Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

krængror

29 aug 2013 09:56

krængror

vis det gælder landing så er der kun en måde krængror op, ned er en farlig ting, tipstål, så nemt er det, mange flyvere har washout i vingen, det vil sige at vingen vrider opad på bagkant et vis stykke ud mod tippen, for at undgå dårlige flyveegenskaber. har købt en ask 21 ved hobbyking den vælter over den ene vinge med det samme farten tages for meget af i termikflyvning, de har vist glemt en ting ved støbning af de vinger i kina:D men billig flyver, har nu kommet tipper i en spand kogede vand og givet dem washout ca 200 mm yderst, så må vi se om det virker, men som regel gør det underværker:D
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
Brugeravatar
cgroen
Indlæg: 2198
Tilmeldt: 26 nov 2004 15:58
Kontakt:

Det virker ganske fint på

29 aug 2013 10:34

Det virker ganske fint på nogle modeller, blandt andet en Big Stik 60 fra Greatplanes, der er vi flere der bruger krængerorerne som flaps (ofte 2 stillinger).
Mvh Carsten G.
"
Besøg JetDanmark på http://www.jetdanmark.dk
Medlem af JetDanmark, Østjysk Mfk og Lindtorp Mfk
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Nu er jeg forvirret ...

29 aug 2013 14:35

Nu er jeg forvirret ... det var min forståelse at flaps er noget man anvender ved landing fordi flaps giver mere løft og flyet dermed kan lande langsommere. Er det korrekt?

I mellemtiden har jeg opdaget at "krængror som flaps" også kaldes "flaperons", så lad os bruge det navn for at undgå forvirring.

Men der er åbenbart også kræfter der trækker den anden vej: flaperons (nedad) giver også større tendens til tipstall, så man kan godt nok flyve langsommere med flaperons, til gengæld er der større risiko for at tipstalle. Korrekt?

Havde det derimod været rigtige flaps, som sidder længere inde på vingen end krængrorene, så havde der ikke været noget problem med tipstall ved landing og sænkning af flaps. Korrekt?

Altså er anvendelsen af flaperons et tve-ægget sværd: man kan flyve langsommere men tipstaller nemmere. Korrekt?

Afhængig af fly/vingetype kan det altså i nogle tilfælde være smartere at anvende sine flaperons opad: det giver ikke mere løft (tværtimod) men en mere stabil flyvning, så man undgår tipstall under landing hvor flyet er tæt på jorden. Korrekt?

Der er altså ikke noget klart svar på om flaperons skal op eller ned under landing ... eller hvad?

Tak, Jørn
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1189
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Der har du fat i

29 aug 2013 15:02

Der har du fat i det rigtige med det hele.
:)

Og hvis du kører dem op mister du ca. 30 % krængrors virkning.
Og hvis de går ned kan du miste nærmest hele krængrors virkningen, og den kan endda risikere at dreje den modsatte vej.
:eek:

Opad giver ikke langsomere landing, men det ødelægger glidetallet, så man kan lande kortere.
Men hvis man sætter dem op og dykker føles det som om at de ikke virker, så det gælder om at holde en passende lav hastighed.
Om der skal trimmes op eller ned med højderoret kommer an på modellen.

Nogle modeller kan godt flyve med dem nede... og det virker fint

:)
Speedster


Dynamic Soaring will change your life

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Citat. Nu er jeg forvirret ...

29 aug 2013 15:10

Citat.
Nu er jeg forvirret ... det var min forståelse at flaps er noget man anvender ved landing fordi flaps giver mere løft og flyet dermed kan lande langsommere. Er det korrekt?
Ja.

I mellemtiden har jeg opdaget at "krængror som flaps" også kaldes "flaperons", så lad os bruge det navn for at undgå forvirring.

Men der er åbenbart også kræfter der trækker den anden vej: flaperons (nedad) giver også større tendens til tipstall, så man kan godt nok flyve langsommere med flaperons, til gengæld er der større risiko for at tipstalle. Korrekt?
Ja

Havde det derimod været rigtige flaps, som sidder længere inde på vingen end krængrorene, så havde der ikke været noget problem med tipstall ved landing og sænkning af flaps. Korrekt?
Ja

Altså er anvendelsen af flaperons et tve-ægget sværd: man kan flyve langsommere men tipstaller nemmere. Korrekt?
Ja

Afhængig af fly/vingetype kan det altså i nogle tilfælde være smartere at anvende sine flaperons opad: det giver ikke mere løft (tværtimod) men en mere stabil flyvning, så man undgår tipstall under landing hvor flyet er tæt på jorden. Korrekt?
Ja

Der er altså ikke noget klart svar på om flaperons skal op eller ned under landing ... eller hvad?

Tak, Jørn
Citat m svar slut. ;)

Tja det afhænger af hvad du vil opnå og betale for det.

Klapperne op, virker som luftbremser der nok mest bruges til at få fuglen nedad uden voldsomt at øge farten, ved at øge luftmodstanden og mindske løftet, og dermed øge den for det krævede løft, flyvefart lidt.

Klapperne nedad øger luftmodstanden og løftet og sænker flyvehastigheden.

Klapperne nedad i tipperne øger luftmodstanden og løftet og sænker flyvehastigheden men får samtidig tipperne til at stalle først og de kommer sjældent samtidig så det første varsel man tit får er at modellen ruller rundt.

På svævere med både flaps og krængror bruges tit at sænke krængroeren lidt samtidig med flapsen men ikke mere end at flaps delen af vingen (center) staller først så man bevarer kontrollen over fuglen.

Som du beskriver din fugl sidder dine krængror i center af vingen med tipperne fri, det vil betyde at center vingen sansynligvis vil stalle først og flyet derfor sikkert ikke vil smide en vinge, prisen er nok så at når centervingen staller mister du det meste styringen på krængrorene så længe, hvor meget må komme an på en prøve, jeg turde godt prøve det men ville tæste det i sikker højde.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

At bruge krængeror som bremse

29 aug 2013 16:07

At bruge krængeror som bremse under landning (ror op) er en nødløsning nogen benytter for at få farten af deres fly under landning. Men som det allerrede er skrevet, mister du en stor del at krængerors virkningen, og kan være lidt uheldig i landnings øjeblikket.

At bruge krængeror som flaps med en lille smule udslag ned for at få mere løft i feks termik kan godt lade sig gøre, men jeg trivler meget på at det giver nogen fordel.
At bruge dem som flaps bremse med meget udslag ned, er en meget skidt ide, som er beskrevet mange gange i tråden:)

På svævefly med flaps laver man tit så hele bagkanten kan gå et par mm ned, for at få vingen til at løft mere i termikken. Når man skal ud af termikken og imod vingen for at komme tilbage til udgangspunktet, løfter man hele bagkanten et par mm. Dette giver profilet minder modstand, og derved glider svæveren nemmer imod vinden, og i stille vejr vil den flyve hurtiger.
I landningen laver man så butterfly, hvor flaps går helt ned (80-90grader) og løfter samtidig krængeroren en del, men ikkemere end af de stadig kan styre.
Men bruger ikke kun flaps i landningen.
Vil man have en bremse hvor det kun er bremsen man bruger, skal man bygge dem i som sidder midt i vingen, og som skydes ud af vingens overside, eller både over og underside.

Så som jeg ser det er alle de ting folk gør med flaprun kun nødløsninger:)
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

> Så som jeg ser

29 aug 2013 21:02

> Så som jeg ser det er alle de ting folk gør med flaprun kun nødløsninger:)

Ja, det var vel egentlig også det jeg selv startede med gruble over; at man kunne bruge krængrorene som en slags fattigmands flaps. Og det må også være konklusionen: ja, det kan man, men det er ikke uden problemer, og den rigtige løsning er at anvende rigtige flaps.

Takker meget for de uddybende tilbagemeldinger!

Mvh Jørn
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1189
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Spoilerons er ikke en nødløsning,

29 aug 2013 22:40

Spoilerons er ikke en nødløsning, men et fantastisk instrument der kan bruges på de fleste fly, hvor der ikke er flaps eller bremser.
Og her mener jeg alle typer fly.
:)

Men det kræver at man ved hvordan de skal bruges, og kender deres begrænsninger.
Spoilerons nedsætter ikke landings hastigheden, men gør glidevinklen stejlere.
De sænker ikke stall hastigheden og holder ikke hastigheden nede hvis du dykker.

Hvis du kommer højt ind med et fly med flaps, giver du fuld flaps og dykker stejlt.

Hvis du kommer højt ind med spoilerons, giver du fuld spoilerons og fortsætter med din normale landings hastighed, og din glidevinkel bliver stejlere og du lander kortere.

Spoilerons skal ca. 35 til 45 grader op for at de skal virke rigtig godt.
Men ikke ret meget mere end at når man giver fuld krængror så skal det ror der går ned, gå ned til nevtral.
Så er der stadig ca. 70 % krængrors virkning.
Og en god ting er først at slå dem op når man ligger på finalen, så der ikke er brug for de helt store manøvre.
Og prøv dem i god højde og med den rigtige indflyvnings/ landings hastighed første gang, da man ikke generelt kan sige om der skal mixes op eller ned højderors kompensation.

Videoerne er med svævefly, men gælder alle typer
Spoilerons VS. flaps landinger.
p6RHAx100sk



Crowbrake, Spoilerons + flaps samtidigt demo.
O6fHlh255VQ


Spoilerons landing.
pvUk7iXgm-8


Demo af hvorfor det er meget vigtigt at have det rigtige flaps til højderor mix (højderors kompensation) så man ikke skal justere højderoret når man arbejder med bremserne,:D
V8-z28S8QfY

Nogle flytyper kan fint flyve med krængrorene som flaps, bruger det selv på Funcup, Raven 3 D og Flash og de flyver uden nogle af de nykker som det kan give...

Så prøv det.

:)
Speedster





Dynamic Soaring will change your life



http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
Brugeravatar
LOL80
Indlæg: 732
Tilmeldt: 23 nov 2012 09:36
Kontakt:

Jeg forestiller mig det

29 aug 2013 23:40



Jeg forestiller mig det brugt på en billig skummodel / parkflyer af et jagerfly.

Mvh Jørn


Jeg har alle mine svævere sat op til spoilerons 30-40 grader op, og flaps/kammer på et par grader ned. Men på mine rigtig smadrede skum trænere (ala easystar) kan jeg faktisk ikke rigtig se, at det virker. Til gengæld gør det en verden til forskel på de hurtige, mere luftdygtige modeller. Så hvis du bruger det på noget tungt og langsomt, eller på noget, der flyver qua motoren og ikke qua vingen (et køleskab f.eks.) så tror jeg ikke du kan fornemme så meget. Men prøv på en ok svæver og så se om du kan ramme toppen af bakken ved skræntflyvning uden at bruge spoilere - det er meget, meget sværere, og forskellen er straks til at mærke!
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Hej. Ak ja, den aerodynamik den

11 okt 2014 12:10

Hej.
Ak ja, den aerodynamik den aerodynamik :).

De udemærket forklaringer der læses her, er bredt favnende og bestemt ikke endegyldige ...

Først, hvem har set en fullsize kunstflyver med flaps, -nej vel.
Next, og hvorfor nu ikke på en sådan? -Fordi de flyver med fuldsymetrisk profil, der ikke kan forliges med flaps! Ihvertfald ikke med de bagkantflaps vi bruger.
Ligesom der findes ganske mange flaps design, der hver har sine fordele og ulemper. Eksempelvis kender jeg kun John Borgen som flyver med sand Fowler flap system, som muligvis vil kunne arbejde sammen med symetrisk profil.

Nej de vinger vi flyver med, såvel som fly, skal være designet med flaps FØR sådanne ikke istedet giver en ustabil flyver. Værsgo' og prøv selv, jeg har eksperimenteret :o ...
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)