Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
micu
Emnestarter
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

saper

15 feb 2015 11:30

prøver her, efter henvisning ,denne fritflyvningsmodel der er blevet udlagt til højde/siderors styring med servoer, åbenbart uden omforandringer, vil det kunne flyve eller skal der omforandres på sideror,som nok vil ødelægge udsenet af denne nostalgi flyver fra 71 :( da jeg ikke lige har en ide om hvad vm i fritflyvning går ud på termik eller distanse flyvning, vil jeg jo så mene er det termik må den jo flyve godtnok, selv om jeg har fået at vide i en anden tråd ,at med den siderorsfinne vil kurvestabilitetet være meget ringe, er det korrekt
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
mig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 mar 2010 00:10
Kontakt:

Hej Micu Sjovt at se en

17 feb 2015 22:35

Hej Micu

Sjovt at se en træfærdig balsamodel igen. Det er ikke så ofte vi ser den slags fritflyvere mere. At den så er fra perioden med de ekstremt store øre kan man så elske eller hade efter behag!

Den er brugt til termikflyvning. Startes med 50 meter line, og så løbes den op som en drage. Sideroret havde to positioner: 1) høj starten, så modellen går lige op. 2) Glid. Modellen glider i højrekurver med en cirkeltid på 30 - 50 sekunder.

Modellen er meget stabil, så især kurver til venstre kan nok blive meget store. Kommer lidt an på vridningerne i vingen. Det kan jo være den er symmetrisk, så den er lettere at styre. Kan ikke læse på tegningen hvad vridningerne er. Tror den oprindeligt har været bygget til 3 mm wash-out på begge ører og 2 mm wash-inn i højre indervinge.

På underfinne modeller skal udslagene normalt være større end på den normale finne, det kan godt se lidt drastisk ud. Men fritflyvere er bygget til at finnen helst skal være nærmest neutral i cirklen, for at mindske modstand. Så betyder det ikke så meget med et stort udslag for at holde modellen i højstarten.

Widell har bygget rc i nogle af de gamle fritflyvere, så hvis du får problemer kan du prøve at kontakte ham. Du kan finde ham på oldtimernes hjemmeside dmvk.dk
Måske der også er en artikel om indbygning af rc i fritflyver i et af deres blade.

Vi ses Thomas Røjgaard, Fritflyvning
 
Brugeravatar
micu
Emnestarter
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

saper

17 feb 2015 22:43

saper

den har washout som ses i denne billede montage fra silencemodels
her
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)

www.micusrc.dk"
 
mig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 mar 2010 00:10
Kontakt:

Har den samme wash-out i

17 feb 2015 23:00

Har den samme wash-out i højre øre, for jeg kan kun se billeder af den venstre. Og det ligner 5 mm. Sikke et byggearbejde med alle de kurver. Godt det var blevet mere firkantet da jeg startede.

Bare du ikke forventer noget der vender om sig selv, skal underfinnen nok klare det. Stabiliteten fra de store ører vil jo prøve at modvirke enhver drejning, så det bliver nok nogle meget flade sving. I modsætning til alle? andre svævere går vi ikke på højkant i termiksving, men bliver forholdsvis flad. Modellen snævrer bare cirklen ind i termik og ud i neutral luft pga. vridningerne.

Thomas
 
Brugeravatar
micu
Emnestarter
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

Har den samme wash-out i

18 feb 2015 00:09

Har den samme wash-out i højre øre, for jeg kan kun se billeder af den venstre. Og det ligner 5 mm. Sikke et byggearbejde med alle de kurver. Godt det var blevet mere firkantet da jeg startede.

Bare du ikke forventer noget der vender om sig selv, skal underfinnen nok klare det. Stabiliteten fra de store ører vil jo prøve at modvirke enhver drejning, så det bliver nok nogle meget flade sving. I modsætning til alle? andre svævere går vi ikke på højkant i termiksving, men bliver forholdsvis flad. Modellen snævrer bare cirklen ind i termik og ud i neutral luft pga. vridningerne.

Thomas

jeg forventer mig som ikke så meget :D den var bare et must have, da den er kanon flot og så er det jo nostalgi, selv om den er lavet i nutiden, med laserskæring, modellen er den samme aligevel en 1971 model:D
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)

www.micusrc.dk"
 
Brugeravatar
Leif P
Indlæg: 591
Tilmeldt: 11 apr 2009 16:21
Kontakt:

Bare byg den med wash

19 feb 2015 17:34

Bare byg den med wash out i begge ører, og med det viste sideror, bare med større udslag. (Op til 45 grader er ok).

Den vil være lidt sløv på sideroret, men spiralstabil, og i det hele taget behagelig at flyve.
Der findes to slags software; software med et lige antal fejl, og software med et ulige antal fejl :(