Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Glat vs ru vingeoverflade

26 feb 2017 13:34

Vores grundige sydlige naboer har målt på forskellen mellem en ru og glat overflade på en moderne 2m'er (Re-område ca. 60k-120k). Artiklen er fra FMT 11/2016 og ligger på min Dropbox (Og nej: Jeg har ikke rettighederne til artiklen...): https://dl.dropboxusercontent.com/u/692 ... erodyn.pdf

Kunne godt tænke mig, at de havde lavet en 3. model med film underside (hvor der sjældent er separation med moderne tynde profiler før ca. 70% nedstrøms) og flis overside :)
 
Brugeravatar
LOL80
Indlæg: 732
Tilmeldt: 23 nov 2012 09:36
Kontakt:

Re: Glat vs ru vingeoverflade

26 feb 2017 21:18

Med vanlig dovenskab har jeg kun gidet læse konklusionen, hvor der står at man skal holde sig til folie. Men bemærkede dog skemaet på side 53. Bliver glidetallet virkeligt så meget dårligere, af en vægtstigning på 70g?
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Glat vs ru vingeoverflade

26 feb 2017 22:03

LOL80 skrev:
Med vanlig dovenskab har jeg kun gidet læse konklusionen, hvor der står at man skal holde sig til folie. Men bemærkede dog skemaet på side 53. Bliver glidetallet virkeligt så meget dårligere, af en vægtstigning på 70g?

Nej - ikke ifølge fysikkens love. Det bliver faktisk en anelse bedre (op til et par %, hvorimod min-synk selvfølgelig lider). Min eneste "forklaring" er at de (måske) har fløjet for hurtigt med de 70g ballast (?). Enig - det skema (vedh) ser lidt "fishy" ud...

Iøvrigt: Polyesterflis eller Icarex (PC31) eller silke kunne måske faktisk være en fordel til halefjer med et åben struktur (?): Lave Re-tal og behov for god stivhed. Hvis man vil at mærke kan holde igen med spanlakken... :shock:
Vedhæftede filer
fmt-glidetal.png