Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Man kan vel også skille

17 sep 2014 17:39

Man kan vel også skille servoen af og flytte den en tand eller to på tandhjulet inden i. :D:confused:

Mvh Leif

Nej, det kan man altså ikke, servoen måler armens position med et potentiometer som er forbundet til udgangsakslen, der er ikke noget tandhjul at justere noget på indeni servoen.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Man kan vel også skille

17 sep 2014 17:50

Man kan vel også skille servoen af og flytte den en tand eller to på tandhjulet inden i. :D:confused:

Mvh Leif


Nej, det kan man ikke ;)
 
luffedk
Indlæg: 318
Tilmeldt: 24 jul 2013 16:09
Kontakt:

Nå okay kunne ikke lige

18 sep 2014 06:50

Nå okay kunne ikke lige huske om den målte direkte på udgangen.

Mvh Leif
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Christian, jeg har jo netop

18 sep 2014 20:27

Christian, jeg har jo netop prøvet at bytte om på servohornene og det giver ingen forskel. Så vidt jeg kan huske, ser servohornene heller ikke ud til at være dobbeltarms model der er afskåret, men de ser ud som om de er født som enkeltarms model.

Årsagen er sikkert uens montering af servoerne, selvom de ser ud til at sidde meget ens, eller simpelthen uens servoer.

Jeg fandt en AR8000 modtager i min helikopter og da denne ikke skal ud at flyve endnu, låner jeg da bare modtageren herfra, så kan jeg justere flaps individuelt hvis jeg får brug for det.


Hmmm......gu' ve' om det kunne lade sig gøre at vende afgangsakslen 180 grader ifht. potmetret?? Hvis det med de ulige antal "tænder" i servoarmen holder stik skulle det jo teoretisk klare ærterne.......?? Er selvfølgelig ikke muligt med en fastlimet servo, med mindre man brækker den ud........og du har jo nok ikke plads til at tjekke om vinklen er en lidt anden med servoarmen sat på 180 grader "forkert" i den ene side.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hvis det står mellem at

19 sep 2014 08:23

Hvis det står mellem at skulle brække servoen ud for at skille den ad og rode med tandhjul, eller sætte min AR8000 modtager i, i stedet for den AR610 der sidder i nu, så tror jeg hellere jeg vil skifte modtageren :)
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Ja, det lyder generelt som

19 sep 2014 09:42

Ja, det lyder generelt som den bedste løsning......
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Jeg er begyndt at samle

31 mar 2015 12:42

Jeg er begyndt at samle den ekstra model jeg havde liggende, nøjagtigt samme model, købt samme sted. Her kan jeg se at der ikke er nogen forskel på hvordan flaps servoernes horn står i neutral. Så mit flaps problem med den gamle model er altså forskel på servoerne. Det er vel hvad man kan forvente af en model i denne prisklasse.

Den gode nyhed er så at de ting jeg justerede på for at de gik nogenlunde lige langt ned har gjort at det ikke påvirker flyet når flaps er slået ud. Det er muligvis en kombination af mine justeringer og så de 4 gange jeg har måtte lime vingerne sammen, så det hele er sikkert lidt skævt, men den flyver stadig rigtig godt.

Jeg bruger stadig kun en 6 kanals modtager i disse fly og så længe flyet ikke begynder at krænge når flaps er slået ud, så er jeg fint tilfreds.

Når jeg nu har bygget den ekstra model færdig, og hvis den gamle model begynder at krænge lidt med flaps ude, så kan det da godt være jeg vil prøve kedde kræns forslag med at rode i servoen, eller måske bare købe 2 nye servoer, de koster vist ikke alverden :)
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Hej, Hvis du skulle få

31 mar 2015 18:04

Hej,

Hvis du skulle få behov på denne model eller andre i fremtiden så kan det løses med sådan en her.
V-Kabel 2 fra SM-Modellbau. www.sm-modellbau.de

Da kan du med en kanal fra modtageren styre op til 4 servoer.
Den ene er masteren og de andre tilsluttede servoer kan du ændre alle parametre på, så den/de kører 100% som masteren.

Med venlig hilsen

Erik.
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Erik, den er smart, tak

02 apr 2015 13:18

Erik, den er smart, tak for tippet.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
heli
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 mar 2014 17:47
Kontakt:

Lyder som om de ikke

29 jul 2015 08:30

Lyder som om de ikke har klippet samme arm på servohornene af. Jeg har lagt mærke til at en del af de dobbeltarmede servohorn til de helt billige servoer med nævnte grove "fortanding"(hvis man reelt kan kalde det det:rolleyes:) på afgangsakslen kan give en lille vinkelændring, hvis de endevendes, svarende til noget hen efter et halvt "hak". Jeg går ud fra at det passer med at antallet af hak er ulige.

Men du har jo nok ikke fået nogen ekstra servohorn med til de servoer......


Hej

Kender selv problemet med flaps og Y-kabler, har selv bøvlet meget med det.
Efter at have læst her prøvede jeg så en mængde overskuds servohorn, på en HXT900 som har ligget da den har brækket et tandhjul. Der er forskel på tolerancen på servohornene for ved at prøve en mængde kan det lade sig gøre et finde 2 ens (det er øv). Efterfølgende åbnede jeg den HXT900, og jeg "tror" noget af problemet også ligger i at potmeteret er limet i. Det brækkede jeg ud, og det har mindst 1/10 mm i tol. til siderne, limede det på plads igen og samlede den, virker stadig:-).

I taler meget om kvalitet hvad kan da anbefales når vi taler små 9g billige analoge servoer? Og hvad kan anbefales som en allround digitalservo?