Alle danske modelpiloters forum

 
JanD
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 mar 2018 21:29
Kontakt:

Modtager, ledninger, esc m.v.

17 apr 2018 18:37

Hej kære modelvenner!
Bare fordi man har holdt pause i sådan ca 35 år, har de sørme lavet en masse om! Har købt sådan en næsten færdig ASW28 med en TGY i6, sådan bare for at komme igang igen.
1: Hvad vej skal stikkene vende på modtageren?
2: Der er kun eet stik på ESC. Det er vel det der giver strøm til modtageren, eller? Hvordan ved motoren så hvor hurtigt den skal køre? Jeg synes jo, der også burde være en ledning til throttle, eller mangler jeg noget?
3: Hvis det allerede er beskrevet (jeg fandt det dog ikke) så giver I bare linket!
På forhånd tak
Mvh JanD
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Modtager, ledninger, esc m.v.

17 apr 2018 19:19

Hej Jan.

Esc giver strøm til modtageren via + og - ledningerne i stikket. Signalet til hastighed går så tilbage til esc i den tredie ledning.
Stikket monterer du i throttle udgangen på din modtager.

Løber motoren den fejle vej, bytter du bare 2 vilkårlige ledninger mellem motor og esc.

Keine hekserei, nur Behändichkeit :mrgreen:

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
JanD
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 mar 2018 21:29
Kontakt:

Re: Modtager, ledninger, esc m.v.

17 apr 2018 22:12

Takker!
Hmprff. Der var jeg lige hurtig nok til at takke. Når jeg sætter esc på ch 4, får jeg advarselssignaler fra modtageren!
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Modtager, ledninger, esc m.v.

17 apr 2018 23:36

Er du sikker på det ikke er esc-en der bibber?

Det gør de typisk.
Sørg for at din gaspind står i nul.
Tilslut strøm.
Lyt til esc-en. Når den er færdig med at bibbe kan du prøve om dine servoer virker.
Gør de det, føres gaspinden fremad.
Nu sker der et af to.
Enten spinder din motor op eller også sker der ikke noget før gaspinden har været helt fremme og esc-en kvitterer med et nyt bib. Gassen føres nu tilbage til nul og esc-en er kalibreret og klar til brug.

Læs evt manualen til esc-en. Det lyder åndssvagt men der kan være hjælp at hente i den.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
JanD
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 mar 2018 21:29
Kontakt:

Re: Modtager, ledninger, esc m.v.

17 apr 2018 23:50

Hej Ruben!
Det var bare det med at læse rigtigt. Throttlen er på ch 3, jeg havde sat den på ch 4.
Så nu virker det!
Takker.