Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

06 nov 2017 14:42

Hej.

Jeg er gået i gang med at færdiggøre en Tiger Moth på 150 cm. i vingespænd, det er en model købt igennem dette forum som der mangler nogle dele til.
Er der mon nogle der kan hjælpe med nedenstående:
Sporvidde og højde på understel ?
Størrelse på hovedhjul ?
Skal der være halehjul eller slæbestjert ?
Hvilken propel størrelse til en OS 70 FS Surpass 4takt ?

Modtager med kyshånd alle gode forslag. :)
Senest rettet af Flyvetossen 07 dec 2017 18:59, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth.

07 nov 2017 16:04

Slet ingen der har en Tiger Moth? 

Der kunne tænke sig at videregive nogle mål?

Samt et par oplysninger?
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

07 dec 2017 19:20

Hej gutter.

Ja så er den sgu gal endnu en gang. :x

JEG BEHØVER EN HÅNDSRÆKNING FRA NOGLE AF DE GARVEDE GUTTER HER PÅ FORUM. :)

Jeg har fabrikeret de stivere der sidder mellem vingerne, så får jeg pludselig den tossede idè, at kontrollere indfaldsvinklen på vingerne.

Stiverne er sat i, cc er ok, sætter min måler på øverste vinge, den viser en indfaldsvinkel på +2º, måler nederste vinge som har en negativ indfaldsvinkel på -1º.

Der mener jeg, at begge vinger skal have ens indfaldsvinkel på +2º, eller tager jeg helt fejl når det er et biplan.

Men en indfaldsvinkel der er i minus er vel helt gal.
Senest rettet af Flyvetossen 07 dec 2017 23:52, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

07 dec 2017 19:51

Hej Ib,
Jeg ved at der er forskellige måder at indstille vinklen på vingerne på en dobbeltdækker: Jeg prøver med en skriftlig forklaring:
Normalt på en dobbeltdækker (og en Tiger Moth), er den øverste vinge længst fremme. Det kalder man for "positiv stagger". Ved at indstille den øverste/forreste vinge med en større "indfaldsvinkel" ind den nederste vinge, opnår man at den øverste/forreste vinge staller først. Det betyder i praksis at når man flyver tæt på stallgrænsen og sænker farten eller trækker lidt i højderoret, så vil den øverste/forreste vinge stalle først, mens den nederste vinge stadig vil have bærerevne. Så mister flyet løftekraft længst fremme, sænker næsen og får flyvefart igen og løft på begge vinger.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvilken line der er referencelinien når du nævner +2 og -1 grad, men det der er vigtigt er at der er forskel på vinklerne, og at den forreste vinge har forkanten hævet mere end den bagerste vinge. Det er med vilje at jeg nu bruger forrest og bagerst, for at tydeliggøre, at det ikke drejer sig om øverst og nederst. På langt de fleste biplaner er den forreste også den øverste.

Se også her, hvor der er mange fine illustrationer og forklaringer på forskellige indstillingsbegreber:
http://balsabusters.warp0.com/INCIDENCE.html

Mvh
Erik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

07 dec 2017 20:25

Hej Erik.

Rigtig god beskrivelse af mit problem, hvis altså det er et problem.

Referencelinien indfaldsvinklerne er målt ud fra, er når modellen er klodset op så haleplanet er 100 % i vatter.

Men, men, den nederste/bageste vinge skal vel så bare have 0º i indfaldsvinkel, det er vel ikke særlig befordrende for flyvningen/manøvredygtigheden at indfaldsvinklen er -1º
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

08 dec 2017 07:50

Hej Ib,

Jeg synes også at det lyder underligt, hvis den nederste vinge skal have negativ indstillingsvinkel i forhold til haleplanet. Mit bud vil også være 0 grader på den nederste vinge, og så beholde de +2 grader på den øverste.

Dog, hvis man ser på begge vinger som én helhed, så kan jeg forestille mig (=jeg har ikke belæg for det), at vingerne som helhed giver en vinkel på +0,5 grader. Dvs. hvis den øverste vinge har +2 og den nederste vinge -1 (og vi et kort øjeblik antager at de har samme størrelse, selvom de ikke har på en Tiger Moth), - altså en vinkel midt imellem de to du nævner. Er det sort snak?

Der var engang (i 80'erne) nogle artikler om biplaner og deres indstilling i forbindelse med nogle byggetegninger til en dobbelt dækker.

Tiger Moth: Ole fra AMC (skala-pilot) har vist også en Tiger Moth??

Mvh
Erik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

08 dec 2017 09:20

Hej Erik.
Takker for hjælpen.
Så har jeg noget håndgribeligt at arbejde videre med.
Jeg ændrer indfaldsvinklen på nederste plan til 0º indtil videre.
Så må vi se hvordan Tiger Moth`en opfører sig i luften når den tid kommer.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

08 dec 2017 10:17

Hej igen Ib,

Generelt;
Jeg kommer pludselig til at tænke på, at den vinkel du måler, er vinklen mellem haleplan/referencelinie på kroppen, og linien mellem forkant og bagkant. Et "fladbundet-agtig" profil eller et profil med krum underside, vil stadig løfte, selvom om profilet bevæger sig igennem luften med denne linie parallel med flyveretningen. Alt efter profilet, vil det måske også løfte, selvom vinklen er negativ.
Se her: https://aviation.stackexchange.com/ques ... -of-attack

=> derfor kan det muligvis godt passe at den nederste vinge kan indstilles med en negativ vinkel? Jeg kan desværre ikke giver dig et nagelfast svar på hvad der er 100% rigtigt. Istedet vil jeg anbefale at der bliver en mulighed for at:
a) kunne justere vinklen
b) googler flyet med fabrikant-navn. Måske findes der en byggetråd der kan give et præcist svar?

Mvh
Erik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

08 dec 2017 22:13

Hej igen Erik.
Desværre kan jeg ikke pille noget eksakt svar ud af linket du lagde.
Jeg har gennemtrawlet flere udenlandske fora og har opdaget, at øverste forreste vinge kan have indfaldsvinkler fra -2º - +2º og nederste bageste vinge kan have -1.5º - +2º, alt efter hvilken flyvestil man vælger og hvilke vinge man ønsker staller først ved lav fart, staller nederste vinge først, får man et haletungt fly, staller øverste vinge først, får man et næsetungt fly.
Så en rimelig løsning ligger ikke lige til højrebenet, jeg vil prøve med de indstillinger vingerne nu har, så må vi se hvad tiden bringer.
 
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hjælp til Tiger Moth, igen igen.

09 dec 2017 08:14

Hej Ib,
Det lyder som en god plan. Linket var også blot baggrundsviden. Det vigtige er vist arsen øverste har større indstillingsvinkel enden nederste.
Mvh
Etik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!