Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Krængror som flaps?

28 aug 2013 16:43

Min viden om aerodynamik og flyvning er relativt beskeden, men derfor kan man jo godt være nysgerrig ...

Er det muligt (og brugbart) at bruge krængrorene som flaps ved at man, elektronisk, sænker begge siders krængror en smule, på samme måde som man sænker flaps når de bliver aktiveret, samtidigt med at man fortsat bruger dem som almindelige krængror, nu blot med en smule nedad offset?

Altså en slags fattigmands flaps, givet at ens sender kan finde ud af det.

Jeg forestiller mig det brugt på en billig skummodel / parkflyer af et jagerfly.

Mvh Jørn
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
norup
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29 nov 2001 21:21
Kontakt:

Det kan du godt, men

28 aug 2013 16:53

Det kan du godt, men med forsigtighed, da modellen sikkert vil blive tilbøjelig til at tip-stalle.
Anton Norup Sørensen
RC-Ørnene
OY-2465
 
Brugeravatar
prestone
Indlæg: 461
Tilmeldt: 12 nov 2009 16:28
Kontakt:

Jeg har lige gjort det

28 aug 2013 17:22

Jeg har lige gjort det ved min Acromaster, det fungerer fint :) Og skulle lige hilse at sige det er SÅ nemt at sætte op på en Aurora 9.

P.
Ripmax Mustang p-51.(død efter sammenstød med Spitfire)
Parkzone FW190, Butcherbird. X2
Trojan Funfighter (gave fra en god ven)
TBS Discovery FPV. m, core. naza/GPS. Gopro2




I started out with nothing, and i still have most of it left.
 
Brugeravatar
Thma
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 30 jul 2010 11:08
Kontakt:

Du skal bare sørge for

28 aug 2013 18:10

Du skal bare sørge for at hver servo har deres egen kanal i modtager, så er det muligt hvis sender tillader det i menu

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta
 
Kom
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31 jan 2012 21:47
Kontakt:

Jeg har brugt det en

28 aug 2013 21:47

Jeg har brugt det en del på mine warbirds. Men altid opad! Det giver det bedste resultat og ingen tip-Stall tendenser. Vingen får en hel del mere wachout og det giver en rolig flyvning. Når begge krængror går op, medføre det lidt stige effekt og dette har jeg elimineret med 5-10% nedad-mix på højderoret.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5990
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Vis det er en vinge

28 aug 2013 21:57

Vis det er en vinge med krængeror yderst på vingen kan det godt lade sig gøre rent teknisk, men er ikke så god en ide rent aerodynamisk. Det vil nemlig bevirke at den del af vinger hvor du har sænket krængeroret vil stalle før det inderste af vingen. Som ander også er inde på vil den få tendenser til at tipstalle.
Har du ror på hele vingens bagkant vil det ikke være så kritisk. Men det kommer også an på hvad du vil opnå. For ikke alle profiler har gavn af at sænke bagkanten.

På 3D fly kan du lave en masse sjov med det, som bla. snapflaps, hvor krængeroren går ned når du giver højderor, og op når du giver dykror.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Tak for input - det

28 aug 2013 22:32

Tak for input - det kører perfekt på køkkenbordet med min DX6i sender! Men skal det være op eller ned?

På min vinge er der krængror på de midterste 2/3 dele af vingen. Jeg kan derfor ikke rigtigt se at jeg kan lave et wash-out på vingetippen ved at løfte begge krængror lidt? Formålet var da også at sænke dem begge lidt for at få lidt mere løft ved landing, og dermed kunne lande langsommere. Har jeg misforstået noget?

Min sender tilbyder også at justere på højderoret ved flaps aktiveret. Skal det være op eller ned? Jeg forestiller mig at det skal være lidt op for at kompensere for den rotation flapsene måske generer rundt om vingens længdeakse. Altså; flaps ned medfører mere løft, men også lidt rotationen således at næsen dykker lidt, og det kan kompenseres ved at løfte højderoret lidt, så halen presses ned ... eller hvad?

Mvh Jørn
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5990
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Prøver lige igen:D Det du har

28 aug 2013 22:38

Prøver lige igen:D
Det du har overset er at når du sænker hastigheden, er det første der holder med at flyve det område hvor du har sænket krængeroren. Så for øger risikoen en del for tipstall.
Når du bruger flaps øver du løftet på vinge. Det betyder at flyet vil stige når du sætter "flaps" til. Det skal du kompenser for ved at give lidt dykror. Giver du højderor, vil dit stikke næsen i vejret og stalle.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Takker! Jeg regner med at

28 aug 2013 22:48

Takker! Jeg regner med at teste det i praksis i morgen.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Hans Dahl Christensen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 30 sep 2004 11:11
Kontakt:

Hej J. W. Din ide

29 aug 2013 07:51

Hej J. W.

Din ide med at sænke krængror er da brugbar - andre har rådet dig der -
En hel anden ting er bremser på en svævemodel - her kan du med fordel HÆVE krængrorene - fx ca. 30 grader - men igen : en servo til hvert krængror - og en sender der kan finde ud af det .

Og så kan du med lidt øvelse lande på et forudbestemt mærke.

Men også her : De 30 grader er ikke ultimative - prøv dig frem med lidt mere eller mindre.

NVH

Hans DC - OY9901