Alle danske modelpiloters forum

frank-o
Emnestarter
Kontakt:

Køb af grej til nybegynder - Det har sikkert været oppe før!

03 aug 2015 18:22

Godaften godtfolk.

Den har med garanti været oppe mange gange før, men here goes.

Jeg har længe gået og grublet lidt over om hvorvidt jeg skulle kaste mig ud i RC flyvning.
Indtil videre har jeg holdt mig nær jorden (på nær når der har været store flyvhop he he..), men grundet begrænsning af den kropslige slags, er jeg nødsaget til at begive mig over i noget hvor man ikke hele tiden skal løbe efter haveret køretøjer.

Så derfor: Hvad skal man anskaffe sig som helt grøn??

Jeg er stor fan af at bygge selv, og vil derfor meget gerne bygge min egen flyver. Det skulle gerne være rimelig ligetil for mit vedkommende da jeg har god erfaring med modelbygning af anden slags.

Så som jeg ser det, så må det meget gerne være en træflyver, og for lethedens skyld, så vil batteridrevet være en rar ting for mig. Det er så dejligt ligetil.
Det skal nok helst holde sig under de 7kg for småflyvere, så jeg kan flyve lidt for mig selv. Har en kæmpe stor brakmark her ude, få hundrede meter fra mig, som kan benyttes til det.

Jeg kommer desværre nok ikke så ofte til en klub som jeg gerne vil, men man må jo klare sig som man nu kan :)

Men alt i alt, hvad siger folket?

Flyver? (helst i træ)
Radio anlæg?
Motor + ESC system?
Tilbehør?

Gåde råd til en god træner-flyver vil være velkomne :)

Brugeravatar
Abra
Kontakt:

Jeg vil helt sikker anbefale

04 aug 2015 09:34

Jeg vil helt sikker anbefale at du investere i en simulator til din PC. Det vil give dig den smule erfaring der skal til inden du kaster dig ud i din første flyvning. Det vil også i længden spare dig for en del kroner.

Dernæst vil jeg helt sikkert anbefale at du køber en skumflyver og ikke en i balsa.
Jeg har lige købt en Bix3 har hobbyking til min datter og den flyver faktisk ret godt. Den kan erhverves for 750,- som færdig model med servoer, motor, propel og esc. Den har aftageligt landingsstel og flaps kan eftermonteres.

her

Den fås også som kit model såfremt du har mod på at bygge den selv.
Hobbyking sælger også reservedele til den såfremt uheldet er ude.

Et brugt Spektrum DX6i anlæg kan fås for 500,- og med en lader og 3-4 batterier er du flyvende.

Sluttelig vil jeg anbefale at du tager kontakt til din lokale klub som helt sikkert vil kunne hjælpe dig i gang.
Thomas Abraham
OY 7264
HTM – Høje-Taastrup Modelflyveklub (tidl. KFK)
www.htm-rc.dk

pmunch
Kontakt:

Ja, som Abra siger så

04 aug 2015 21:42

Ja, som Abra siger så er det en god ide at kontakte din lokale klub. Både for at få erfaring og hjælp, men også fordi modelflyvning er sjovere når man er flere om det.
Forstår godt du vil bygge selv, det gør jeg også. personligt mener jeg også en træ flyver ser bedre ud, er mere holdbare end (visse) skum modeller og er lettere at reparerer pænere end skum.
Men market for byg selv er ved at være småt, og for begynder modeller er det vist endnu mindre. Det er nu engang lettere at købe samlet som nybegynder.
mht. radio, ja så er udvalget stort og prisen kan være det også, men man kommer langt for 2000,- Om du så skal vælge Futaba, Spectrum eller noget 3. Ja det kan hurtigt udløse en mindre krig herinde. Jeg vil dog sige at kvaliteten er god, hvis du holder dig til de kendte mærker. Jeg valgt mærke ud fra antal modtager og pris på disse. Men igen, kig ud i din lokale klub og se hvad de bruger, hvis du køber magen til så kan de erfarende hurtigt hjælpe dig. Men dette er ikke et must, kig, føl og læs dig frem til noget der passer dig.
Peter
GRCC

Michael Jensen
Kontakt:

Hvis det var noget med

08 aug 2015 18:42

Hvis det var noget med at bygge selv har jeg en komplet færdig tegning over en træflyver som er fra et fabrikat hegi og modellen hedder Snoppey. Det er bare det med at du selv skal skære alle trædele ud og indkøbe diverse hjul lim beklædning osv osv. Men har en færdig stykliste som du kan bruge til indkøb efter.
Og ja alle balsaplader, hjul, understell, beklædning m.m. Findes stadigvæk.
Har en som er bygget efter tegning og den flyver.