Alle danske modelpiloters forum

 
Foxwood
Emnestarter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 aug 2016 19:09
Kontakt:

Mangler tegning

01 sep 2016 16:35

Hej Forum
​Som dreng (og det er 50 år siden) var jeg på besøg hos min morbror som hjalp os drenge med at lave en modelsvæveflyver som vi dels kunne kaste, men også højstarte med en snor med en gardinring. Jeg havde tegningen liggende i mange år og har siden brugt den til at lave svævefly med mine elever i skolen (jeg blev lærer ligesom min morbror) Nu mangler jeg tegningen og kan ikke finde den. Jeg mener at flyet hed Baby eller måske noget lignende. Den forreste del af kroppen bestod af et stykke krydsfinér, to tynde trælister førte bagud til haleplanet, der sammen med sideroret var lavet af pap. Vingerne bestod af balsatræsspanter og var beklædt med en form for tyndt papir
 
pentium
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Hed den Baby Bee eller

01 sep 2016 16:41

Hed den Baby Bee eller noget i den stil?
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
Foxwood
Emnestarter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 aug 2016 19:09
Kontakt:

01 sep 2016 18:04

Hej Michael
​Det vil jeg ikke udelukke. Jeg har lavet en frihåndstegning, som jeg har vedhæftet. Det er ud fra hukommelsen, men jeg synes selv at den ligner. Vingerne blev holdt fast med et gummibånd således, at hvis den gik på næsen, så ville vingerne skubbe gummibåndet af og dermed frigøre vingerne fra kroppen så de som regel ikke tog skade. Det var til gengæld noget andet med træer, flagstænger og andet upassende.
Venlig hilsen Bent Højsgaard
Vedhæftede filer
Glider.jpg
Glider.jpg (99.34 KiB) Vist 2965 gange
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Det der et en Baby! Modellen

01 sep 2016 18:58

Det der et en Baby!
Modellen blev i sin tid produceret af DMI (Dansk Model Industri) Jeg havde selv en som barn.
Har godt nok ikke selv en tegning men er overbevist om at de Danske Veteran Modelflyvere har den i deres arkiv.
Kontakt oplysninger findes i Modelflyvenyt eller på modelflyvning.dk

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Hej Foxwood, Her kan du finde

01 sep 2016 19:45

Hej Foxwood,
Her kan du finde tegningen: her

God fornøjelse
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Foxwood
Emnestarter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 aug 2016 19:09
Kontakt:

En lille krølle på historien Først

01 sep 2016 21:06

En lille krølle på historien
Først tusind tak for hjælpen til Erik Dahl Christensen, Ruben Sonne og Mikael Christensen. Grunden til min interesse for denne flyver skyldes, at det var den, der for mange år siden gjorde, at jeg blev bidt af flyvning. Når man stod der og vurderede vindens styrke og retning, kastevinklen og den kraft, man skulle lægge i kastet, og den så bare svævede perfekt - fed fornemmelse! I årene der er gået, er det ikke blevet til så meget anden flyvning end nogle få ture i mindre fly, når lejlighed bød sig. Og så en dag besluttede jeg mig for, at hvis det skulle nå at blive til noget, så var det ved at være tiden. Jeg startede med at læse PPL-teori og samtidig begyndte jeg at skole i Fyns UL-Flyveklub. Og så i tirsdags den 30/8 skete det efter 29 timer og 50 minutters træning med instruktør, at han sagde: "Nu står jeg ud, og så laver du et par pæne starter og landinger!" - SOLO - Det gik vældig fint, og jeg fik selvfølgelig, som traditionen byder, en buket af marken blomster. Tit i den senere tid, når vi har øvet landinger, har jeg tænkt: "Det er jo det samme, det er bare en lidt større "Baby"
Endnu engang tak for hjælpen.
​Venlig hilsen Bent Højsgaard
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Velbekomme. Husker selv markbuketten efter solo

01 sep 2016 21:30

Velbekomme.

Husker selv markbuketten efter solo i en ASK 13
med det gode navn Marie.
Dejlig fornemmelse.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
pentium
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Jeg huskede vist forkert. Den

01 sep 2016 21:40

Jeg huskede vist forkert. Den hedder ikke noget med Bee, bare Baby. Kan godt kende konstruktionen ud fra din udemærkede tegning.

Der skulle også være en tilsvarende konstruktion der hedder Boy. Min far byggede nogle stykker til mine brødre og mig og vi forsøgte at få den til at flyve med højstarter.
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Baby, Boy og Bongo. 3 sværere

01 sep 2016 21:53

Baby, Boy og Bongo.
3 sværere i ca samme størrelse fra samme firma.
Baby og Boy fløj klart bedst.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Ryberg
Indlæg: 212
Tilmeldt: 02 jun 2011 20:55
Kontakt:

er det den her? http://aerofred.com/data/media/71/baby_dmi.pdf :-)

01 sep 2016 21:57

er det den her?

http://aerofred.com/data/media/71/baby_dmi.pdf

:-)

T-Rex mekaniker; HEX-udvikler, Bixler, Rearbeare, Twinstar

]