Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Hvordan er det lige med indstillingsvinklenl?

21 jan 2015 17:32

Jeg er ved at samle en ARF Phoenix Model K8b på 3,5m.
Jeg fandt en tysk tråd om dette fly, og der i beretter de om at EWD er helt gal.
spørgsmål 1:
Er EWD ikke det samme som indfaldsvinkel?

Profilet er HQ 3/15. Jeg harsøgt på nettet, og fundet ud af at det profil er lavet til max 3 grader indfaldsvinkel her
Men som jeg forstår det, kan man med fordel have mindre, og at man der ved kan rygge C&G længer tilbage.
Er det rigtig forstået?

Mit mål er ca 1,5 grad.

Spørgsmål 2:

Når jeg vil finde 1,5 grad. Skal jeg så ikke sætte min indfaldsmåler på vingen, og klodse flyet op så måleren står på +1,5. (bagkant er laver end forkant)
Der efter juster jeg haleplanet så det står i 0 grader.
Er det rigtig forstået?
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Hej Robert som jeg ser det

21 jan 2015 17:44

Hej Robert
som jeg ser det har du fat i det rigtige i begge spørgsmål !
her
her


Når jeg måler på EWD på mine flyvere.
Stiller jeg flyet på fast underlag, måler på vingen, hvor jeg så stiller måleren på 0.grad derefter måler jeg hvor højderoret står! derudaf er så forskellen på graderne

sommetider måler jeg også bare på vingen og den viser eks. +3.5grad, så måler jeg højderoret som så skal stå på +2grader = + 1.5grad forskel

håber du kan bruge det til noget :)
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Lyder godt. Jeg har nemlig

21 jan 2015 17:58

Lyder godt. Jeg har nemlig lavet det. Men blev så lige i tvivl:D

Dog er det godt nok meget de har ramt ved siden af. Jeg har ca 7mm under forkanten på haleplanet, for at ramme 1,5 grad :eek:
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Gæst

Jeg er ved at samle

21 jan 2015 18:21

Jeg er ved at samle en ARF Phoenix Model K8b på 3,5m.
Jeg fandt en tysk tråd om dette fly, og der i beretter de om at EWD er helt gal.
spørgsmål 1:
Er EWD ikke det samme som indfaldsvinkel?

Nej - er du ude på at starte en flame-war :p ?! Indfaldsvinklen er vinklen mellem profilets kordelinje (fra yderste-del-af-forkant til midt-bagtkant) og "luftstrømmen" (i al fald hvis vi taler om 'geometrisk EWD'). Vingens indfaldsvinkel styrer du med haleplanet under flyvning: Har du brug for at øge vingens løftekraft (Cl) øger du indfaldsvinklen ved at give "opror" på haleplanet.

EWD forkorter indstillingsvinkeldifferens (på tysk) og er forskellen i indstillingsvinkel mellem vinge og haleplan (igen regnet ud fra kordelinjen fra yderste-del-af-forkant til midt-bagtkant på profilet). Begrebet 'indstillingsvinkel' er vinklen som profilkorden danner med en fast arbitrær linje på kroppen (ren geometri - ingen aerodynamik/flyvning). Man trækker haleplanets vinkel fra hovedvingens ditto og vinklerne regnes med fortegn i urets retning (omv. matematisk omløbsretning) - bitte hier gucken.

Typiske EWD-værdier på svævemodeller er omkring 1.5grd (+/- 0.5grd oder so). På engelsk hedder indstillingsvinkeldifferens 'decalage'.

Profilet er HQ 3/15. Jeg harsøgt på nettet, og fundet ud af at det profil er lavet til max 3 grader indfaldsvinkel her
For Re >= 100k ser det ud til at kunne klare indfaldsvinkler op til ca. 15grd før det staller! :) Du mener 3grd EWD? Det afhænger af planbelastning, profilets moment (Cm) - som igen afh. af indfaldsvinklen..., momentarm for haleplan, CG og fanden-og-hans-moster...

Men som jeg forstår det, kan man med fordel have mindre, og at man der ved kan rygge C&G længer tilbage.
Er det rigtig forstået?
Ja. CG længere tilbage fordrer at haleplanet skal trykke mindre nedad (vingen vil naturligt vælte fremover pga Cm) og derfor at EWD'en skal være mindre (end hvis CG var længere fremme).

<...>
Spørgsmål 2:

Når jeg vil finde 1,5 grad. Skal jeg så ikke sætte min indfaldsmåler på vingen, og klodse flyet op så måleren står på +1,5. (bagkant er laver end forkant)
Der efter juster jeg haleplanet så det står i 0 grader.
Er det rigtig forstået?
Lyder som en plan :) Jeg har ingen EWD-måler - er det en digital eller analog EWD-måler du har? På de digitale kan man "nulle"/"nivellere" vinkel-visningen på en vilkårlig vinkel med vandret. Så kan du fx starte med at definere haleplanets indstillingsvinkel til 0grd og sætte vingen i +1.5grd (men typisk er det vel nemmere at justere halen end vingen...).
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Hej, Blot en lille korrektion. Indfaldsvinkel

21 jan 2015 18:27

Hej,

Blot en lille korrektion.
Indfaldsvinkel er den vinkel vingekorden(profilet)har i forhold til luftstrømmen. Variabel, afhængig af hvordan flyet styres gennem lufthavet. Hastighed m.m.
EWD er Einstellungs Winkel Differenz. Noget fast indstillet i flyet.
Altså indstillingsvinkel(differens)
Det er den (de) vinkel, vingekorden(profilet) har i forhold til haleplanet(haleplanets korde).
Disse to, vinge og haleplan, har jo også en vinkel i forhold til o-linien i kroppen.

Gir´ det mening?

Med venlig hilsen

Erik F. Andersen.

Nå, mens jeg skrev, har andre skrevet noget lignende.
 
Gæst

Robert: Er du sikker på

21 jan 2015 19:20

Robert: Er du sikker på at EWD = 1.5grd er korrekt? Hvis vingerne har meget washout (?) kunne det jo godt være ex 2.0grd målt ved vingeroden (pga den mindre indstillingsvinkel i tippen).

Jeg vil anbefale dig at tage fat i folk (excalibur måske) som kan køre en simulering for dig i enten FLZ Vortex eller XFLR5 (men det kræver jo at du kan måle Ka8'eren op - præcist) eller holde dig til manualen. Det ville være synd at skulle modicere byggeriet (ex. hale-montagen) efter din første jomfrutur. Alternativt gøre det muligt at justere haleplanets indstillingsvinkel (så det engang på et F3A-fly).
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Må indrømme at det vis

21 jan 2015 19:22

Må indrømme at det vis er en tand over hvad jeg forstår:D
Men jeg tænker at haleplandet altid vil ligge sig vandret når der flyves. Dette kommer self an på C&G. Men C&G trimmer vi jo altid så flyet forsætter lige ud i en dyk test. Så ligger mit haleplan vandret vil min vinge vel have en indfaldsvinkel på 1,5 grad. Og så er indstillingvinklen og indfalds vinklen vel det samme. Eller hvad??:)
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Gæst

Må indrømme at det vis

21 jan 2015 19:34

Må indrømme at det vis er en tand over hvad jeg forstår:D
Men jeg tænker at haleplandet altid vil ligge sig vandret når der flyves. Dette kommer self an på C&G. Men C&G trimmer vi jo altid så flyet forsætter lige ud i en dyk test. Så ligger mit haleplan vandret vil min vinge vel have en indfaldsvinkel på 1,5 grad. Og så er indstillingvinklen og indfalds vinklen vel det samme. Eller hvad??:)

Ikke nødvendigvis. Strømningen bag vingen går stejlere ned end strømningen foran vingen og dermed ser haleplanet en anden strømning end vingen gør.

Typiske indfaldsvinkler for max-glidetal (ved en forsimplet 2D-analyse) ligger på 5-8grd (afh. profil, planbelastning, om det er fuldmåne, ...) - 1.5grd lyder af meget lidt...

Mit beskedne indspark: Vælg det CG og EWD som står i manualen (hvis du har en sådan) eller som du læser på div. fora eller få en gut til simulere modellen med noget CFD-software. Eller gør det relativt enkelt at justere lidt bagefter.

Og jeg trimmer nu altid mine modeller til en svag genopretning i en dyktest... :)
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Robert, der er lidt begrebsforvirring

21 jan 2015 19:36

Robert, der er lidt begrebsforvirring her.
Ring lige til mig på 97723934, så skal jeg hjertens gerne forklare dig det.
Helt uden videnskabelig hokus pokus.
Jeg er vant til at holde det helt enkelt, har været svæveflyve instruktør i mange år.
Det er altså meget meget enkelt, når man får det forklaret på praktisk hverdags sprog.

Mvh. Erik.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Ja, det er også mere

21 jan 2015 20:36

Ja, det er også mere teoretisk end jeg kan følge med til her. For mig er begreberne lige meget. Også derfor jeg forklarede hvordan jeg havde gjort i første indlæg. Så kan dem med meget teoretisk vide forholde sig til om det jeg har gjort er ok. Eller om det er helt ud i skoven.

Jeg har lavet en ny vingesaddel til halen. Halen er skruget på, så det er nemt at slibe lidt af den nye saddel, vis jeg har fået lavet den for høj foran.

Der er ikke opgivet noget i manualen. Men jeg har læst at folk har haft store problemer med at flyve den som der er fra porducent.
I slæb stiger den voldsomt højt over slæbeflyet, og efter afkobling vil den flyve i bølger.
Jeg har læst at mange flyver den med EWD på 1,5-2,0 med gode resultater. Og da det tit blæser i DK valgte jeg 1,5. Og jeg har før hørt at HQ profiler som reglt flyver godt ved det.
Så for at koge mit spørgsmål ned.
Lyder det jeg har gjort rigtig?
Hvis ikke, hvordan skal jeg så gribe det an??
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.