Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
DarkWingDuck
Emnestarter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 09 jan 2014 23:46
Kontakt:

ESC/BEC Heron

19 mar 2017 12:58

Hej alle
MULTIPLEX MULTIcont BL S-BEC i en Multiplex Heron.

Godt nok er jeg ikke begynder, men den her har jeg ikke tacklet før: Min ESC/BEC kan ikke længere styre omdrejningerne på el-motoren. For at få den til at køre på nogenlunde fornuftig vis skal jeg trimme den kraftigt - alt hvad jeg kan gi den. Problemet er at uden trim kører motoren stadig - langsomt men den kører selvom throtlen på senderen står på nul. Alle rorflader fungerer tilfredsstillende.

Jeg er klar over at jeg uden at investere i et programmeringskort kan ændre på ESC/BEC v.h.a. senderen, Det ser besværligt ud og dem jeg har talt med desangående siger at det er noget bøvl.

Jeg vil gerne undgå at skulle investere i endnu et programmeringskort, specielt da jeg ikke ved hvor fejlen ligger og ikke har lyst til at stå med et programmeringskort hvis det i virkeligheden er ESC/BECen der er stået af.

Spørgsmål:
Er der en metode så man uden for meget bøvl kan resette ESC/BECen til fabriksindstillinger?
Er det så besværligt som det lyder at programmere ESC/BECen manuelt v.h.a. senderen?
Senest rettet af DarkWingDuck 19 mar 2017 13:21, rettet i alt 1 gang.
Kenneth Rafn
SMSK
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: ESC/BEC Heron

19 mar 2017 13:07

RTFMS :D der plejer tit at være noget med trottle range der skal/kan stilles ved opstart af ESCen. Det kan for nogle sendere også være trottle range den sender ud der er blevet stillet forkert.
Tror ikke du slipper udenom at læse lidt i manualen, så skal du da være heldig at der er een i nærheden der har et programmeringskort der passer.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: ESC/BEC Heron

25 mar 2017 10:34

Jae altså, du slipper ikke for at have et programmerings kort/box til hver ESC!!
Der er mange instillinger du ikke kan se med sender programmering, så mit råd, når du forståeligt ikke vil have flere programmerings kort, hold dig til en eller to fabrikater ESC.
Så, køb en anden ESC du kan programmere ;).
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: ESC/BEC Heron

25 mar 2017 16:15

Arh, klap nu lige hesten lidt. Multiplex MULTIcont BL-40 S-BEC er en ganske fin regulator, som er meget nem at "programmere" med senderen. Jeg har to af dem i henholdsvis en Solius, og en Heron, og de virker fremragende ligesom de fleste andre Multiplex produkter.

Umiddelbart lyder det, som om du blot skal "kalibrere" fuld gas ved at lade gaspinden stå på fuldgas, når du tænder for modtageren. Når den så er færdig med at bippe er du klar til at flyve. Under denne operation skal en eventuel "kill switch" ikke være slået til.

På en model, som Heron, skal bremsen naturligvis være aktiveret, men det gøres også ganske enkelt ved hjælp af senderen. Læs lidt i manualen, og du er flyvende.

Tommy
Senest rettet af Tommy Persson 25 mar 2017 20:01, rettet i alt 1 gang.
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1187
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Re: ESC/BEC Heron

25 mar 2017 17:06

1 Kør trimmet tilbage til 0 eller endda lidt frem.
2 Giv fuld gas
3 Hold modellen så den ikke stikker af.
4 Tænd modtager, så begynder den at bippe. efter de første par bip kører du gassen tilbage og så burde den melde klar.

Det plejer at hjælpe.
Speedster


Dynamic Soaring will change your life

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
Brugeravatar
DarkWingDuck
Emnestarter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 09 jan 2014 23:46
Kontakt:

Re: ESC/BEC Heron

06 apr 2017 12:19

Tak for svarene.

Jeg havde egentligt opgivet at få flere svar efter det første , men jeg skulle lige tjekke om der nu alligevel ikke var kommet flere svar, og det var der.

Tak til alle, nu har jeg flere svar på evt. løsninger så nu skal jeg i gang.

God sommer med mange flyvetimer
Kenneth Rafn
SMSK