29 aug 2013 22:40
Spoilerons er ikke en nødløsning, men et fantastisk instrument der kan bruges på de fleste fly, hvor der ikke er flaps eller bremser.
Og her mener jeg alle typer fly.
:)
Men det kræver at man ved hvordan de skal bruges, og kender deres begrænsninger.
Spoilerons nedsætter ikke landings hastigheden, men gør glidevinklen stejlere.
De sænker ikke stall hastigheden og holder ikke hastigheden nede hvis du dykker.
Hvis du kommer højt ind med et fly med flaps, giver du fuld flaps og dykker stejlt.
Hvis du kommer højt ind med spoilerons, giver du fuld spoilerons og fortsætter med din normale landings hastighed, og din glidevinkel bliver stejlere og du lander kortere.
Spoilerons skal ca. 35 til 45 grader op for at de skal virke rigtig godt.
Men ikke ret meget mere end at når man giver fuld krængror så skal det ror der går ned, gå ned til nevtral.
Så er der stadig ca. 70 % krængrors virkning.
Og en god ting er først at slå dem op når man ligger på finalen, så der ikke er brug for de helt store manøvre.
Og prøv dem i god højde og med den rigtige indflyvnings/ landings hastighed første gang, da man ikke generelt kan sige om der skal mixes op eller ned højderors kompensation.
Videoerne er med svævefly, men gælder alle typer
Spoilerons VS. flaps landinger.
p6RHAx100sk
Crowbrake, Spoilerons + flaps samtidigt demo.
O6fHlh255VQ
Spoilerons landing.
pvUk7iXgm-8
Demo af hvorfor det er meget vigtigt at have det rigtige flaps til højderor mix (højderors kompensation) så man ikke skal justere højderoret når man arbejder med bremserne,:D
V8-z28S8QfY
Nogle flytyper kan fint flyve med krængrorene som flaps, bruger det selv på Funcup, Raven 3 D og Flash og de flyver uden nogle af de nykker som det kan give...
Så prøv det.
:)
Speedster
Dynamic Soaring will change your life
http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"