Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Washout

04 feb 2015 17:05

Hvad betydning har for meget washout?
Bliver flyet, som jeg har forstået det følsomt, far hastighedssvingninger, at den har tendens til at ville stige, ved høj hastighed, og dykke ved lav hastighed.
Havde en snak med et par klubkammerater, og der er forskellige meninger, om det.
Er der en specialist på området herinde?
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Hvad betydning har for meget

04 feb 2015 18:03

Hvad betydning har for meget washout?
Bliver flyet, som jeg har forstået det følsomt, far hastighedssvingninger, at den har tendens til at ville stige, ved høj hastighed, og dykke ved lav hastighed.
Havde en snak med et par klubkammerater, og der er forskellige meninger, om det.
Er der en specialist på området herinde?


For meget washout? Det er svært at svare præcist på hvad det gør, for det kommer an på hvor meget for meget er?

Washout betyder at tippen af vingen flyver ved en lavere indfaldsvinkel end resten af vingen. Det betyder (oftest) at man kan få tippen til at stalle senere end resten af vingen, og dermed undgår man tipstall, der kan få hele modellen til at vælte om på ryggen.

For meget washout? Lad os sige noget vildt: 45 grader.
Det vil betyder at når du flyver normalt (indfaldsvinkel på midten af vingen ca 2-5 grader) vil din tip flyve ved en NEGATIV vinkel på over 40 grader. Tippen vil være stallet (omvendt) pga af den store negative vinkel. Jeg vil tro at sådan en vinge vil have svært ved at flyve overhovedet.

Lidt mindre vildt:
Washout på 10 grader - tippen vil flyve med en ret stor negativ indfaldsvinkel, selv nor midten af vingen (prøver) at løfte ved 3-5 grader. Tippen vil yde en del modstand, men den vil IKKE tipstalle.

Endnu mindre vildt:
Washout 5 grader - tippen flyver ved 0 grader når midten løfter ved 5 grader. Hvis du flyver meget hurtigt (indfaldsvinkel måske 1 grad i midten, vil tippen flyve ved -4 grader og bøje vingen nedad! En lang smal vinge med washout kan altså risikere at bøje nedad ved meget høje hastigheder.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

04 feb 2015 19:24

Ok. Jeg har taget dette billede, fra en skala bog. Dette skulle være korekt washout, på en lavvinget model.
Jeg har en warbird hvor der er 2-3 grader mere end på eksemplet på billedet. Mon det vil få negativ indffydelse på flyets flyveegenskaber?
Det er et intressant emne,og da jeg godt ka li selv at bygge, og gerne vil blive dygtigere til at bygge skalafly, må jeg sætte mig mere ind i det. Det blir jeg ganske enkelt nød til :-)
Mvh. Jesper
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 2164 gange
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Der er bare så mange

04 feb 2015 19:52

Der er bare så mange ting der bestemmer et flys behov for washout.

Feks bruger man nogle gange forkellige profiler ud af vingen, den måde kan man lave areodynamisk washout på.

Vingeformen betyder også meget, har din vinge feks. samme profil hele vejen ud og har samme corde behøves somregel ikke meget men er tip corden meget mindre end rod corden så kan der behøves ret meget washout for at den ikke tipstaller for nemt.

Planbelastningen spiller også ind osv osv ;)

Enten skal man regne det ud og det er ikke nemt ellers skal man ha erfaring eller se hvad andre lignende fugle flyver med og hvordan de flyver, at ha det hele hjælper rigtigt godt. :rolleyes: :D


Med andre ord, der findes ikke et klart svar. :o
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Hvis det viser sig, at

04 feb 2015 20:08

Hvis det viser sig, at den har for meget, ka det så evnt. Hjælpe, at flyve, med let sænkede krængeror?
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Hvis det viser sig, at

04 feb 2015 20:30

Hvis det viser sig, at den har for meget, ka det så evnt. Hjælpe, at flyve, med let sænkede krængeror?


:D Hvordan vil du finde ud af at der er for meget ?

For en warbird der tit har en for i modelstørelse uhensigtsmæssig vingeform ville jeg være forsigtig med at ændre på konstruktørens udformning, han har forhåbentig tæstfløjet prototypen og justeret efter modellens behov med den af scala hensyn ønskede vinge form, har den mere end der behøves betyder det normalt bare at den får et øget effektbehov og da de fleste ikke underdimensionerer deres motorer sååå opdager folk/piloten det aldrig, det største problem kan blive tipstall i rygflyvning men der flyver man jo normalt ikke en warbird langsomt. :)

At begynde at lege med krængror der tror jeg er en dårlig ide, vingen skal være bygget rimeligt rigtigt, det andet bliver vist hurtigt noget rod.

Bare min mening. ;)
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Efter hvad jeg ka se,

04 feb 2015 21:04

Efter hvad jeg ka se, tror jeg den har et par grader for meget washout, men det må jo komme an på en prøve. Jeg vil også testflyve modellen, med "normal" opsætning, og nej, den kommer ikke til at flyve invertet, med lav hastighed alligevel :-)
Jeg har snart mange warbirds, og denne er den med mest washout, så må se hvor det ender.
Men det var fedt, i gav jer tid, til at svare.
Mvh. Jesper
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Hvis tipcorden er meget lille

04 feb 2015 21:14

Hvis tipcorden er meget lille i forhold til roden (meget trapezs form) eller hvis profilet kræver det kan fuglen godt ha behov for meget washout, det behøver bestemt ikke at være forkert hellere lidt for meget end for lidt, ellers kan den første landing nemt blive den sidste.

Bare af nysgerrighed, hvad er det for en fugl. ?
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
joppe
Emnestarter
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Hvis tipcorden er meget lille

04 feb 2015 22:51

Hvis tipcorden er meget lille i forhold til roden (meget trapezs form) eller hvis profilet kræver det kan fuglen godt ha behov for meget washout, det behøver bestemt ikke at være forkert hellere lidt for meget end for lidt, ellers kan den første landing nemt blive den sidste.

Bare af nysgerrighed, hvad er det for en fugl. ?


Det er den Dauntles, jeg lige har bygget.
Har nok fået vredet tipperne lidt i overkanten.
Men det er 100% ens på begge tipper.
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Det er den Dauntles, jeg

04 feb 2015 22:59

Det er den Dauntles, jeg lige har bygget.
Har nok fået vredet tipperne lidt i overkanten.
Men det er 100% ens på begge tipper.


Bare det er ens så skal den nok flyve, hellere 1-2 grader for meget end for lidt.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.