Alle danske modelpiloters forum

 
Kevin als
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 jul 2012 11:59
Kontakt:

Begyndt igen

07 apr 2019 22:49

Hej.

Jeg er for nyligt begyndt at flyve igen :)

Jeg havde en Calmato Sport 60 stående i el version stående uden propeller.

Har så sat en 12x6 propeller på - Alt fint. Skulle lige finde nogle nye skruer til spinneren men det hele sidder på :)

Når man giver gas trækker flyet dog hårdt til venstre. Er det fordi den er sat på den forkert vej? og altså skal lige engang "flippes" 180 grader. Eller hvad er det ikke jeg helt husker / forstå?:)


mange tak,
Kevin
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Begyndt igen

07 apr 2019 23:15

Har du checket at motoren har højretræk? Pga noget der kaldes for “slipstrømseffekten” vil en propel der kører mod uret (set forfra) gøre at flyet trækker mod venstre. Derfor bør de fleste fly have 2-4 graders højretræk.
 
Kevin als
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 jul 2012 11:59
Kontakt:

Re: Begyndt igen

08 apr 2019 08:33

Ok! Det checker jeg lige på når jeg kommer hjem. Lad os antage den har højretræk, kræver det en speciel propel? Eller burde min nuværende fungere fint?

Er rimelig sikker på det er sådan en der har siddet på før :). Så er det vel bare normalt at den trækker til venstre?:)
 
Kevin als
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 jul 2012 11:59
Kontakt:

Re: Begyndt igen

08 apr 2019 08:37

Det var sådan at hele "fronten" af flyveren har været brækket af. Har så limet den fast igen, sikret at den sidder som den har gjordt før - Er der noget jeg skal decideret "dreje" 1-2 grader til højre? Eller har jeg muligheden for at trimme det til med f.eks haleroret
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Begyndt igen

08 apr 2019 09:24

Propellen bør ikke have noget at sige. Du kan mixe ind sideror med throttle. Men det er bedre at give den lidt højretræk. Kan klares med skiver i venstre side monteringsskruerne
 
Kevin als
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 jul 2012 11:59
Kontakt:

Re: Begyndt igen

08 apr 2019 10:56

Tusind tak for svaret! Jeg prøver lige at give den nogle skiver :)

- Så kommer det sidste dumme spørgsmål, som jeg nok burde vide. Jeg har lige PT vendt propelleren så skriften (Altså str) vender mod mig når jeg kigger fra fronten og ned. Er dette korrekt? Som jeg kan forstå og google mig frem til, skal det forstille en "ske" - Og bagsiden af ske´en skal vende mod mig når jeg kigger ned på den. Skriften er ivertifald i mod mig når jeg kigger fra fronten. Håber det giver mening?:)
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Begyndt igen

08 apr 2019 12:40

Hej Kevin

Dejligt at du kommer tilbage til sporten :-)

Skriften på propellen skal vende fremad i flyveretningen.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
OY-2573
Indlæg: 1177
Tilmeldt: 30 okt 2001 09:32
Kontakt:

Re: Begyndt igen

17 apr 2019 13:53

Formentlig skyldes det at du giver gas for hurtigt.. Det er ren moment fra propellen kombineret med manglende lufthastighed henover ror og finne..
Så prøv at giv gas langsomt, så vil effekten forsvinde.
Jens Damhøj
Nuserne

There are Rules and there are Laws.
The Rules are made by men who think that they know better how to fly your airplane than you.
Laws (of Physics) were made by the Great One. You can, and sometimes should, suspend the Rules but you can never suspend the Laws
 
Brugeravatar
OY-2573
Indlæg: 1177
Tilmeldt: 30 okt 2001 09:32
Kontakt:

Re: Begyndt igen

17 apr 2019 13:55

boie skrev:
Propellen bør ikke have noget at sige. Du kan mixe ind sideror med throttle. Men det er bedre at give den lidt højretræk. Kan klares med skiver i venstre side monteringsskruerne


Det bør du kun gøre hvis modellen trækker til vesntre under flyvning (med ligestillet sideror).
Hvis du ændrer trækretning på motoren så afhjælper det ikke hvis det er momentet under start.
Jens Damhøj
Nuserne

There are Rules and there are Laws.
The Rules are made by men who think that they know better how to fly your airplane than you.
Laws (of Physics) were made by the Great One. You can, and sometimes should, suspend the Rules but you can never suspend the Laws