Min 50-øre
<...> det kunne ikke blive til de voldsomme dyk test. Men nogle små kunne jeg godt klare. Og det viste sig at den rette lidt for voldsom op i forhold til min smag. Så den fik lidt dyktrim, og da dyktest var som jeg gerne ville have det, fløj den også fint imod vinden. Dog gik det forsat ret langsomt. Men det er jo også sådan en K8b skal flyve.
Den står nu med en lille smule dyktrim. Om jeg juster det væk ved at ligge lidt mere under forkanten på haleplanet, eller skal der bare lidt mere bly i snuden? Vil det ikke give bølge flyvning??<...>
Jo det er også min erfaring: Et CG "langt fremme" giver "bølgeflyvning". Når man dykker hende (eller turbulensen gør det) vil hun hurtigt rette op igen og resultatet kan blive en "overskydning" med et svagt stall til følge (spec. ved begrænset synlighed i 99m's højde). Irriterende!
Forrige efterår prøvefløj jeg en MPX Solius (2.4m motorsvæver) for et klubmedlem som havde sat CG hvor MPX havde anbefalet det. Og hun "bølgede" på himlen under den vanlige termikjagt (han kunne slet ikke styre hende og jeg synes heller ikke det var helt let). Så rykkede jeg CG ca. 10mm tilbage, re-trimmede og vupti: En harmonisk svæver, der gjorde hvad man bad hende om, som havde svag genopretning i dyktesten og ikke krævede voldsomt dykror under rygflyvning.
Sålænge dit nuværende dyktrim ikke er voldsomt (måske optil +/- 5grd) ville jeg koncentrere mig om at få CG justeret til din flyvestil/termikjagt (dyktest og rygflyvning, gerne i rolig luft). Når det ønskede CG er fundet ville jeg justere haleplanets indstillingsvinkel så trimmet "går i nul".
Og tillykke med jomfruturen :) Ka8'eren bringer gode minder - mit første fullsize-solofly, sommeren '90, snøft...