Alle danske modelpiloters forum

 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

radio og fly

01 feb 2019 21:24

Hej. Ville en af disse to fjernstyringer være et godt valg til en en nybegynder med fly og måske senere helicopter? https://www.rc-netbutik.dk/shop/239-futaba-24-ghz/5876-futaba-t6k-v2-sender-og-r3006sb-modtager/
Eller denne: https://www.rc-netbutik.dk/shop/46-spektrum-24-ghz-til-fly-og-helikoptere/4570-dx-8-g2-sender-og-ar8010t-modtager/
Ved godt Futaba er 6 kanals og Spektrum 8 kanals men jeg er rimelig blank med den slags udstyr. Telemetri modtager er det noget jeg ville få glæde ved senere køb af udstyr?
Og til sidst er spørgsmålet hvilket begynder fly man skulle vælge, gerne et der kan tåle at ryge i jorden uden den store rep.
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: radio og fly

02 feb 2019 15:40

FInd en klub i dit lokalområde, og snak med dem.
Det er den bedste måde at komme igang på, de færreste slipper godt afsted med at prøve selv.......
desuden kunne det være der bar noget ordentligt brugt grej i nærheden.

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

Re: radio og fly

02 feb 2019 23:57

Hej Jens. Det var egentligt også min plan at tage ud på vores rc klubs flyveplads
og få noget feedback og råd om emnet. Men når nu jeg har dig ville en 8 kanals radio være for voldsom til at starte med? Man kan vel “nøjes” med at bruge færre kanaler og så opgradere med flere servoer med tiden?

Tak for din hjælp.
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

Re: radio og fly

03 feb 2019 11:03

Du sparer flest penge i det lange løb, ved at købe en radio med kanaler "nok" til at starte med. Hvis du bliver bidt af det, kommer du hurtigt op på at bruge 7-8 kanaler. I nogle tilfælde endda flere.

Et standard setup på en warbird model kan kræve 2 til krængeror, 1-2 til højderor, 1 til sideror, 1 til motor (enten ESC eller gasservo), 2 til flaps, og 1 til landingsstel. Så det er potentielt 8-9 kanaler, hvis du vil kunne sætte servoerne op individuelt i radioen. Man kan komme rundt om det med y-kabler på

Derfor bør du nok kigge efter en 8+ kanals radio, efter min mening.

Hvis du skal have et begynderfly der kan hjælpe dig med at komme roligt i gang, vil det være en idé at kigge på nogle af E-Flites højvingede modeller med SAFE modtagere (kræver Spektrum), eller en "EasyStar" lignende model. De sidste er ret  holdbare overfor slag og kan tåle meget lim før de ikke flyver godt mere :)
Dernæst en højvinget skumflyver af hvilken som helst mærke. De flyver alle ret fornuftigt. Efter det kan du så prøve kræfter med andre typer fly. Hvis du køber dig en simulator vil du også kunne spare lidt penge ved at kunne træne uden det koster noget at styrte.

Mvh
Christoffer
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc
 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

Re: radio og fly

10 feb 2019 00:47

Hej. Ja, jeg hælder også mest til at gå efter netop en 8 kanals Spektrum sammen med en E flite Apprentice eller en Tundra
med SAFE tek. En simulator kan jeg låne af en ven fra klubben. Lige et sidste spørgsmål. Har i nogen erfaringer
med telemetri i jeres fly? Her tænker jeg på den “billigere” Spektrum kopi, Lemon DSMX Spektrum 7-kanals telemetri/modtager ?
 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

Re: radio og fly

10 feb 2019 19:13

Ja, undskyld jeg brugte cooy paste med den Lemon modtager og det blev
lidt STORT:). Men byd endelig ind med svar.
 
JS
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: radio og fly

14 feb 2019 12:20

Vil gerne komme med mine input.

Køb en 8 kanals sender Spectrum eller Futaba er et fedt når du først har lært de udtryk der bruges i en sender.

Mht. SAFE, brug det ikke og hvis så kun når det er ved at gå galt, lære du at flyve med "auto pilot" får du svært ved at flyve uden.
Personligt er det ikke så svært at lære at flyve uden hjælpe midler, hvis man har en godmoddig begynder model som FunCub, Thundra eller TwinStar, på disse vil autopilot slet ikke være nødvendigt. Særligt ikke hvis du har fløjet nogle timer på en simulator, som kan købes billigt ved HK og kan kobles op mod din sender. Ellers har har jeg en orginal sim du kan købe for små penge inkl. dongle osv.

Kort resume:
8 kanaler og du er godt kørende.
Lære at flyve selv vha. instruktør og ikke med auto pilot, det jo dig der skal flyve;)
Find en godmoddig og gennemtestet begynder model, så som dem jeg har nævnt.

Bare mine input.

God vind og alt det bedste :)
Jesper
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

Re: radio og fly

15 feb 2019 00:57

Hej Jesper. Dejligt med noget feedback. Du har nok ret i det med SAFE tekken men når nu
det alligevel er i de fly typer jeg har pejlet mig ind på er det vel dumt ikke at bruge den. Og jeg er ret sikker på det bliver en Spektrum 8 kanals jeg vælger. Hvilken sim ligger du inde med og til hvilken pris?
 
JS
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: radio og fly

15 feb 2019 12:15

Hej Nikom

Min bil har fart begrænser, men jeg bruger det ikke da jeg lært til kørekort, at holde mig inde for fartgrænsen selv.
Måske flabet skrevet men håber du forstår budskabet. bare fordi det er der behøver man ikke at bruge det.

Jeg anbefaler de fly jeg gjorde da jeg kender dem for deres begynder venlighed og ikke mindst holdbarhed.
De andre kender jeg ikke men de opfylder kravene til en god begynder model i min optik, at der er SAFE er bare ekstra lir, men ikke noget jeg vil anbefale du bliver "afhængig" af og bruge.

Ved ikke hvor øvet du er, men får du en god jedi master og du er er en god padawan, så er det ikke så svært at lære at flyve selv med en god træner model.

Har en Phoenix sim der kan opdateres til nyeste version og der en endda en simstick med så du kan bruge den trådløst med Spectrum.
Tænker 300kr for det hele plus porto:)

Jeg vil ikke lyde negativ, men har ikke fidus til SAFE eller andre autopiloter, når det gælder almindelig flyvning.
De eneste fly hvor jeg har sådan noget i, er FPV fly for at have gps funktioner og lidt bedre failsafe på lange ture, samtidig giver det mig et roligere billede på mine optagelser at have lidt stabilisering på. Men kan til enhver tid slå alt fra og styre mig sikkert hjem for egne evner.

Sikkert hjem kan siges at være keyword her, hvad gør man hvis man er "afhængig" af assistance fra elektronik og denne fejler? Hvis man har lært at flyve uden ved man ved sig selv at man kan flyve den hjem, men står man som begynder og hjælpen svigter så kommer panikken som vi alle har prøvet som begynder og den er ikke så rar lige når det står på.

Hvis du bor tæt på mig vil jeg hellere end gerne lære dig at flyve og sætte model op osv.

Vh
Jesper
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
JS
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: radio og fly

15 feb 2019 13:11

Du kan bare skrive på jesperskram@gmail.com eller 31x77x61x51 hvis vi skal finde ud af noget, bor i Aalborgs ghetto Aka. Vejgaard.
Skulle du mangle lidt grej eller stumper kan vi nok finde lidt i min gemmer så vi kan få dig op i luften.
Er medlem i Sæby Modelflyve Klub så der kan vi også tage hen, vi er ret tosset der men vi har altid øl og pølser på lager.

Resten af snakken lad os holde den her på forum, så andre måske kan få glæde af tråden og dine erfaringer som begynder.

Da jeg startede med at flyve var forum virkelig aktivt og jeg fik så meget god viden ved at sidde som ung knægt og stille alle de voksne mine mange spørgsmål eller læse hvad andre har haft af oplevelser, erfaring og problemer.
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D