Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Hjeresen
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

18 jun 2017 14:08

SilverDK skrev:
Hjeresen skrev:
Du skal være
opmærksom på at en Spektrum DX6 G3 kun kan benyttes sammen med DSMX modtagere, så hvis dine gamle modtagere er DSM2 kan de ikke benyttes!
Hilsen
Bo

Hvis du kigger på et par indlæg op og ser på de billeder, kan du se den modtager trådstarter bruger og der står tydeligt på den, at det er en dsmx modtager. ;) 


Nu var der jo kun billede af den ene modtager!
Billede
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

18 jun 2017 15:07

Begge har ret. Ikke at det er det, som er issue.

Men jeg har naturligvis tjekket at mine rx er DSMX.

Har ikke haft "tid" til at prøve dit forslag endnu, Jacob. Men jeg tvivler
på at det kan lade sig gøre. DX6 G3 har auto failsafe mode, så jeg kan ikke
starte den op uden at throttle stick er i nul. Og jeg har selvfølgelig kalibreret
begge sticks. Det er en del af at sætte en ny maskine op på Tx-eren.

Jeg har kigget "lidt" i manualen og jeg kan ikke finde en mulighed for at slå
denne failsafe mode fra.

Men jeg prøver dit forslag lidt senere, så må vi se.

Indtil videre er jeg meget taknemmelig over, at I gider bruge tid på det.

TAK!
 
Brugeravatar
SilverDK
Indlæg: 426
Tilmeldt: 08 aug 2012 22:23
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

18 jun 2017 19:44

SGRasmus skrev:
Begge har ret. Ikke at det er det, som er issue.

Men jeg har naturligvis tjekket at mine rx er DSMX.

Har ikke haft "tid" til at prøve dit forslag endnu, Jacob. Men jeg tvivler
på at det kan lade sig gøre. DX6 G3 har auto failsafe mode, så jeg kan ikke
starte den op uden at throttle stick er i nul. Og jeg har selvfølgelig kalibreret
begge sticks. Det er en del af at sætte en ny maskine op på Tx-eren.

Jeg har kigget "lidt" i manualen og jeg kan ikke finde en mulighed for at slå
denne failsafe mode fra.

Men jeg prøver dit forslag lidt senere, så må vi se.

Indtil videre er jeg meget taknemmelig over, at I gider bruge tid på det.

TAK!

Det er da så lidt ;)
Men som skrevet tidligere, så tænd senderen med throttle stick er i nul. Når det er gjort, sætter du throttle stick i max og derefter sætter du batteriet til esc. 
Dette er også standard måden til at lave ændringer inden i ESC. Derfor skal du huske, at når motorene giver de første beep, sætter du throttle stick i nul igen. ( Motorene skulle nu gerne give et par bekræftelses beep og derefter være klar til brug) Hvis du venter for lang tid, så kommer der andre beep toner som indikere, at du er i standard opsætningens menuen til ESC.
Denne video

HER

 viser det meget fint. Tag dig ikke af, at det er på et FMS fly, da det er en standard måde man kan bruge på de fleste ESC.
Mvh jacob
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

20 jun 2017 12:10

Tak for de gode forslag.

Det virkede desværre ikke. Men jeg kopierede opsætningen fra det ene fly, der virker
og så fik jeg "noget liv" i maskinen. Men ak, ak. Når jeg slår throttle cut fra, spinder 
venstre motor uden at jeg giver gas. Højre motor virker slet ikke. Den står blot og
"hakker", som om den gerne vil, men der er noget der forhindrer den.

Samme opsætning brugte jeg på en F4U Corsair 5, som heller ikke ville virke. Men nu
virker den, som den skal.

Så nu er det lige før jeg giver op. Desværre kan jeg ikke sende ME-eren tilbage. Den er jo
allerede limet sammen efter bogen og kassen den kom i, var stor som en dør, så den
blev smidt ud straks.

Har skrevet til Hobbyfly.de, som bare vasker deres hænder og henviser til brugsanvisningen.

Så nu holder jeg lige et par timers pause fra RC, så jeg ikke går hen og bliver så træt af det,
at jeg sælger hele samlingen. :cry:
 
Brugeravatar
SilverDK
Indlæg: 426
Tilmeldt: 08 aug 2012 22:23
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

20 jun 2017 12:45

SGRasmus skrev:
Tak for de gode forslag.

Det virkede desværre ikke. Men jeg kopierede opsætningen fra det ene fly, der virker
og så fik jeg "noget liv" i maskinen. Men ak, ak. Når jeg slår throttle cut fra, spinder 
venstre motor uden at jeg giver gas. Højre motor virker slet ikke. Den står blot og
"hakker", som om den gerne vil, men der er noget der forhindrer den.

Samme opsætning brugte jeg på en F4U Corsair 5, som heller ikke ville virke. Men nu
virker den, som den skal.

Så nu er det lige før jeg giver op. Desværre kan jeg ikke sende ME-eren tilbage. Den er jo
allerede limet sammen efter bogen og kassen den kom i, var stor som en dør, så den
blev smidt ud straks.

Har skrevet til Hobbyfly.de, som bare vasker deres hænder og henviser til brugsanvisningen.

Så nu holder jeg lige et par timers pause fra RC, så jeg ikke går hen og bliver så træt af det,
at jeg sælger hele samlingen. :c


Havde også et problem med at en motor kørte lidt rundt, throttle cut blev slået fra. Det var ESC'en som var i stykker. 
Hvis jeg satte batteriet til ESC med throttle cut sat til (= minus 30% på gas), så registerede ESC det som 0% gas og når jeg så slog throttle cut fra, så så ESC det som plus 30% gas, selvom senderen viste 0% gas.
ESC lavede simpelthen en nulstilling af gasen, hver gang batteriet blev sat til. Du kunne prøve at sætte batteriet til med TC af og gaspind i bund.

Husk at tage propellerne af motorene, inden du begynder at lege ESC og gassen, specielt nu hvor de kan starte lidt uventet :) 

Prøv at bytte om på de 2 motorer og esc og se om problemerne følger ESC eller motor.

Det med at den ene motor "stutter" eller hakker, kan være en dårlig ledning eller lodning. Der står lidt mere 

HER

 på rc groups ;) 

Men igen, tag kontakt til din nærmeste RC klub, de vil helt sikkert gerne hjælpe dig også ;) 
Mvh Jacob
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

20 jun 2017 13:07

Hej Jacob

Jeg byttede selvfølgelig rundt på ESC og ledninger på Y-kablet. Prøvede alle muligheder, men det hjalp ikke.

Har skrevet til tyskerne, at de må sende mig en ny motor. Har dog ikke tjekket om det er en koldlodning, men
det kunne selvfølgelig være en mulighed. Men begge ESC-er fejler ikke noget.

Det med throttle cut indstillingen havde jeg ikke lige været opmærksom på. Jeg tjekkede opsætningen for at
sikre at den stod i 0% med TC off og -130 med TC on. Men det kan jo godt være at ESC-erne "ser" noget andet.

Og ja - du kan tro at propellerne er taget af. Faktisk glemte jeg det første gang, men da maskinen ikke havde
"krop" på, var det blot vingerne, der stod på bordet. Godskelov ude i haven. For venstre propel tog sig lige en
"lettere" hurtig flyvetur ud over græsplænen og landede 15 cm fra havebassinnet..... :shock:
Den var heldigvis ikke skruet ordentlig fast, for så havde den nok taget venstre vinge med på sightseeing.

Jeg prøver at fifle lidt med throttleopsætningen og prøver at måle ledningerne igennem fra motoren.
Ellers er det blot at vente og måske slås med tyskerne for at få en ny motor.... :roll:
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

21 jun 2017 15:29

Hej Jacob og alle andre, der har deltaget i denne tråd.

Så lykkedes det. Begge motorer kører uden problemer.

Hvem skulle have troet at der skulle en koldlodning til, for at gøre mit liv
til et RC-helvede i nogle dage. Den blå ledning til højre motor var kold-loddet
på det ene stik. Hmmm.... :x

Så nu er det på plads. TC sat til 130% og virker perfekt. Skal blot have justeret
lidt på throttle, så den ikke giver så meget gas i starten.

Sidste spørgsmål, så skal jeg nok vente med at lege spørgejørgen i et stykke
tid. :P

Har nogen erfaring med at mixe flaps sammen med gear? I min forkvaklede verden
vil det give mening, at der er flaps når landingshjulene er nede. Jeg har set, at man
også kan mixe flaps med krængeror, men ved landing, skal man så betjene flere
knapper, samtidig med styring af flyet. Hvis man sætter gear og flaps på en tre punkt
knap, kan gearet gå ned på første position, med halv flaps og tredie position på knappen
kan så give fuld flaps.

Giver det mening, eller synes I at det er noget vrøvl?  :roll:

Endnu engang tusind tak. Uden jer, var denne bird nok aldrig kommet i luften.

Mvh.
Sonny
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

21 jun 2017 16:41

"Det sku' vær' så godt og så' det faktisk skidt"... :evil:

Motorerne kører fint - uden propeller!!?!?

Når jeg sætter propellerne på, får jeg en periodisk fejl.

De starter, men tager ikke gas. Står bare og hakker i det og kører "langsomt" rundt.
Pludseligt kan fanden tage ved en af dem og så virker den som den skal og reagerer
på throttle. Den anden står stadig og hakker i det. Så kan jeg gasse ned og så virker
de igen ikke og pludselig tager begge gas og virker som de skal. Så gasser jeg ned
og så virker de (måske) ikke igen og så pludseligt så virker den anden.

Der er ikke noget mønster i det og jeg har tjekket tx over and over again og der er 
ikke nogen prog.fejl. Alt er indstillet som det skal.

Så nu tror jeg at jeg skifter til papirsflyvere........

Kan man vedhæfte video her, for så kan jeg prøve at filme det?

Tak
 
Dennis
Indlæg: 99
Tilmeldt: 19 apr 2013 14:38
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

21 jun 2017 19:38

Har lige været igennem samme problem blot med 1 motor og efter at havde lodet samtlige ledninger om også batteriet forsvandt problemet hvis de hakker eller køre ustabilt er det næsten 100% dårlig forbindelse et eller andet sted. Hvis du har program kort til dine esc så prøv og kigge indstillingerne og ændre timingen og sæt lipo celler manuelt men jeg vil ikke kaste mig ud i det uden program kort man kan ikke huske alle de bib
Mvh
Dennis
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

22 jun 2017 12:26

Hej Dennis

Tak for input. 

Tror næppe det er en løs forbindelse, da jeg lige har målt skidtet igennem og fandt "kun" en
dårlig lodning.

Jeg har ikke noget probramkort til ESC-erne og har ikke den fjerneste forstand på det, så det
vil jeg under ingen omstændigheder rode mig ud i. 

Håber og tror på, at det er en "fejl 40" på min Tx. For den kan jeg med lidt hjælp selv løse.  :)

Ellers er der kun en udvej. Og det er en returbillet til maskinen.

Men tak for input.