Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Dlg design?

15 jun 2016 22:00

Hvorfor er vingen på dlg'er for det meste krum på forkanten i længde retningen? Hvilken profil er at anbefale til en Dlg på 1- 1.2mtr. Tænker på at bygge en dlg med ribbe opbygget vinger, noget i stil med feks ELF eller lignende. Hvis der har nogle ideer til sådan en " homemade " høre jeg gerne fra jer.
Bjarne
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

AG profilerne er nok det

16 jun 2016 09:13

AG profilerne er nok det nemmeste at bygge som ribbevinge.

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Jeg tænker Claus Thiele. Mener de

16 jun 2016 13:45

Jeg tænker Claus Thiele.
Mener de har en model der hedder Falke.
Billig og passer lige til det du efterspørger.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Jeg tænker Claus Thiele. Mener de

16 jun 2016 15:22

Jeg tænker Claus Thiele.
Mener de har en model der hedder Falke.
<...>

Falke:
her
http://www.modellbau-thiele.de/index...03u003s001.htm

Decker Planes har også nogle små SAL-svævere (Side Arm Launch - ikke "hardcore" DLG'ere), fx 'Spinnin Birdy':
http://www.decker-planes.de/index.ph...art&Itemid=275

Tror Jens mener AG45-47 som blev brugt i Super Gee, Taboo og mange af de tidlige DLG'ere. Ellers kunne AG35-38 med ca. 70% flad underside (byggebrædt-venlig) bruges, men du skal overveje at bruge de tynde profiler i den profilserie, ~7% eller mindre, og gerne tyndere jo mindre korden bliver mod tippen (kampen mod separationbobler). Eller du kan vælge profiler omkring 8% (mere styrke) og lege lidt med turbulatorer og oversiden:

http://charlesriverrc.org/articles/d...t-airfoils.htm

og du kan evt bruge airfoiltools.com hvis du vil printe profilskabeloner ud via svg-filer og et tegneprogram (a la Inkscape).

Nej - en lige forkant er meget tæt på lige så god/dårlig som en krum forkant. Men den moderne CNC-teknologi har gjort det nemt at lave flotte "organiske" planformer så hvorfor ikke gøre det - sælger bedre Men til en balsa-konstruktion er det overkill, IMHO. Godt at lave måske tre paneler (via "sandwich-metoden"), lade forkanten være ret (gerne med lidt positiv sweep/pilform) og lade bagkanten have et "takket" forløb. Det var sådan man ofte lavede planformer på fullsize-svævefly op til ca. '85 , ex den første Ventus ("toppen af poppen" i start-'80):



Forventningsafstemning: Bare du ikke gør dig håb om at få en konkurrencedygtig DLG i træ... Et godt DLG-kast med en moderne 1.5m DLG udsætter den for en kæmpe kraftbelastning (centrifugalkraft) som via de tynde profiler og korder gør at man skal bruge kompositmaterialer for at nå en planbelastning omkring de ca 12g/dm2. Lykke til og vi vil se billeder når/hvis du "barsler med en lille" :)
 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Jeg skal forsøge at lave

16 jun 2016 17:10

Jeg skal forsøge at lave en tråd hvis☺ det bliver en succes.
Den Falke ser også spændende ud!
Jeg er helt klar over at det er bliver nok ikke noget i nærheden af konkurrence modeller.men man må begynde et sted..
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Selvfølgelig skal man starte et

16 jun 2016 17:45

Selvfølgelig skal man starte et sted Og du kan sikkert få meget sjov ud af enten en Falke eller Spinnin Birdy SAL-svæver.

Det jeg hinter lidt til, er at jeg tror (?) at du får mest glæde af en "rigtig" DLG - fx en Longshot 3 til ca. 2k kr. fra Lindinger eller en brugt DLG fra dette forum. Du kan godt selvbygge en 1.5m i XPS skum og glasvæv som fx Curtis Suter beskriver i sine videoer fra tailwindgliders.com. Men det er noget mere krævende end et klassisk balsabyggeri, men sådan er det at bygge moderne svævefly! Hvis videoerne har din interesse kan vi måske finde ud af noget via PM. Under alle omstændigheder synes jeg du skal tage fat i en erfaren DLG-pilot i dit nærområde; det er ikke trivielt hverken at samle/bygge, kaste eller flyve en DLG, IMHO. Men på den positive side: Der er en vis chance for at du aldrig kommer til at flyve andet bagefter Blot min 50-øre.