Alle danske modelpiloters forum

 
rix
Emnestarter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 jul 2015 20:02
Kontakt:

Start med at komme igang

21 jun 2016 09:04

Jeg har længe tænkt over at bygge mit eget modelfly fra bunden. Men mangler hjælp til at starte med.
Første spøgsmål lyder. Hvad skal man tænke over når man tegener flyet og hvordan kan man sikere sig at den ville flyve når man tegner den?
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Tja... Hvis det er første

21 jun 2016 15:55

Tja... Hvis det er første gang du selv konstruerer er det nok bedst, at du lægger dig op af et relativt kendt design (planareal, profil, vægt, evt motorisering, ...). Der er formler og webservices til beregning af fornuftige tyngdepunkter (stabilitet), "volumen" af halefjer, online vingeprofil-banker til forskellige fart-regimer, styrkeberegning af hovedbjælker, etc. Og taler vi komposit- (bagging eller negativform) eller klassisk ribbe/spant-konstruktion? Er det en termiksvæver (skal optimeres til at kurve) eller en pylonracer?! Der er en grund tll at fly ser forskellige ud når de skal kunne noget forskelligt... Lidt mere info om projektet, tak :)
 
rix
Emnestarter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 jul 2015 20:02
Kontakt:

Undskyld jeg er lidt dårlig

21 jun 2016 22:38

Undskyld jeg er lidt dårlig til begreber så kommer med mine tanker.
Fat betyder ikke det store men den skal ikke være alt for langsomt. Det der betyder noget er hvor god den til at menøvere. Dens fremdrift regner jeg med skal være elektrisk.
Vægten bliver nok lidt høj på grund af dens indhold men er endnu ikke helt afklaret hvad den skal indeholde så tør ikke at komme nærmere ind på.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Min pointe var/er at du

21 jun 2016 23:11

Min pointe var/er at du nødt til have et overblik over dine krav for at kunne træffe fornuftige valg. "Høj manøvrevillighed" lugter af mange rorflader og fancy mixes på senderen, lave inertimomenter ("lette tipper og halefjer"), lille "V-form" samt et "tilbagelænet" tyngdepunkt. Styrefunktioner: Højde, side (?), krængeror (?), flaps (?). Skal den have hjul (hvor mange?, hvor?) eller blot mavelande (tænk over propelfrigang og evt klappropel). Skal den overhovedet have propel(-ler) eller en "ducted fan" (EDF)? Kan du bygge den tilstrækkelig stærk og stiv til at have "god motorkraft"? Der findes tommefingerregler for motoreffekt ift flyvevægt (W/kg) for svævere, sportsmodeller, 3D, Akro, indendørs, ... Hvad med dig selv - er du en relativ rutineret RC-pilot? Hvis ikke skal du nok vælge et mere stabilt design... Har du erfaring med bygning af modeller fra fx byggesæt?

Iøvrigt: Velkommen til MDK's forum :)
 
rix
Emnestarter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 jul 2015 20:02
Kontakt:

Tak for din "modstand" det

22 jun 2016 00:12

Tak for din "modstand" det er lige den hjælp jeg skal bruge :)
har samlet et modelfly før og er nogenlunde en rutineret rc pilot.
Jeg overvejer at den skal have to propeler men er begyndt at gå mere over til en propel. Hjul er jeg lidt usikker på.... Men hælder mest til at den skal have en hjul under halen på flyet og en på hver vinge. På grund af menøvereheden skal der være flaps som primært skal bruges til landningen. Også her overvejer jeg lidt at den skal bruges til letning men dette skal kun være i yderst nødtilfælde.

Krængeror skal der også være med da jeg ser det som en yderligere forstærkning til mwnøverhed.

Sider lidt og tænker på matrialer til det. Sider lidt og overvejer at skrovet skal bygges i træ. Men når man tænker over at der selv skal være servo osv. Tænker jeg på om det er den rigtige ide.
Men har også set på skum men synes ikke om idéen da jeg mest elsker at abejde med træ.
 
Ronni
Indlæg: 54
Tilmeldt: 16 feb 2011 22:23
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Hej, Jorn Wildt har været den

22 jun 2016 07:53

Hej,

Jorn Wildt har været den proces igennem du står overfor - der kan være ting at hente i hans fine byggetråde, eks

her

MvH
Ronni
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

@rix: Det lyder som, at

22 jun 2016 11:55

@rix: Det lyder som, at du ønsker at konstruere og bygge et "almindeligt" modelfly - pyha Et bud som jeg synes flugter med dine umiddelbare ønsker, er Sport Flyer 40L'eren (foto): En klassisk opbygget "taildragger" med hovedhjulene i vingen og den har stripkrængeror, som burde give både en fin rulhastighed og kan bruges som flaps til sagte landinger.



Du kan downloade tegningen på Outerzone (og iøvrigt lade dig inspirere af andre designs): her

Nu er det nok ikke lige SF40'eren du har i tankerne men sålænge du kopierer areal x momentarm (fra vingens 1/4-korde til halefjernes 1/4-korde) kan du selv designe lidt andre geometrier på krop, vinger og halefjer (haleplan og finne) og regne med "at den flyver". SF40'eren bruger et fuldsymmetrisk profil, mon ikke et halvsym. er at foretrække til en alm. "sportsfly"? Klassikkeren NACA 2412 er et bud (forkanten skal være rund og ikke spids som på billedet - lidt for få koordinater omkring forkanten). Du kan også op- og nedskalere SF40'eren (inden for rimelige grænser, måske +/- 30%) og regne med at nogenlunde samme flyveegenskaber. Mon ikke du bør ramme en planbelastning på 32-40 g/dm2 (?). Indstillingsvinkeldifferensen (EWD/"decalage" - indstillingsvinkel_vinge fratrukket indstillingsvinkel_haleplan) ca. 1 grad. Tænk over at hjulene måske bliver for små ift din flyveplads hvis du nedskalerer hende meget (-> står på næsen i landingerne) - omkring Ø50mm er måske smertegrænsen på alm. kortklippet græs. SF40'eren har massive halefjer og det plejer at betyde at let balsa skal bruges (vægtfylde ca. 120-140 g/dm3). Eller byg dem på vanlig zig-zag-facon (vridningsstiv) i alm. middelhård balsa. For enkle trapezgeometrier kan du beregne NP og dermed tyngdepunkter fx her - en statisk margin på ml. 6% til 10% lyder fornuftig. Overvej også at korrigere for fænomenet 'prop wash' dvs 2-3 grader nedad- og højrestillet motor (når den er venstredrejende, set forfra). "Over & out" herfra :)