Hej Bo. Med 'ører' tror jeg du mener 'polyhedral' - dvs foruden det alm. "knæk" i vingeroden, knækkene i hver tip?
Det er ikke så vigtigt hvor mange knæk din vinge har (udover byggebesvær, længde af evt flaps, krængeror, etc). Det vigtige er hvor høj/lav den samlede V-form - EDA ('equivalent dihedral angle') - er. En lav EDA giver primært en lav spiralstabilitet ('spiral stability') som igen betyder at du for selv små krængningsvinkler (30grd) vil vælte ind kurven med et passende siderorsudslag og derfor er nødt til at "støtte" med lidt modsat krængeror. Omvendt giver en lille EDA/"V-form" et fly som har mindre tendens at slingre - "tracker" bedre - hvis det udsættes for turbulens under ligeudflyvning. En svæver skal både være behagelig at håndtere under ligeudflyvning og under kurveflyvning -> et kompromis må findes...
- F3B/F-svævere har typisk en EDA på ca. 3grd (for hver vingehalvdel)
- F3J/K-svævere med krængeror ligger typisk i intervallet 5-7grd - her bør din Odyssey ligge når det er termik (F5J) du påtænker
- RES-svævere ligger typisk i intervallet 8-11grd
EDA'en skal beregnes under hensyn til vingens opdriftsfordeling, som fint kan tilnærmes via planformen og evt washout i de enkelte paneler. Du finder en fin EDA-beregner (Excel-regneark) her :
her