Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Flaps går ikke lige langt ned

09 sep 2014 16:59

Hej forum,

Jeg har for nyligt købt en Durafly T-28 Trojan hos hobbyking, det er denne model:
her

Jeg har fløjet med den 1 gang, hvor den skulle have ret meget krængeror til den ene side for at flyve lige. En kammarat kastede den igang og anbefalede mig ikke at bruge flaps ved kastestart.

Da jeg kommer hjem efter en vellykket landing, igen uden flaps, kan jeg se hvorfor den skulle trimmes så meget på krængeroret, den ene flap er nemlig lavere end den anden når de ikke er aktiveret. Jeg forsøger at rette det op med trim på senderen (Spektrum DX8) og justering af trækarmene fra servo til rorhorn.
Men der er en lille afvigelse i servoerne, når den ene servos horn står vinkelret på servoen, står den anden ikke helt vinkelret, vi snakker måske 5-10 grader. Jeg kan ikke opnå mere ensartethed ved at flytte hornet på servoen, da strålerne er for grove til sådan en finjustering. Servoerne er desuden forbundet til samme kanal med Y-kabel.

Det er lykkes mig at justere det således at når flaps er deaktiveret, står flapsene 100% lige i forhold til hinanden. Når de er aktiveret, er der en forskel på 2mm, den ene går 12mm ned og den anden går 14mm ned.

Vil de 2mm have noget at sige når jeg skal starte og lande?

Hvis ja, hvordan får jeg så justeret de flaps ind når servohornene som ugangspunkt ikke står helt i samme vinkel? Er der et geometrisk trick jeg kan benytte mig af for at kompensere for servohornenes forskellighed?

Mvh
Martin
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

vis du har en radio

09 sep 2014 17:23

vis du har en radio hvor du kan kører flaps på 2 kanaler så gør det, så kan du indstille hver servo for sig uden problemer
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

micu, det har jeg sådan

09 sep 2014 17:54

micu, det har jeg sådan set, men den modtager jeg har købt til flyet er kun 6 kanaler, og de er alle i brug.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

flaps

09 sep 2014 18:16

flaps

ja så er der kun en ting at gøre så må du til at expermenterer med hullerne i henholdsvis rorhorn og servoarm som i 70erne :D indtil det spiller, det er den eneste mulighed jeg lige ser :D
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)

www.micusrc.dk"
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Det letteste er vel at

10 sep 2014 13:00

Det letteste er vel at programmere servoernes midterstilling i servorne.

Alt fra Hobby King er jo af bedste kvalitet og fra samme producent, som laver servoer til Futaba, Hitec, og MKS, så jeg går ud fra at det er digitale kvalitets servoer, hvor servoerne kan programmeres:

This superb looking T-28 from our top quality Durafly® ™ range


Tommy
 
Brugeravatar
jweber009
Indlæg: 937
Tilmeldt: 21 jun 2004 16:52
Kontakt:

1: Sæt servohorn så tæt

10 sep 2014 13:41

1: Sæt servohorn så tæt på center som muligt.
2: Derefter indstiller du centerpunkt i senderen til de står ens.
3: Til sidst indstiller du trækstængerne mekanisk til ens udslag.

Så skulle det gerne give samme udslag i begge sider.
Jonas Weber Rasmussen
OY-4315
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

1: Sæt servohorn så tæt

10 sep 2014 13:56

1: Sæt servohorn så tæt på center som muligt.
2: Derefter indstiller du centerpunkt i senderen til de står ens.
3: Til sidst indstiller du trækstængerne mekanisk til ens udslag.

Så skulle det gerne give samme udslag i begge sider.


Hvilket så leder os til den egentlige løsning (når det går op for Micu at Tommys indlæg er ironisk :p): Monter en modtager med flere kanaler så du ikke behøver y-kablet :cool:
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

flaps

10 sep 2014 15:56

flaps

Hvilket så leder os til den egentlige løsning (når det går op for Micu at Tommys indlæg er ironisk :p): Monter en modtager med flere kanaler så du ikke behøver y-kablet :cool:

det er gået op for mig for længe siden:D men det er umuligt og banke noget fornuft ind i hovedet på folk der stadigvæk osse tror på at de står og samler b&o fjernsyn i struer:D og laver samler iphones i usa :eek: de har set sig blind på at alt bliver lavet i de respektive lande hvor de kommer fra ,selv spektrum og alt det andet dyre de køber, er lavet i kina ,men køb som i vil jeg holder mig til det billige der er ligeså godt:D, og ikke købe mig fattig i mærkevarer hvor du kun betaler for navnet:D
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)

www.micusrc.dk"
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

det er gået op for

10 sep 2014 17:18

det er gået op for mig for længe siden:D men det er umuligt og banke noget fornuft ind i hovedet på folk der stadigvæk osse tror på at de står og samler b&o fjernsyn i struer:D og laver samler iphones i usa :eek: de har set sig blind på at alt bliver lavet i de respektive lande hvor de kommer fra ,selv spektrum og alt det andet dyre de køber, er lavet i kina ,men køb som i vil jeg holder mig til det billige der er ligeså godt:D, og ikke købe mig fattig i mærkevarer hvor du kun betaler for navnet:D
micu:)


Godt brølt løve. :D :D :D
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Jeg ved ikke helt hvor

10 sep 2014 18:32

Jeg ved ikke helt hvor I er på vej hen med min tråd, men jeg har fået indstillet dem sådan at de går nogenlunde lige langt ned, +/- 0,5-1mm og det må jeg så se om ikke er godt nok :-)
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub