Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

;-)

20 feb 2014 20:11

;-)

Pis jeg ikk ka lægge mere end et FOTO op af gangen.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 557 gange
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
Po_Prune
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30 sep 2010 15:55
Kontakt:

Hej. Jeg er ved at

27 feb 2014 09:08

Hej.
Jeg er ved at restaurere og ombeklæde en hobbyco to motors metanol flyver.
Flyet er født med smalle stribkrængeror, men har besluttet at ændre det, til kortere, og bredere krængeror. Jeg har også besluttet, at gi modellen vinglets, for bedre løft, og coolere udseende.
Mvh. Jesper.


Med chance for at blive beskyldt for at være pernittengrynet ;) vil jeg da lige sige at winglets ikke giver øget "løft"
Winglet forhindrer at grænselaget på luftstrømmen over vingen ikke bliver brudt, og giver demed bedre brændstoføkonomi (ca.2%)
Men den ser sgu da cool ud, det er der ingen tvivl om.
 
Brugeravatar
norup
Indlæg: 233
Tilmeldt: 29 nov 2001 21:21
Kontakt:

Med chance for at blive

27 feb 2014 09:41

Med chance for at blive beskyldt for at være pernittengrynet ;) vil jeg da lige sige at winglets ikke giver øget "løft"
Winglet forhindrer at grænselaget på luftstrømmen over vingen ikke bliver brudt, og giver demed bedre brændstoføkonomi (ca.2%)
Men den ser sgu da cool ud, det er der ingen tvivl om.


Du er pernittengrynet!
Men winglets øger faktisk lift, idet de modvirker det tab af lift der opstår ved vingetippen, hvor trykforskellem mellem over/underside reduceres ved at luften bevæger sig rundt om tippen.
Anton Norup Sørensen
RC-Ørnene
OY-2465
 
Brugeravatar
Po_Prune
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30 sep 2010 15:55
Kontakt:

Winglets er navnet på de

27 feb 2014 12:05

Winglets er navnet på de opadgående, aerodynamiske finner, der sidder for enden af hovedvingen på nogle moderne passagerfly og svævefly. Man designer vingerne med winglets for at få en bedre ydelse (f.eks. brændstoføkonomi), da de giver mere opdrift til den yderste del af vingen, plus at de hjælper til med at ødelægge bremsende hvirvelstrømme af luft, der ellers dannes bag det yderste af vingen.

Det er jo ikke den generelle uplift de forøger, men kun den ude ved vingetippen idet de så at sige "løfter" hvirvlerne op fra vingeoverfladen (ude ved tippen) og dermed give bedre flow.

Men det var nu også bare en sidebemærkning...
 
Brugeravatar
KristianJørgensen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 26 mar 2014 23:39
Kontakt:

Jo mere den vingeprofil ligger

27 mar 2014 00:42

Jo mere den vingeprofil ligger i propel eller luft strømmen, jo mere vil dens effekt vise udslag. Dette vil i dette tilfælde være en god opbremsning, da du bryder den normale strøm af luft over profilen. Dog vil at advare dette for langsommere modeller, da idet du benytter dig af denne "flap", så afbryder du den ordinære vindstrøm ned til haleroret, derved er den turbulent luft og den generelle luftmodstand der nu går ind over hale roret. Dette kan give en reduceret udsvingning af hale roret samt højde roret.
Mvh.
Kristian Jørgensen
 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

He he.

04 apr 2014 09:19

He he.

Tak for info ;-)
Så har jeg et andet spørgsmål.
Jeg har en lille Decatlon el. Model.
Den hænger med røven, i svingene.
Tyngdepunktet ligge som det skal.
Jeg har trimmet højderoret, så flyet holder højden, ved ligeud flyvning, men selvf. Støtter man med højderoret, i sving, hvilket, får halen til at dykke lidt.
Ka det være en indbygget fejl, i modellen?
Det er et byggesæt, hvor tegningerne er fulgt.
Syntes altid den har fløjet underligt,
Og der ska arbejdes meget, mere under flyvning, en feks. Med clipt wing.
Mvh. Jesper
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Hvad med at mixe lidt

04 apr 2014 09:31

Hvad med at mixe lidt sideror på ?
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Sideror

04 apr 2014 09:36

Sideror

Hej Arvid. Det er gjort. Ellers var den helt ulidelig.
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Du skriver at tyngdepunkt ligger

04 apr 2014 09:42

Du skriver at tyngdepunkt ligger hvor det skal (man ved jo aldrig)
det kunne jo nok også ligge i at indfaldsvinkel er forkert vinge/haleplan

PS: hvornår må jeg se den Viggen ?
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Indfsldsvinkel

04 apr 2014 10:10

Indfsldsvinkel

Du har nok fat i noget, af det rigtige. Tyngdepunktet, ligger ca 15mm. Længere inde på vingen, end foreskrevet. Pga. En større lipo end anbefalet.
Har du interesse i min Viggen?
Den står godtnok på mit værksted, hernede i Dresden, men ka godt komme til Dk ved lejlighed.
Har i længere tid ledt efter en P80er til den. Meen ;-)
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....