Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
jax
Emnestarter
Indlæg: 286
Tilmeldt: 02 feb 2014 19:12
Geografisk sted: Bramming(esbjerg)
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 11:06

Jo jeg skal lige forsøge at opdatere....men bor ved esbjerg.
Trodsede nedturen over at t28 blev smadret og hev min wildcat ud og som det fremgår af denne video( lidt svær at se flyveren til tider men man får en ide) så gik det helt ok med at styre den og den er jo lidt samme opbygning!
Så tror mere og mere på min teori om vinge om ikke andet så for min selvtillid hehe.

https://youtu.be/aJHAbCks7bc
Hk 500 gt
gaui 550 huricane
 
Brugeravatar
jax
Emnestarter
Indlæg: 286
Tilmeldt: 02 feb 2014 19:12
Geografisk sted: Bramming(esbjerg)
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 12:10

https://youtu.be/jEO-zT92ego

Hvis du kigger her kan du se hvad det er den gør.....
Den var helt ude af trim efter styrt så skulle lige trimmes igen men selv nu efter den flyver helt ok når den er oppe i luften gør den det samme ved take off hver gang....trækker til den ene side meget kraftig! Men når den er oppe flyver den helt fin! Det er bare en livlig take off.....jeg blev nød til at kaste og mave lande da hjul er bøjet efter sidste styrt men den gør helt det samme ved rullende start......kan det være noget cg? Du har ikke tilfældigvis målet på cg? Jeg er fået ud fra 71mm helt inde ved kroppen
Hk 500 gt

gaui 550 huricane
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 12:45

Jeg kan lige se efter CG når jeg kommer hjem.

Har du testet om den evt. er sidetung?
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
jax
Emnestarter
Indlæg: 286
Tilmeldt: 02 feb 2014 19:12
Geografisk sted: Bramming(esbjerg)
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 13:18

Ja jeg synes den virker ok balanceret.
Men tror cg på de 71 mm ved kroppen ikke er helt ok for bare den får lidt over halv gas så vil den stige og kunne tyde på den er lidt tung i halen
Hk 500 gt

gaui 550 huricane
 
Brugeravatar
jax
Emnestarter
Indlæg: 286
Tilmeldt: 02 feb 2014 19:12
Geografisk sted: Bramming(esbjerg)
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 14:18

Har måske fundet en mulig løsning.....lagde mærke til i min video i det øverste link at min f4f wildcat havde lidt af det samme dog slet ikke så slemt.....så jeg prøvede at justere på ror pg vupti ved kaste start flyver den nu så lige som en snor......og ved tjek ser roret på t-28eren skæv ud så vil prøve med et par klik ror til højre da den trækker meget til venstre...man kunne jo være heldig
Hk 500 gt

gaui 550 huricane
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 14:38

Ligner 57mm på min (den sorte streg er CG). Jeg flyver med 4S 2200mAh.
Vedhæftede filer
20170324_143519.jpg
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 14:39

Hvis du siger at den flyver pænt og lige ud, når den er kommet op i fart, så ligner det et "torque roll", prop-wash eller p-faktor rul (og her får jeg blandet de ting noget sammen), som skyldes at rotations-kræfter fra propel og tilhørende vindstrømme er kraftigere end vingeopdriften i lav fart, og som giver det viste rul til den ene side.

Hvis du starter fra jorden med hjul, så er det vigtigt at komme godt op i fart før take-off - hvis du kaster, så skal du ikke have fuld power på flyet når du kaster - så stikker den heller ikke af med det samme. Start altså med lavere power på. Jeg har samme problem på en Multiplex DogFighter - den skal kastes med omkring 50% power.

CG har ikke den store betydning for rul. Et CG for langt fremme vil give en næsetung flyver, der har tendens til at dykke, og et CG for langt tilbage giver en ustabil flyvning, hvor flyet bliver svær at styre i op/ned retningen (pitch).

Se fx https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1893860-Warbirds-and-torque-roll
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
jax
Emnestarter
Indlæg: 286
Tilmeldt: 02 feb 2014 19:12
Geografisk sted: Bramming(esbjerg)
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 15:11

Så er det nok det for når jeg kaster giver jeg den næsten max gas da jeg synes den virkede tung(er som sagt ny indenfor den her type).....jeg må prøve med lidt mindre gas......hvad angår cg så styre den helt fin så snart jeg har den i luften....dog giver jeg over halv gas vil den gerne stige en del så jeg skal modvirke ret meget på elevator ved fuld gas hvad kan det skyldes?
Hk 500 gt

gaui 550 huricane
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 15:17

Hvis den stiger på høj gas, så kan det være vinklen på motoren. Kan du få propellen til at pege en lille smule nedad (og til højre)? Der er ofte lidt skruer og afstandstykker til at justere motorens vinkel.

Se fx http://oldsite.electricrcaircraftguy.com/motor-thrust-angles
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
jax
Emnestarter
Indlæg: 286
Tilmeldt: 02 feb 2014 19:12
Geografisk sted: Bramming(esbjerg)
Kontakt:

Re: Klar til en warbird?

24 mar 2017 15:37

Det vil jeg lige forsøge....men problemet ved take off var for meget gas ....har nu lige haft 3 mere eller mindre perfekte kast den fik 2 klik på ror til højre og så ca 60% gas og så var det som det skulle......har lige en ting mere....når jeg slår mine flaps til så stiger den bare rigtig meget (så kaldt ballon effekt ) og der skal virkelig meget ned elevator til ud over de ca 10% jeg har mixet med flaps....kunne det være et tegn på jeg har give den for meget vinkel i flaps?
Hk 500 gt

gaui 550 huricane