Alle danske modelpiloters forum

 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

12 jun 2017 17:26

Hejsa

I dag fandt jeg ud af, at jeg virkelig må være nybegynder.  :roll:

Jeg faldt for et tilbud på en Dynam Messerschmitt bf-110. Fik den i dag og tænkte - det var skisme nok ligesom alle de andre fly jeg har og selv har samlet.
Men det ledningsrod jeg fandt i maskinen, fik mig til at miste modet lidt. Samlevejledningen er elendig. Ingen farver og skrift så stor, så jeg måtte tage
øjekrykkerne på.

Maskinen er, udover det sædvanlige, leveret med servoer på flaps, vingelys på bagbordsvinge, navigationslys på vingerne og optrækkeligt understel.

Det eneste manualen skriver er, at man skal sætte Y-kablet på krængeror, Y-kabel på landingsgearet og tilslutte de to ESC-er til de to motorer.
Og så bare sætte sin reciever på, så er man klar.  :shock:

Der manglede så et Y-kabel..... ellers - Fint nok - så har jeg en 3 kanals maskine.... Der var så sat et Y-kabel på roret og elevator....?!?!

Ok - jeg kan nok finde ud af at tage y-kablet fra elevator og roret de rigtige steder på min reciever. Men - hvorfor pokker var der sat et
Y-kabel på ror og elevator fra fabrikkens side? Alle andre ledninger kom i en pose for sig.

Næste "udfordring": Ledningerne fra motorerne er farvet, men der er ingen indikation over, hvilket kabel skal i hvilket stik på ESC-en.

Lang historie - endnu længere. Jeg har en spritny DX6 G3 sender og 6-kanal reciever. Hvordan ville I sætte det op? Kan jeg overhovedet bruge
flaps-ne eller skal jeg vælge enten flaps eller gear?

Endeligt - der følger et reciever kabel med til lysene på maskinen. Betyder det, at jeg kan sætte det til en AUX udgang på recieveren, eller kræver
det lidt mere elekronik?

Ja - jeg indrømmer at I må tænke - "hold da op - han skulle nok holde sig til sine helikoptere". Men hvis jeg beder pænt  :D

Nogen, der har erfaring med den maskine? Nogen, der kan hjælpe? (maskinen kostede kun 150 euro, så det var ikke den store fadæse)

TAK!  ;)
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

12 jun 2017 18:32

Jamen så må du i gang med detektivarbejdet.
Højeror og sideror på hver sin kanal.
Y-kabel på krængerorerne og til de to esc.
Se bort fra den stakkels kinøjser, der har taget fejl.

Hvis du ikke har kanaler nok, skal du nok bruge et Y-kabel på flapsene også.
Kender ikke din sender, så der må hjælpen komme andet steds fra.

Motor og esc.
De tre ledninger fra motoren tilsluttes de tre løse forbindelser på esc' en. Skulle motorerne løbe den gale vej, bytter du bare to tilfældige ledninger.

Kan desværre ikke hjælpe med lyset, da jeg stadig ikke kender din sender :mrgreen:

Held og lykke med modellen.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

12 jun 2017 19:51

Hej Ruben

Tak for hurtig respons!  :P

Først. Min sender er en Spektrum DX6 G3 og modtager er AR510 (de går vist meget godt sammen..)

Højde- og sideror har jeg (vist) styr på. Og Krængeror er også på plads - tror jeg.
Da jeg kun har en 6 kanal sender/modtager, kan jeg så "fifle" flaps ind på ex. AUX på modtagere
og bruge "GEAR" til landingshjulene?

Og mht. til ESC. Hvilken farve ledning skal til hvilket stik? Jeg kan se plus og minus på udgangene på
ESC-erne. Skal jeg blot proppe rød til plus og sort til minus og "spytte" det sidste (blå) kabel midt imellem?

Så for at gentage mig selv.: Sender DX6 G3. Reciever AR610. 

Har prøvet at sætte det til, som på mine andre birds, men så har jeg ikke noget throttle...

----------Natarbejde!

Endnu engang tak for hjælpen
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

12 jun 2017 20:27

Som sagt.

Jeg kender ikke din sender. Har aldrig haft Spectrum ;)
Men det lyder fornuftigt det du skriver.

Forstår ikke dit Esc problem.
Er det børsteløse motorer, altså 3 ledninger til motor?
Der bør være stik fra esc til modtager. (alm servokabel), stik til tilslutning af batteri/forsyning. Dette er et 2 polet stik, oftest mærket plus og minus.
Derudover 3 løse ender, hvis det er børsteløse motorer, dem forbinder du bare vilkårligt med motorledningerne og bytter 2 hvis motoren kører den gale vej.

Hvad med et lille billede? Det gør forklaringen meget lettere....

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Prins Valentin
Indlæg: 2941
Tilmeldt: 03 jun 2006 11:01
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

13 jun 2017 11:56

Hvor bor du henne SG Rasmus ?
OY 6083
Kontakt mig på : boxofspace@gmail.com
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

13 jun 2017 12:16

Hej "Prins Valentin"

Har sendt dig en mail.

Mvh.
Sonny
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

13 jun 2017 12:19

Hej Ruben

Her et billede af ESC-erne og de farvede kabler fra motorerne. Prøvede i går med 
sender, men ingen throttle. Kun en bibbende lyd fra ESC-erne. Så der må være
en fejl.

Mvh.
Sonny
Vedhæftede filer
20170612_211026.jpg
 
Brugeravatar
SilverDK
Indlæg: 426
Tilmeldt: 08 aug 2012 22:23
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

13 jun 2017 12:51

Hej Sonny

Hvorledes du påsætter de farvede ledninger til ESC'erne er lidt ligemeget. Du skal bare bytte om på 2 af dem, hvis motoren køre den forkerte vej.

Hvis motorene bipper, så er det højst sandsynligt fordi,enten at ESC'erne ikke er forbundet korrekt modtageren(Rx) eller at modtager(Rx) ikke har kontakt med senderen (Tx). 
Husk altid at rebind modtageren til senderen, når det hele er samlet i flyveren ;) 

ESC 3-polet stik kan sættes i hver deres kanal på modtageren (hvis man har nok af dem) eller samle begge to i et Y-kabel. Husk dog i så fald, at fjerne den ene røde plus ledning fra den ene af de 3-polet ESC stik.

Mvh Jacob
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

13 jun 2017 13:26

Hej Jacob

Tak - jeg har ikke haft to-motores fly før. ESC-erne er forbundet med et Y-stik. 

For lige at skære det ud i pap - det betyder, at jeg kun skal forbinde den sorte og blå
ledning til den anden ESC?

Blot til info, så var sender og modtager bundet korrekt. Det sagde "damen" i senderen i hvert fald  :D

Men tak. Så kan jeg komme lidt videre, hvis det kun var fordi at jeg havde tilsluttet alle tre kabler til
begge ESC-er.

Mvh.
Sonny
 
Brugeravatar
SilverDK
Indlæg: 426
Tilmeldt: 08 aug 2012 22:23
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

13 jun 2017 14:37

Prøv at se på dette vedhæftede diagram. Den er vist med 2 batterier, men du kan også nøjes med 1 batteri, som deles ud til de 2 ESC, også med et Y-kabel ;)

Alle 3 farvede ledninger fra 1 motor skal til 1 ESC og det samme på den anden motor og ESC.
Vedhæftede filer
eksempel på diagram for 2 x motor og esc.jpg