Alle danske modelpiloters forum

 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

15 jun 2017 08:18

Hej Jacob

Tak. Det betyder at jeg skal klippe den røde over på en af rx ledningerne til ESC-en.

Man kan undre sig over, at det ikke er gjort på forhånd, eller i det mindste beskrevet
i samleanvisningen. Hvis man ikke har en to-motores i forvejen, har man jo ikke en
"kinamands" chance for at få det til at spille.

Nå nu jeg er i gang med "dumme-timen", så kan jeg ligesågodt blive ved med at udstille
min åbenlyse uvidenhed. Så jeg spørger lige videre.

Jeg har en 6 kanal tx. Og naturlivis 6 kanal rx. Hvor i rx sættter jeg flaps
til? Har ikke flaps på mine andre fly, så det er også første gang.
Min tx er en spektrum dx6 g3. 

Endnu engang tak.

Mvh.
Sonny
 
Brugeravatar
SilverDK
Indlæg: 426
Tilmeldt: 08 aug 2012 22:23
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

15 jun 2017 11:25

Du behøver ikke at "klippe" den røde over. Du kan pille benet ud af det 3-polet stik og lade den hænge ved siden af eller tape op. Kig på denne video ca. 3 min inde i videoen.

KLIK HER

  Da der findes mange forskellige opsætninger og muligheder at sammenkoble systemer på, så kan man nok ikke altid få det hele med i anvisningen. Så må man google sig lidt frem eller spørge hobby folket :)

Vedrørende flaps, så kan du næsten bruge hvilken som helst ledig Rx kanal. Det er i Tx du kan "trylle" med opsætningen og hvilken(e) knapper du vil bruge til flaps. Youtube er et super godt sted at få noget info. Du kan feks bare skrive "Spektrum dx6 g3 flap setup" og der kommer blandet andet denne video 

Spektrum DX8 - Assigning switches for your channels

 måske ikke lige en Dx6, men den skulle have mange ligheder og styresystem som Dx6 G3. Denne video kan måske give dig noget indsigt i, hvordan du kan opsætte kanaler og til hvilken kontakter.

Der er meget at lære i denne hobby og derfor vil jeg helt klart anbefale dig, at tage kontakt til din nærmeste RC klub og snakke med dem. De vil helt sikkert gerne hjælpe med din spørgsmål der nu måtte være og der findes absolut ikke "dumme" spørgsmål. ;) 
Vi er alle uvidende indtil vi får noget lært og prøvet, så stil alle de spørgsmål du har. Dette vil dog gå hurtigere, hvis det forgår med Tx/Rx/fly nede i den lokale klub, hvor man kan vise og fortælle det samtidig og hvor man også kan få alle de små bemærkninger/rettelser, som der nemt kan gå tabt i den skrevne tekst.

Held og lykke med projektet.

Mvh Jacob
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

17 jun 2017 14:57

Hej Jacob

Tak for hjælpen. Desværre har det ikke givet noget resultat. Der er ingen problemer med
styring af krængeror, hjuloptræk, haleror og elevator. Men motorerne har jeg stadig ikke
nogen kontrol med. Det eneste jeg får er en hurtig bippen, som en udrykning i alt for højt
tempo.

Jeg undrer mig også over de ledninger der, udover de tre Y-ledninger, fulgte med.

Jeg har taget nogle billeder af hele skidtet og måske giver det mening for dig eller nogle
andre.

Som det fremgår, har jeg pillet strømledningen fra, på den ene ESC, så rx kun får strøm fra en.
Vedhæftede filer
4.jpg
3.jpg
2.jpg
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4352
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

17 jun 2017 16:07

vend din tomgang 100%
efter din beskrivelse går din/dine regulator i programerings mode
Mvh.
Arvid
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

17 jun 2017 17:11

Hej og tak for svar.

Tog lige en "hurtig" tur med tre af mine andre fly.

Den ene havde jeg ingen problemer med. Alt virkede.

Prøvede to andre, med samme opsætning i Tx og havde pludseligt
heller ingen throttle på dem?!? 

Og det er spektrum rx der sidder i dem alle og min tx er en Spektrum DX6 G3.

Så nu er jeg lidt i vildrede. Alle virkede sidste år med min Spektrum DX6i tx.
Da jeg skulle starte op i år, med en ny Tx, da min DX6i svigtede (ville ikke
binde mere), opstod problemet. Har aldrig været udsat for det før og troede
det kun var mit nye fly. :?

Men nu er det både tre andre fly (mangler at prøve et par stykker) og også
min Heli - E-Razor 450, der ikke modtager Throttle. 

Håber at det er en "fejl 40" og ikke flere Rx-er eller min nye Tx, der ikke virker. :?:

Alle forslag er velkomne.  :roll:
 
Brugeravatar
SilverDK
Indlæg: 426
Tilmeldt: 08 aug 2012 22:23
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

17 jun 2017 20:29

Hej Rasmus.

Prøv indkode din gaspinds vandring til ESC(-erne) ved at gøre følgende:
- Tænd din sender.
- Før gaspinden op på fuld gas.
- Sæt derefter batteriet til ESC som normalt.
- Når motoren/ESC bipper første gang(lyd advarsel på at motor står med gas slået til = ESC slået fra), sætter du gaspinden ned på nul.
- Du skulle nu gerne høre en tone, som fortæller at gaspinden nu er i korrekt position og ESC er klar til brug.
- Gaspindvandringen er på samme tid lagret i ESC/Tx, så de nu er enige om, hvad der er 100% gas og 0% gas på gaspinden. (kalibreret)
- Prøv så at lave en normal opstart på flyveren og se om det har hjulpet. :) 

Prøv evt. også at kalibrere dine pinde på TX, se en video af hvordan

HER



Vedrørende de andre ledninger så vil mit gæt være, at de 2-ledet ledninger er til lys på flyveren (plus og minus) og den 3-ledet er måske til styring til understellet.

Mvh Jacob
 
Brugeravatar
Hjeresen
Indlæg: 310
Tilmeldt: 10 apr 2007 23:17
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

18 jun 2017 11:58

Du skal være opmærksom på at en Spektrum DX6 G3 kun kan benyttes sammen med DSMX modtagere, så hvis dine gamle modtagere er DSM2 kan de ikke benyttes!
Hilsen
Bo
Billede
 
Brugeravatar
SilverDK
Indlæg: 426
Tilmeldt: 08 aug 2012 22:23
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

18 jun 2017 13:21

Hjeresen skrev:
Du skal være opmærksom på at en Spektrum DX6 G3 kun kan benyttes sammen med DSMX modtagere, så hvis dine gamle modtagere er DSM2 kan de ikke benyttes!
Hilsen
Bo

Hvis du kigger på et par indlæg op og ser på de billeder, kan du se den modtager trådstarter bruger og der står tydeligt på den, at det er en dsmx modtager. ;) 
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

18 jun 2017 13:21

Hej Bo

Tak. Jeg er dog opmærksom på, at det kun er DSMX rx-er jeg har.

Mvh.
Sonny
 
SGRasmus
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 maj 2017 13:21
Geografisk sted: Sædder
Kontakt:

Re: Dynam Messerschmitt bf-110 - tilslutninger

18 jun 2017 13:23

Kan man forresten købe DSM2-er rx mere i Europa? Blev de ikke forbudt omkring 2015?