Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Tillykke med jomfruen :-) Robert,

15 feb 2015 13:54

Tillykke med jomfruen :-)

Robert, hvis den under "dyk-testen" netop retter for hurtigt op (pitcher op) så et dit CG for langt fremme (den er næsetung - eller dit haleplan har for stor autoritet)!
Og så hjælper det ikke at putte mere bly i næsen (for så får du netop bølgeflyvning, en tilstand hvor flyet dynamisk udveksler fart til højde (og omvendt).

Jeg vil tro at du skal gøre følgende:
1) CG lidt tilbage (1 cm ad gangen) - så får haleplanets "løfte-center" mindre afstand til CG og dermed mindre pitch-autoritet
2) Og lidt mellemlæg under haleplanets forkant (så halen "løfter" lidt mere) - drejer sig nok om 1-2 mm!

Hvis du samtidig synes at din KA8 'penetrerer' for dårligt så vil det kun hjælpe at gøre den tungere (altså omkring CG)!
(hvis din wing-joiner er af glas, så kunne du f.eks. i stedet lave en af stål)

Venligst
/Niels
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Jeg har lige prøvet at

15 feb 2015 14:05

Jeg har lige prøvet at hente det C&G program. men jeg har alså lidt svært ved at finde ud af hvad det er jeg skal fylde i de forskælige felter. Så jeg forsætter nok med at prøve mig frem.

Min dyktest blev jo fin ved at give lidt dyktrim, og der fløj den jo også beder. Så jeg tror jeg hæver forkanten på haleplanet lidt mere. Jeg tror ikke det vil hjælpe at tage bly ud af næsen, da jeg jo flyve med dyktrim.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Gæst

Min 50-øre

15 feb 2015 14:14

Min 50-øre

<...> det kunne ikke blive til de voldsomme dyk test. Men nogle små kunne jeg godt klare. Og det viste sig at den rette lidt for voldsom op i forhold til min smag. Så den fik lidt dyktrim, og da dyktest var som jeg gerne ville have det, fløj den også fint imod vinden. Dog gik det forsat ret langsomt. Men det er jo også sådan en K8b skal flyve.

Den står nu med en lille smule dyktrim. Om jeg juster det væk ved at ligge lidt mere under forkanten på haleplanet, eller skal der bare lidt mere bly i snuden? Vil det ikke give bølge flyvning??<...>

Jo det er også min erfaring: Et CG "langt fremme" giver "bølgeflyvning". Når man dykker hende (eller turbulensen gør det) vil hun hurtigt rette op igen og resultatet kan blive en "overskydning" med et svagt stall til følge (spec. ved begrænset synlighed i 99m's højde). Irriterende!

Forrige efterår prøvefløj jeg en MPX Solius (2.4m motorsvæver) for et klubmedlem som havde sat CG hvor MPX havde anbefalet det. Og hun "bølgede" på himlen under den vanlige termikjagt (han kunne slet ikke styre hende og jeg synes heller ikke det var helt let). Så rykkede jeg CG ca. 10mm tilbage, re-trimmede og vupti: En harmonisk svæver, der gjorde hvad man bad hende om, som havde svag genopretning i dyktesten og ikke krævede voldsomt dykror under rygflyvning.

Sålænge dit nuværende dyktrim ikke er voldsomt (måske optil +/- 5grd) ville jeg koncentrere mig om at få CG justeret til din flyvestil/termikjagt (dyktest og rygflyvning, gerne i rolig luft). Når det ønskede CG er fundet ville jeg justere haleplanets indstillingsvinkel så trimmet "går i nul".

Og tillykke med jomfruturen :) Ka8'eren bringer gode minder - mit første fullsize-solofly, sommeren '90, snøft...