Alle danske modelpiloters forum

 
Thygesen
Emnestarter
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 nov 2023 10:51
Kontakt:

Elektrisk model vs. svævemodel

09 nov 2023 16:51

Jeg er relativt ny inden for modelflyvning og har brug for jeres hjælp og erfaring til at træffe en beslutning om mit første køb. Jeg står overfor valget mellem en elektrisk model og en svævemodel, og jeg er en smule forvirret over, hvad der vil være det bedste valg for mig.

På den ene side har jeg hørt, at el-modeller er fantastiske på grund af deres lethed og nemme vedligeholdelse. De er også miljøvenlige og ideelle til flyvning på mindre områder som parker eller sportspladser. Jeg er lun på tanken om at have en model, der er nem at starte og lande, og som ikke kræver meget plads.

På den anden side har svævemodeller deres egne fordele. Jeg har hørt, at de kan give en mere autentisk flyveoplevelse, især når det kommer til termikflyvning. De kan også flyve i længere tid på en enkelt batteriopladning sammenlignet med mange el-modeller. Jeg er fascineret af idéen om at lære at forstå vinden og termikken bedre og udnytte disse elementer til at forlænge mine flyveture.

Hvad ser I som fordelene og ulemperne ved de forskellige typer? Er der bestemte mærker eller modeller, I vil anbefale til en nybegynder som mig?
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Re: Elektrisk model vs. svævemodel

09 nov 2023 17:44

Hej, hvis du ikke allerede er medlem af en modelflyveklub, så bør det være det første, du gør.
Noget af det du skriver, tyder på at du ikke kender til vilkårene for at modelflyve i DK.
I en klub, kan du stille de meget relevante spørgsmål, som du stiller her.
Der vil du allerbedst blive vejledt.
Med venlig hilsen
Erik.
 
Thygesen
Emnestarter
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 nov 2023 10:51
Kontakt:

Re: Elektrisk model vs. svævemodel

10 nov 2023 09:24

Hej Erik
Du har ganske ret, jeg har ikke meget viden omkring vilkårerne. Jeg tænkte blot, at dette måske var et sted, hvor jeg kunne finde informationen.
Men jeg går på jagt efter en klub i mit nærområde.

God weekend!
 
hs64
Indlæg: 402
Tilmeldt: 31 jul 2003 14:28
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Re: Elektrisk model vs. svævemodel

10 nov 2023 10:11

Hej husk på at modelflyver, flyver efter droneregler
https://www.droneregler.dk/ her kan du læse om alle regler.
Mange af de droner og flyver der bliver solgt i supermarkeder osv. der flyver mange ulovligt

flyver du på en model flyveplads, er der lidt andre regler, når du er medlem af en klub og du flyver der.

Men som Erik skriver meld dig ind i en klub, de kan hjælpe dig med at købe udstyr og komme ordenligt igang.
De fleste klubber har en klub flyver man kan få lov at prøve, med instruktør hjælp.
God fornøjelse

mvh

Henrik
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Re: Elektrisk model vs. svævemodel

10 nov 2023 12:36

Du kan jo lige skrive hvor i landet du kommer fra, så kan vi hurtigt hjælpe med kontakt til klubber i dit område. :)
Speedster


Dynamic Soaring will change your life

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
JS
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Elektrisk model vs. svævemodel

25 nov 2023 04:34

Velkommen til en fed hobby først og fremmest <3 

Mit råd hvis du er helt grøn, er at glemme svæveflyvning for en stund. Det er fasinerende bestemt, men som nybegynder skal du have flyve timer, indlært reflekser og erfaring først.
Sagt med respekt så har du ikke evnerne endnu til at få en svæveflyver til at hænge længe oppe i luften og det kan blive kedeligt for dig.
Så med mindre du har en der gider slæbe dig op hele tiden får du nok ikke meget flyvetid med en ren svæveflyve model.

Du kunne starte med en el svæver men de er næsten (nogle af dem) for nemme at flyve og du bliver ikke udfordret. 
Jeg startede med en højvinget træner model selv. 
Et godt bud kunne være en FunCub eller Twinstar (Skumfly), dem kan Dane-rc.dk sælge dig og han yder formidabel service hver gang.
og han har gode batterier fra Kavan på lager også som er virkelig gode.

Efter nogen tid som nybegynder fik jeg selv fat i en gammel svæver og noget gummitøj, som jeg stod med hjemme på en mark. 
Hold kæft jeg fik løbet meget efter snoren når modellen igen var landet og den skulle til himmels igen.
Bonus: Hvis du gør sådan, bliver du godt øvet i at lande præcis, hvis ikke du gider vade for langt på en, for mit vedkommende, mudret mark. til slut kunne jeg gribe min i luften og den blev ikke beskidt heller :D 

Flyve tid med svæver kan du også sagtens få masser af på en skrænt, men igen uden lidt erfaring og reflesker, risikerer du at plante den i muldet og skal hjem og lime den hvilket kan virke meget nedslående for nogle.

Så mit råd er, få fat en god begynder model (på el da det er dejlig nemt) og fly, fly og fly.
Skum fly er hurtige at fikse og accepter samtidig også at din første flyver ikke kommer til at stå flot og skinnede for evigt. men senere når du bliver øvet kan du købe en ny en og flytte grejet over i og nyde den nok stor flottere længere end din første flyver.

Du vil også hurtigt, hvis første fix sætter sig i kroppen på dig, finde ud af at modelflyvning kan være som heroin og du bliver hooked for good og ender med at få flere fly i hangaren hurtigt. Har set det mange gange :)
Dog modsat heroin, er første fix ikke gratis ;)

Du kan skrive her  i tråden hvis du skal have hjælp til indkøb.

P.s. jeg er eller har ikke været heroin afhænging og bliver det aldrig ;) 
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D