Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Skala farvedokumentation?

07 aug 2018 10:10

I anledning af indbydelsen til Skala DM, så vil jeg lige høre hvordan man dokumenterer farvevalget af fly, som der ikke findes farvefotos af? Fx min Mosquito (B.IV, 1942) som der kun findes sort/hvide fotos af. Alt hvad jeg har kunnet finde af "dokumentation" er diskussioner på fx brittmodeller.com. Der er mange farvetegninger af cirka tilsvarende modeller - men alle med deres egne variationer i forhold til årstal og formål mm.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Asger Michelsen
Indlæg: 385
Tilmeldt: 02 jan 2002 14:13
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Skala farvedokumentation?

07 aug 2018 15:36

Hvis du sender farve prøver og hvis har noget papir hvor farves ralnr står på til Kim Broholm  Formand  for skala gruppen så vil jeg mene at de kan blive godkendt 
Mvh. Asger Michelsen
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Skala farvedokumentation?

08 aug 2018 10:16

Tak for info.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Skala farvedokumentation?

08 aug 2018 12:45

Super, tak. Jeg har set flere forskellige indskannede farvekort, men ikke en PDF som den, der kan forventes at være farveægte. Jeg gider nemlig ikke at betale 800-1000 kr for biblen her 

https://www.amazon.co.uk/British-Aviation-Colours-World-War/dp/0853682712

.

Men jeg mangler mest en autorativ (hedder det det?) reference til hvilke farver (navne) der blev brugt på præcist min model. P.t. har jeg lænet mig op af 

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_uk.htm

 og S/H fotos. Men det er jo hverken "fotografi eller trykte reproduktioner" som der står.

Men ... nu hvor jeg genlæser det, så tror jeg, at jeg blandede farvedokumentation og billeddokumentation sammen. Jeg fik læst det som at "fotografi eller trykte reproduktioner" skulle gælde for farverne, men farvedokumentationen er anderledes beskrevet: "kan bekræftes fra farvefotografier, fra godkendte offentliggjorte beskrivelser hvis det er understøttet af farveprøver godkendt af en kompetent autoritet, fra prøver af original maling, eller fra offentliggjorte farvetegninger, f.eks. "Profile" type publikationer"". 

Nu har jeg farveprøverne - gad vide om 

www.ipmsstockholm.org

 opfattes som "godkendt offentliggjorte beskrivelser" ...
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.