Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Hvordan måler man washout?

30 jun 2016 11:43

Hej

Er der nogle kloge folk herinde der har et godt bud på hvordan man kan lave et redskab til at måle washout (wing twist) på en F2D combat vinge her
Skal kunne måle når vingen er beklædt.

Washout opstår man man strammer mylaren på modellen, det kan trække modellen skæv - jeg kan se/mærke på modellen når den flyver, men jeg har ikke trænet mine øjne nok til at kunne se små vrid i vingen.
Vi er på det danske hold i F2D combat ved at have så meget måle udstyr bygget op at vi kan måle mere præcist end vi kan mærke når man flyver, det er jo lækkert når man sætter 20+ modeller op til stor stævne - så ved man alle bliver helt ens sat op.

Jeg ønsker at min model har 0 graders washout over hele vingen. Man kunne bygge en jig, den fylder bare meget og passer kun til én modeltype. Det skal gerne være noget nemt at have med at gøre.

Gode ideer og sjove bud modtages.


/zik zak
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
rcflier
Indlæg: 1977
Tilmeldt: 04 apr 2002 08:38
Geografisk sted: Stenseby, Nexø, Bornholm
Kontakt:

30 jun 2016 12:05

Hej.

Hvad med "Robart Incidence Meter"?
Sæt vingeroden til nul grader og se så, hvad der sker ud mod tippen.....
Vedhæftede filer
t-rb404[1].jpg
t-rb404[1].jpg (20.86 KiB) Vist 2629 gange
Østbornholms ModelFlyveklub
BEAM Avantgarde, Goblin 500, Futaba/Robbe FX-22 pølsebakke sender:D
H kontrollant
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

2* laser vaterpas hvor de

30 jun 2016 13:47

2* laser vaterpas hvor de to linier flugter (sæt et stykke papir imellem så du kan se begge linier).
​Derefter vingen ind imellem, så skal du have en lige linie på forkant og bagkant samtidig.
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

2* laser vaterpas hvor de

30 jun 2016 14:28

2* laser vaterpas hvor de to linier flugter (sæt et stykke papir imellem så du kan se begge linier).
​Derefter vingen ind imellem, så skal du have en lige linie på forkant og bagkant samtidig.


ClausT er ikke helt sikker på jeg forstår, men lyder som en spændende ide.:rolleyes:

Der er dog den udfordring at vingen har buet bagkant og at profilet ved tip ikke har samme størrelse som ved roden, er ikke en gang sikker på det er samme profil.
En vinge bagkant kan godt være lige, men side skæv i forhold til center chorden, hvis ydervinge og inder vinge er skæv hver sin vej har man en propel :confused:
Det er vel i bund og grund min thrust line jeg skal have det hele vi vinkel med, hmm...

Mht til "Robart Incidence Meter", jeg kan ikke rigtig komme til at måle ved roden (center ribben), da der sidder en højde ror i vejen :(
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Skal se om jeg kan

01 jul 2016 01:24

Skal se om jeg kan finde en tegning der kan illustrere det.
​Er det korrekt antaget at der er tale om en vinge med symmetrisk profil?

Metode 2, helt lavpraktisk
En knappenål i center forkant/bagkant i rod/tip, så vil jeg tro at du kan se evt. vred i vingen.
Ellers placer en liste oven på knappenålene, listerne skal være parallelle, hvis de er et stykke længere end vingen er det let at se

Kan godt se det ikke går med en kulfiber bagkant, så hvad med en skabelon der passer på roden og en på tippen og flugt imellem dem, visuelt eller via lister...






 
Brugeravatar
J. Linnebjerg
Indlæg: 2203
Tilmeldt: 25 sep 2009 13:21
Kontakt:

Er der ikke was aut

01 jul 2016 08:59

Er der ikke was aut ? kan man hæve krængeror lidt så er ser. mvh. Jan Linnebjerg Bording Airport.DK
Modelflyver af hjertet;)
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Jep vingen er med symmetrisk

01 jul 2016 10:34

Jep vingen er med symmetrisk profil.
Forkanten har en glas-liste på det foreste punkt, så der kan jeg heller ikke sætte nåle i :(

@ j.linnberg - det er en linestyret model så har kun højde ror, desuden ville dit forslag give u-ønsket drag. Vil gerne flyve hurtig i f2d combat ;)
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

No Title

01 jul 2016 11:13

Smut en tur i nærmeste byggemarked og kig på en krydslaser.
To af dem opstillet så de lyser mod hinanden, vil give dig en 'flade' af lys.
Når du holder vingen ind i denne lysflade og du har en fin rød linie langs forkant og bagkant er vingen lige.


 
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Smut en tur i nærmeste

01 jul 2016 13:10

Smut en tur i nærmeste byggemarked og kig på en krydslaser.
To af dem opstillet så de lyser mod hinanden, vil give dig en 'flade' af lys.
Når du holder vingen ind i denne lysflade og du har en fin rød linie langs forkant og bagkant er vingen lige.



Ja!

Post 28 her

Ja!

Nu ligner det noget :)
Kunne være jeg skulle prøve sådan en...
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.