Jeg tænker Claus Thiele.
Mener de har en model der hedder Falke.
<...>
Falke:
herhttp://www.modellbau-thiele.de/index...03u003s001.htmDecker Planes har også nogle små SAL-svævere (Side Arm Launch - ikke "hardcore" DLG'ere), fx 'Spinnin Birdy':
http://www.decker-planes.de/index.ph...art&Itemid=275Tror Jens mener AG45-47 som blev brugt i Super Gee, Taboo og mange af de tidlige DLG'ere. Ellers kunne AG35-38 med ca. 70% flad underside (byggebrædt-venlig) bruges, men du skal overveje at bruge de tynde profiler i den profilserie, ~7% eller mindre, og gerne tyndere jo mindre korden bliver mod tippen (kampen mod separationbobler). Eller du kan vælge profiler omkring 8% (mere styrke) og lege lidt med turbulatorer og oversiden:
http://charlesriverrc.org/articles/d...t-airfoils.htmog du kan evt bruge
airfoiltools.com hvis du vil printe profilskabeloner ud via svg-filer og et tegneprogram (a la Inkscape).
Nej - en lige forkant er meget tæt på lige så god/dårlig som en krum forkant. Men den moderne CNC-teknologi har gjort det nemt at lave flotte "organiske" planformer så hvorfor ikke gøre det - sælger bedre
Men til en balsa-konstruktion er det overkill, IMHO. Godt at lave måske tre paneler (via "sandwich-metoden"), lade forkanten være ret (gerne med lidt positiv sweep/pilform) og lade bagkanten have et "takket" forløb. Det var sådan man ofte lavede planformer på fullsize-svævefly op til ca. '85 , ex den første Ventus ("toppen af poppen" i start-'80):
Forventningsafstemning: Bare du ikke gør dig håb om at få en konkurrencedygtig DLG i træ... Et godt DLG-kast med en moderne 1.5m DLG udsætter den for en kæmpe kraftbelastning (centrifugalkraft) som via de tynde profiler og korder gør at man
skal bruge kompositmaterialer for at nå en planbelastning omkring de ca 12g/dm2. Lykke til og vi vil se billeder når/hvis du "barsler med en lille" :)