Alle danske modelpiloters forum

 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

lim til krydsfiner

15 feb 2022 12:54

Hej piloter. Hvilken lim er god til limning af krydsfiner/spanter osv i et glasfiber skrog? Har selv epoxy men nogle nævner cayano lim?
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

15 feb 2022 15:55

Hej.

Epoxy 24h eller Hysol, hvis du kan finde det.

Cyano giver dig ikke ret meget arbejdstid!

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
PropelLars
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

15 feb 2022 18:45

Enig med Ruben.
Cyano giver en for hård og sprød limning dér. Det vil ikke holde i længden.
Hvis du bruger 24h epoxy, skal du nok tykne det lidt med noget TIX.
Alternativt har Bauhaus en 2K lim, der er ligeså god som Hysol - men billigere. Desværre kun i store 190ml patroner. Hedder SIX10.

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

15 feb 2022 19:29

Ok. Jeg har epoxy 30min komponent lim kan det ikke bruges?
 
PropelLars
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

15 feb 2022 21:44

Hvis det er gennemhærdet på 30 min, så mener jeg ikke det holder i længden. Bedste er 24 timers epoxy, hvor arbejdstiden egentlig kun er fx 40 minutter, men hvor det bliver ved med at være plastisk et døgns tid.
Til mindre opgaver har med held brugt Droppen epoxy (nr 1704) fra Harald Nyborg. Den er langsom.
Men epoxy er tyndtflydende, så du skal blande noget fortykningsmiddel i. Måske prøve med lidt bomuldsfnuller fra filteret i en tørretumbler.

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

15 feb 2022 21:49

Epoxy for at få godt fat i glasfiberen, typisk vil krydsfiner delen ikke passe 100% og overfladen på glasfiberen er også temmelig ujævn, så noget der kan fylde og give en pæn runding mellem spant og side. Hvis du f.eks. limer et 3mm spant, vil det med selv en lille runding på 1mm give en samlet klæbeflade på 5mm i bredden.

Cyano kan benyttes til at 'punktsvejse' spantet fast så det sidder korrekt, og så kan du efterlime med langsom epoxy.

Jo, 30 minutters epoxy burde være fint, 5 minutters er i mit værksted til "ting der skal kunne skilles ad igen" varm det let op med varmeblæseren og spantet kommer lige så fint ud igen uden at beskadige kroppen (hvis man passer lidt på).

24 timers epoxy kan være mange ting, støbe epoxy der er tyndt som vand eller en klæbe epoxy der er tykflydende som en halvfast honning.. Af klæbe epoxier kan anbefales "blå araldit" (hedder vist Bostik nu om dage) eller UHU endfest 300 eller ??? kært barn har mange navne.

OG afrensning af glasfiber kroppen indvendigt før limning er absolut nødvendigt, fortynder og slibning så du kommer ned i fiberen.. Der er en fin oliefilm på overfladen af den hærdede epoxy i kroppen, og renser du ikke i bund, så bliver din limning til en fin afstøbning af indersiden når den får et slag. (tro mig, been there, done that.. og det sker stadig)
HER kan du til gengæld bruge cyanoen i en snæver vending, kropsside intakt, spant har nu en perfekt afstøbning af indersiden, sæt dem sammen, en dråbe cyano, færdig!
Men helt så stærkt bliver det ikke, så rens af.
 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

16 feb 2022 01:08

Cyanoacrylate thin and thick, epoxy 30’ and 5’ adhesives ifølge manual. Og rense indvendigt bliver ikke nævnt men 
jeg vil forsøge at vedhæfte manualen her. Hvilken fortynder og cyano er vel sekundlim/hurtig lim? Har denne fra Biltema: 

https://www.biltema.dk/byggeri/kemikalier/lim/superlim-2000024289



manuel: 

https://www.topmodel.fr/goodsdoc/066GSAL_time_1371645051.pdf


Se side 3 om limen.
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

16 feb 2022 21:41

Du kører bare på med det lim du har, skal nok fungere fint.

Jeg har som regel gang i denatureret sprit, da det også er godt til at fjerne epoxy fra steder det ikke skal være (FØR det hærder).
Acetone, rense benzin.. der findes sikkert det 'helt rigtige'.

Slibning med korn 80-100, kan også have den fordel at det lige tager diverse 'strittere' i glasfiberen, og så passer de udskårne spanter endnu bedre.

Krydsfiner kan faktisk også have godt af lige at få ridset overfladen så limen hæfter optimalt... men nu er det en fin svæver på ca. 1.5kg vi taler om her, det skal nok holde.
 
Nikom
Emnestarter
Indlæg: 82
Tilmeldt: 28 jan 2019 11:46
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

17 feb 2022 01:19

Jamen jeg bruger da bare min egen lim:) Lige een mere? Manualen nævner intet om den “kendte” a liittle down and to the right angel
ved montering af motoren. Eller skal jeg lime den snor lige i snuden og måske bagefter justere med spændeskiver hvis det skulle vise
sig den drejer en smule den ene vej? Tak for super råd;)
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: lim til krydsfiner

17 feb 2022 09:16

Ikke altid at det råd benyttes, du vil finde mange svævere med nul højretræk og nul nedadtræk, så "det kommer an på" ;)

På denne model kan du reelt ikke gøre ret meget ved trækretningen andet end at stole på at konstruktøren har ret.
Med forlænget motoraksel og begrænset plads kan det stort set kun sidde på en måde, og hvis du efterfølgende justerer med en skive eller to, så vil akslen ikke passe i hullet i snuden længere.
Skulle det ændres, skal det ske ved at tilpasse motorspantet, men igen, der er ikke mange mm at gøre godt med.

Apropos at få akslen til at passe i hullet, give akslen et par omgange tape når du fikserer motorspantet, så kommer den til at centrere fint i hullet.