Efterårsflyvning F3J 2010
: 29 nov 2010 20:27
Referat fra "Efterårsflyvning F3J 2010"
Five minutes preparation time dut.
Vi er på Kolding Flyveklubs flyveplads ved Gesten lidt nord for Vejen, klokken er 0945 den 13 nov. "Efterårsflyvning F3J 2010" er i gang, - for en arrangør er det befriende at vi nu skal i luften - klargøring med opmåling af baner , opsætning af spil, omløber, prøveflyvning, morgenmad o.s.v. er foregået siden kl 0630.
Forud er gået en uge med blikket rettet på udviklingen i vejrudsigten, vi er i november hvor vejret kan blive hvad det skal være, se bare weekenden 6-7 hvilket flot vejr det var, men for denne her weekend var der først på ugen ingen udvikling til det bedre for os, hverken på "Syd/Sønderjylland" eller "byvejr /Vejen", vejrudsigten lød på regn og 11-13 m/s. Deadline for evt. aflysning var sat til onsdag d.10. senest kl 17, mest af hensyn til evt. udenlandske piloter i dette tilfælde 3 Svenskere der skulle køre fra et godt stykke på den anden side af Gøteborg.
Onsdag morgen var der stadig ingen ændring at se og der kom forespørgsler til om vi nu ville flyve konkurrencen set i lyset af diverse vejrudsigter. Vi, Søren og Keld ville se tiden an, deadline for aflysning var jo sat til senest kl 1700 og noget kunne jo ske - og det gjorde der. - The working time starts in thirty seconds ..dut.
Da DMI udsendte vejrudsigten for byvejr kl 1400 var "byvejr /Vejen" udsigten for lørdag ændret til 1-2 mm regn og 8 m/s, søndag 3 m/s og regn fra godt over middag, for årstiden udsigt til en udmærket weekend til F3J, vejrudsigten for "Syd/Sønderjylland" lød dog stadig på regn og 13 m/s.. Svenskerne var meget i tvivl hvad angår vejret og meldte definitivt fra torsdag aften, efter at vi havde besluttet at flyve selvom vi kun ville være 9 piloter tilbage. Ten minutes working time will start at the beginning of the long tone, .. five four tree two one duuuut.
Nu var beslutningen så taget, ingen aflysning og de hjemlige forberedelser kunne gøres, vejret for weekenden så stadig ud til at være på vores side, dog måtte vi erkende at fredagens vejr så voldsomt ud, men der skulle vi nødvendigvis heller ikke flyve, havde dog satset på noget træning om eftermiddagen. Keld ankom til pladsen fredag formiddag efter aftale, Niels om eftermiddagen fra Roskilde, havde dog lige sikret sig inden han kørte hjemmefra at vi nu skulle flyve, Regnar og Jette midt på aftenen fra Brande. Kolding flyveklubs tidligere formand Bent tog i mod og informerede om nøgler, alarmer, selvbetjening ved køb af vand, øl, is, færdigretter, vin, brug af tv, m.m. Det må siges at vi følte os rigtig meget velkommen, senere dukkede flere medlemmer op, jeg tror de lige skulle ud og se hvad det var for nogen de her "modelflyvere" om de i det hele taget var kommet. 2 medlemmer fra klubben (John & Søren) blev og sov da de skulle udføre planlagt vedligeholdelsesarbejde om lørdagen. Sidst på aftenen kikkede de så i deres krystalkugle (pc) og kunne fortælle os at vejret for lørdagen ville blive, - under ½ mm regn og 7-8 m/s fra vest - og sådanblev det.
Fredag var og blev en møjdag med regn og blæst til langt hen på eftermiddagen, gummistøvler var foreslået som godt fodtøj og det må nok siges at være rigtigt, der stod vand overalt i større eller mindre pytter, det meste sank dog væk efterhånden om lørdagen, Niels og Keld fik målt baneområdet op inden det blev mørkt.
Lørdag morgen ankom de resterende 6 piloter, Søren og Jesper fra Sønderborg, Henrik med familie fra Ålborg efter overnatning i Billund (skulle deltage i sin første F3J konkurrence og i resultatlisten kan man se at det gik ikke så ringe endda), Lasse fra Vejle ( nybagt far, tillykke med det Lasse), Arne fra Varde og sidst Meelis der var landet i Kastrup sent aften, været et par timer på arbejde, sovet et par timer og så af sted fra Valby mod Gesten ad den korte vej, mod Esbjerg, mod Grindsted, så flyvepladsen og var på plads til første flyvning, hans resultat kunne nu godt tyde på lidt efter hængende luftkuller.
7-8 s/m som middelvind giver jo nok 10-12 m/s i stødene så der var god vind ind imellem ved start og landing, de garvede piloter vidste nok hvordan de skulle gribe det an med hensyn til ballast, hvor langt man skulle flyve med bag ud og stadig kunne komme hjem til landing, vi andre måtte prøve os frem og det gav en del ude landinger, men evnerne rakte trods alt til, at ingen store havarier fandt sted, et løst servobræt kunne vist gøre det. En del liner sprang henover dagen, men er en line godt brugt, måske lidt skadet og tør viser det sig når der bliver gået hårdt til den. 3 flyvninger nåede op på næsten fuld tid ( over 9 minutter ), men det var heller ikke det bedste termik vejr.
Fullsize piloterne fra Kolding Flyveklub var godt nok overrasket over at se vores modeller og spilmateriel,
det var nu ikke lige sådan de havde forestillet sig modelflyvning og at vi ville flyve i det blæsevejr og de højstarter, det kunne de ikke stikke, det var grov nok, - de havde faktisk ikke regnet med at vi kom og ville flyve p.g.a. vejrudsigten.
Klubben havde friholdt deres værksted til os, ca. 60 m2 hvor vi kunne sætte vores fly i medbragte reoler, lade batterier, sendere og fly, kunne lave små rep./ just. og hvor vi fik snakket med klubbens medlemmer der dukkede op.
En håndfuld piloter fra Kolding Model Flyveklub kom forbi lørdag og de var rimelig imponeret, havde vist ikke rigtig set højstart før så nogen skulle have en masse at vide, men det er svært midt i konkurrencen, men på den ene eller anden måde har vi da været med til at udbrede / vise, hvad en gren af vores hobby går ud på..
Efterhånden som dagen skred frem forsøgte skyer fra nord at erobre himlen men det lykkedes ikke rigtigt, vinden løjede stille og roligt af i løbet af eftermiddagen, så ballasten kom ud og runde 8 blev fløjet mens solen gik ned og sidste flyvning kl ca. halv fem foregik mod en klar lys himmel og næsten vindstille.
Lørdag aften lavede Regnars Jette dejlig mad til os (tak for det Jette) bagefter blev der fløjet i fullsize simulator, kikket på vejrudsigt for søndag, serviceret materiel, og så i soveposen.
Eight minutes at the tone dut.
Søndagen skulle ifølge krystalkuglen byde på svag vind fra øst og regn fra midt på eftermiddagen så det passede os perfekt, banerne blev vendt og flyttet lidt, men fra morgenstunden var der tyk dis over området, så vi måtte vente og se om det lettede, der blev prøve fløjet for at måle højden og klokken lidt før 10 kunne vi så starte første flyvning, diset var det stadig men det bar godt, de fleste flyvninger blev tæt på de 10 minutter men vi kunne godt se at det nok ville begynde at regne tidligere end vi havde forventet. Vi nåede 2 runder inden vi kl. halv 12 måtte stoppe da det rigtigt begyndte at regne, men samlet nåede vi i weekenden 10 runder i alt, det vil også sige at den enkelte pilot mindst har høj startet ca.15 gange, det giver god træning, det er godt gået på denne årstid. Det tidlige stop med at flyve gav os for en gangs skyld god tid til at pakke sammen, spise frokost sammen, få udregnet resultater, overrakt medaljer, få snakket og hilst af med hinanden inden vi kørte hver til sit ved 14 tiden.
Tak til jer der kom og fløj med, tak til jer der på den ene eller anden måde har hjulpet mig undervejs, det har gjort det hele nemmere, jeg håber vi snart ses igen.
Tak til Kolding Flyveklub fordi vi måtte komme og bruge deres plads og faciliteter, vi følte os som sagt velkommen og håber vi må komme igen en anden gang. Keld Jensen
Ten-nine-eight-seven-six-five-four-tree-two-one-duuuuut.
Resultatet af "Efterårsflyvning F3J 2010" efter 10 runder, fratrukket 1 smidvæk-runde.
Jesper Jensen, Sønderborg Mfk 9000 point.
Søren Krogh, Sønderborg Mfk 8526 -
Niels N. Sørensen SMSK 8311 -
Lasse Pedersen , Falcon Mfk 8206 -
Arne Bruun, Esbjerg Mfk 7730 -
Henrik Kildegaard Ålborg Aviator, 7394 -
Keld Jensen, Sønderborg Mfk 7245 -
Regnar Petersen, Brande Mfk 7077 -
Meelis Tikk, Valby 6975
Five minutes preparation time dut.
Vi er på Kolding Flyveklubs flyveplads ved Gesten lidt nord for Vejen, klokken er 0945 den 13 nov. "Efterårsflyvning F3J 2010" er i gang, - for en arrangør er det befriende at vi nu skal i luften - klargøring med opmåling af baner , opsætning af spil, omløber, prøveflyvning, morgenmad o.s.v. er foregået siden kl 0630.
Forud er gået en uge med blikket rettet på udviklingen i vejrudsigten, vi er i november hvor vejret kan blive hvad det skal være, se bare weekenden 6-7 hvilket flot vejr det var, men for denne her weekend var der først på ugen ingen udvikling til det bedre for os, hverken på "Syd/Sønderjylland" eller "byvejr /Vejen", vejrudsigten lød på regn og 11-13 m/s. Deadline for evt. aflysning var sat til onsdag d.10. senest kl 17, mest af hensyn til evt. udenlandske piloter i dette tilfælde 3 Svenskere der skulle køre fra et godt stykke på den anden side af Gøteborg.
Onsdag morgen var der stadig ingen ændring at se og der kom forespørgsler til om vi nu ville flyve konkurrencen set i lyset af diverse vejrudsigter. Vi, Søren og Keld ville se tiden an, deadline for aflysning var jo sat til senest kl 1700 og noget kunne jo ske - og det gjorde der. - The working time starts in thirty seconds ..dut.
Da DMI udsendte vejrudsigten for byvejr kl 1400 var "byvejr /Vejen" udsigten for lørdag ændret til 1-2 mm regn og 8 m/s, søndag 3 m/s og regn fra godt over middag, for årstiden udsigt til en udmærket weekend til F3J, vejrudsigten for "Syd/Sønderjylland" lød dog stadig på regn og 13 m/s.. Svenskerne var meget i tvivl hvad angår vejret og meldte definitivt fra torsdag aften, efter at vi havde besluttet at flyve selvom vi kun ville være 9 piloter tilbage. Ten minutes working time will start at the beginning of the long tone, .. five four tree two one duuuut.
Nu var beslutningen så taget, ingen aflysning og de hjemlige forberedelser kunne gøres, vejret for weekenden så stadig ud til at være på vores side, dog måtte vi erkende at fredagens vejr så voldsomt ud, men der skulle vi nødvendigvis heller ikke flyve, havde dog satset på noget træning om eftermiddagen. Keld ankom til pladsen fredag formiddag efter aftale, Niels om eftermiddagen fra Roskilde, havde dog lige sikret sig inden han kørte hjemmefra at vi nu skulle flyve, Regnar og Jette midt på aftenen fra Brande. Kolding flyveklubs tidligere formand Bent tog i mod og informerede om nøgler, alarmer, selvbetjening ved køb af vand, øl, is, færdigretter, vin, brug af tv, m.m. Det må siges at vi følte os rigtig meget velkommen, senere dukkede flere medlemmer op, jeg tror de lige skulle ud og se hvad det var for nogen de her "modelflyvere" om de i det hele taget var kommet. 2 medlemmer fra klubben (John & Søren) blev og sov da de skulle udføre planlagt vedligeholdelsesarbejde om lørdagen. Sidst på aftenen kikkede de så i deres krystalkugle (pc) og kunne fortælle os at vejret for lørdagen ville blive, - under ½ mm regn og 7-8 m/s fra vest - og sådanblev det.
Fredag var og blev en møjdag med regn og blæst til langt hen på eftermiddagen, gummistøvler var foreslået som godt fodtøj og det må nok siges at være rigtigt, der stod vand overalt i større eller mindre pytter, det meste sank dog væk efterhånden om lørdagen, Niels og Keld fik målt baneområdet op inden det blev mørkt.
Lørdag morgen ankom de resterende 6 piloter, Søren og Jesper fra Sønderborg, Henrik med familie fra Ålborg efter overnatning i Billund (skulle deltage i sin første F3J konkurrence og i resultatlisten kan man se at det gik ikke så ringe endda), Lasse fra Vejle ( nybagt far, tillykke med det Lasse), Arne fra Varde og sidst Meelis der var landet i Kastrup sent aften, været et par timer på arbejde, sovet et par timer og så af sted fra Valby mod Gesten ad den korte vej, mod Esbjerg, mod Grindsted, så flyvepladsen og var på plads til første flyvning, hans resultat kunne nu godt tyde på lidt efter hængende luftkuller.
7-8 s/m som middelvind giver jo nok 10-12 m/s i stødene så der var god vind ind imellem ved start og landing, de garvede piloter vidste nok hvordan de skulle gribe det an med hensyn til ballast, hvor langt man skulle flyve med bag ud og stadig kunne komme hjem til landing, vi andre måtte prøve os frem og det gav en del ude landinger, men evnerne rakte trods alt til, at ingen store havarier fandt sted, et løst servobræt kunne vist gøre det. En del liner sprang henover dagen, men er en line godt brugt, måske lidt skadet og tør viser det sig når der bliver gået hårdt til den. 3 flyvninger nåede op på næsten fuld tid ( over 9 minutter ), men det var heller ikke det bedste termik vejr.
Fullsize piloterne fra Kolding Flyveklub var godt nok overrasket over at se vores modeller og spilmateriel,
det var nu ikke lige sådan de havde forestillet sig modelflyvning og at vi ville flyve i det blæsevejr og de højstarter, det kunne de ikke stikke, det var grov nok, - de havde faktisk ikke regnet med at vi kom og ville flyve p.g.a. vejrudsigten.
Klubben havde friholdt deres værksted til os, ca. 60 m2 hvor vi kunne sætte vores fly i medbragte reoler, lade batterier, sendere og fly, kunne lave små rep./ just. og hvor vi fik snakket med klubbens medlemmer der dukkede op.
En håndfuld piloter fra Kolding Model Flyveklub kom forbi lørdag og de var rimelig imponeret, havde vist ikke rigtig set højstart før så nogen skulle have en masse at vide, men det er svært midt i konkurrencen, men på den ene eller anden måde har vi da været med til at udbrede / vise, hvad en gren af vores hobby går ud på..
Efterhånden som dagen skred frem forsøgte skyer fra nord at erobre himlen men det lykkedes ikke rigtigt, vinden løjede stille og roligt af i løbet af eftermiddagen, så ballasten kom ud og runde 8 blev fløjet mens solen gik ned og sidste flyvning kl ca. halv fem foregik mod en klar lys himmel og næsten vindstille.
Lørdag aften lavede Regnars Jette dejlig mad til os (tak for det Jette) bagefter blev der fløjet i fullsize simulator, kikket på vejrudsigt for søndag, serviceret materiel, og så i soveposen.
Eight minutes at the tone dut.
Søndagen skulle ifølge krystalkuglen byde på svag vind fra øst og regn fra midt på eftermiddagen så det passede os perfekt, banerne blev vendt og flyttet lidt, men fra morgenstunden var der tyk dis over området, så vi måtte vente og se om det lettede, der blev prøve fløjet for at måle højden og klokken lidt før 10 kunne vi så starte første flyvning, diset var det stadig men det bar godt, de fleste flyvninger blev tæt på de 10 minutter men vi kunne godt se at det nok ville begynde at regne tidligere end vi havde forventet. Vi nåede 2 runder inden vi kl. halv 12 måtte stoppe da det rigtigt begyndte at regne, men samlet nåede vi i weekenden 10 runder i alt, det vil også sige at den enkelte pilot mindst har høj startet ca.15 gange, det giver god træning, det er godt gået på denne årstid. Det tidlige stop med at flyve gav os for en gangs skyld god tid til at pakke sammen, spise frokost sammen, få udregnet resultater, overrakt medaljer, få snakket og hilst af med hinanden inden vi kørte hver til sit ved 14 tiden.
Tak til jer der kom og fløj med, tak til jer der på den ene eller anden måde har hjulpet mig undervejs, det har gjort det hele nemmere, jeg håber vi snart ses igen.
Tak til Kolding Flyveklub fordi vi måtte komme og bruge deres plads og faciliteter, vi følte os som sagt velkommen og håber vi må komme igen en anden gang. Keld Jensen
Ten-nine-eight-seven-six-five-four-tree-two-one-duuuuut.
Resultatet af "Efterårsflyvning F3J 2010" efter 10 runder, fratrukket 1 smidvæk-runde.
Jesper Jensen, Sønderborg Mfk 9000 point.
Søren Krogh, Sønderborg Mfk 8526 -
Niels N. Sørensen SMSK 8311 -
Lasse Pedersen , Falcon Mfk 8206 -
Arne Bruun, Esbjerg Mfk 7730 -
Henrik Kildegaard Ålborg Aviator, 7394 -
Keld Jensen, Sønderborg Mfk 7245 -
Regnar Petersen, Brande Mfk 7077 -
Meelis Tikk, Valby 6975