej Finn.

Jeg forstår ikke at du mener at nogen er gået i selvsving.

Jeg syndste da at denne tråd er et godt eksempel på en dialog mellem folk som ser forskælig på tingene.

Og for mig at se er løsningen den som Mick forslår.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Mic
Indlæg: 138
Tilmeldt: 21 apr 2002 17:36
Kontakt:

11 mar 2007 19:20

Forstår sgu godt hvad Fin mener..... men IMAC løser jo ikke mandens støj problemer.... der bliver man også bedømt på hvordan modellen lyder i luften... kan ikke huske hvad støj grænserne er, men det er ikke meget forskellig fra F3A....
Problemet ligger nok mere i at jo hårdere en motor bliver pumpet for ydelse jo mere larmer den og som regel ligger ydelsen ved nogle omdrejnings tal hvor propellem bliver ineffektiv og det er sgu ikke nødvendig med al den rå power til kunstflyvning.... en go 3 bladet propel der holder motoren under 5500 rpm, så er der sgu ikke nogen problemer.... så så er der god bremse effekt downline....
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

11 mar 2007 20:26

Kopi af besked:Forstår sgu godt hvad Fin mener..... men IMAC løser jo ikke mandens støj problemer....





Mick. der er heller ikke nogen der siger at IMAC løser de nuværen problemer.

Men...som jeg forstår problemet for styringsgruppen, flyver de deres konkurancer på pladser med meget strenge støj grænser. Der kan jeg godt forstå at de ikke vil lave om på regleren.



Kunne man starte en ny klasse op (IMAC) kunne man lave nogle selvstændige stævner på pladser hvor der ikke var så lave støjgrænser.



Og vi kan nu se at det er helt ander grænser der flyves med i IMAC.

Jeg kan personligt godt lide systemet med at man straffes/belønnes for ens models støjbillede. Så kan man deltage på det plan man syndste er sjovt.



Skulle der være nogen som gjore fodarbejdet for IMAC i dk, ville jeg godt snakke med bestyrlsen i min klub, om muligheden for at afholde en konkurance hos os.

Jeg har bare ikke selv tiden/lysten til at starte sådan noget op lige nu. jeg har mange ander jern i ilden lige nu.

Men jeg ved at der nogen der køre til sverige for at flyve IMAC. Måske der var nogen der imellem der havde tiden/lysten.[^]
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Peer Hinrichsen
Indlæg: 80
Tilmeldt: 08 mar 2002 11:31
Kontakt:

12 mar 2007 20:54

Styringsgruppen varetager skam stormodellernes interesser indenfor kunstflyvning. Det har vi gjort i formentlig 20 år eller mere. Der sker jo hele tiden en udvikling og det har der også sket indenfor stormodellerne. Tidligere var stormodelreglerne lidt ligesom f3M, skalaregler, mindste spændevidde og en maksvægt på 10 kg. Disse regler har vi lempet således at der ingen skaleregler er dog skal det være lignende et fuldsizefly og de 10 kg. er væk og så skal den være over 2 mtr. i spænd. De sidste år er der jo sket det at man kan få nogle store skala lignende kunstfly og mange gange til billige penge. Det er selvfølgelig forståeligt at man gerne vil deltage i kunstflyvning med dem når nu deres forbilleder bliver brugt netop til dette.
Primært fornemmer jeg at det drejer sig om at man gerne vil have lov til at støje mere end det styringsgruppen har arbejdet udfra.
Jeg ser kun en mulighed for dette og det vil være at stormodellerne bliver en gruppe i eliteudvalget. Der kan så på dommersiden være samarbejde omkring uddannelse af disse og der kan udveksles erfaringer. Grunden hertil er som også tidligere nævnt at de fleste af de klubber som styringsgruppen har fået til at afholde en konkurrence også har lokale strenge støjregler og det kan blive svært at finde 5 klubber som ikke har støjregler og som også vil/kan afvikle en konkurrence.
Styringsgruppen for kunstflyvning vil så tage sig af bredden og arbejde for at der kommer nye til via Sport- og Nordic-klassen samt FAI.

Kunne der være interesse for det.
Med venlig Hilsen

Peer Hinrichsen
Sønderborg

Medlem af 3 KW LIPO klubben
 
Brugeravatar
torben p j
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 11 jan 2002 20:28
Kontakt:

12 mar 2007 22:05

jeg har ik noget problem med dæmpning på min 78ccm benzin motor med en 27/10 mejzlik 2B der snore 5800omdr
den synger kun 92db på 3m..
men en skæv puch der er tunet larmer jo og så mere!!!
men tak for oplysning om jeg pt ik ska købe lige din opsætning
til mit næste projekt,, øv sa

F3A Pilot.
 
nillermand
Indlæg: 175
Tilmeldt: 23 feb 2003 21:43
Kontakt:

13 mar 2007 12:18

GOOOOOOODT Joen !! Du er ved at have "fundet melodien" !!

Jep Du har jo netop ikke brug for al den power Din motor leverer, for at kunne flyve et F3A-X-program !!!!

Ofte "måler og vejer" man jo et motor-setup på, om "dyret" kan hænge i hoover osv.... og faktum er jo.... at DET LARMER !! for der har man jo typisk en stor diameter på propellen og meget lav stigning = høj tip-hastighed = LARM

Iøvrigt , Du bliver ved med at skrive : om små 4-taktere ! ja det er også rigtigt, (23-26 ccm.) men folk flyver jo altså også med "små" totaktere !! som vel at mærke sidder i et fundament, der er afstemt og med gummiophæng, en ordentlig lydpotte, og en rigtig "pattern-propel" dvs. en propel der også giver lidt "flyvehastighed"

I sidste ende kan man jo sige : Den absolutte og nøjagtige grund til at vi i eks. NFK har sådan liiidt restriktive begrænsninger hvad støj angår !! ja det er jo ikke for at hverken forarge eller forulempe mennesker ! næææææee det er såmænd bare for at få lov til at "beholde" vores flyveplads ......... og sådan tror jeg også det forholder sig rundt omkring ?

Mange flyvske hilsener :)

Niels (NFK)
Niller
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

13 mar 2007 18:08

Kopi af besked:Oprindelig indsendt af Peer Hinrichsen



Styringsgruppen afvikler sine konkurrencer over 5 weekender, hvor vi har samlet alle 4 klasser. Dette betyder at vi er nød til at benytte klubber hvor klubbens støjregler tillader minimum 92 db på 3 mtr. 4 af de klubber som styringsgruppen benytter sig af har netop denne grænse for støj. Hvis vi skal tillade 92 på 7 mtr. så skal vi have fundet klubber hvor dette kan praktiseres. Jeg tvivler på at vi kan finde 5 klubber som også er interesserede i at afholde en konkurrence.







I gamle dage prøvede vi der dengang sad i styringsgruppen at komme til at afholde stævner ude blandt mange forskellige klubber ( ikke altid de samme 4-5 stykker) bl. a. for at vise flaget - også i klubber, hvor der ikke i forvejen var decideret interesserede i kunstflyvning. Det synes jeg var en god ting. Så kunne man også undgå at "overbelaste" de 4-5 klubber med støj.
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
nillermand
Indlæg: 175
Tilmeldt: 23 feb 2003 21:43
Kontakt:

14 mar 2007 09:25

Korrekt Joen ! Du kan prøve Dig lidt frem med et par forskellige "props", måske især 3-bladet ?? som andre tidligere foreslog ?

Du kan selvfølgelig som Du selv skriver "begrænse" motoren, enten ad
"radio-vejen" eller måske endnu mere rigtigt : "mekanisk" ? dvs. bevidst linke gas-trækket, så total-trotyl-fuldgas ikke er muligt.

jeg er sikker på at Du finder en løsning, som også Du selv kan leve med......?

Mange flyvske hilsener

Niels :)
Niller
 
Brugeravatar
torben p j
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 11 jan 2002 20:28
Kontakt:

20 mar 2007 22:20

ENIG.


F3A Pilot.