Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Tip vedrørende gløderør.

11 feb 2019 10:05

Hej.

Fandt lige nogle tommelfinger regler på en tysk forum, angående gløderør. 

Det anvendte gløderør påvirker stærkt en methanolmotors køreegenskaber. Således kan et forkert valgt gløderør koste en betydelig mængde strøm, forkorte motorens levetid eller i værste fald måske endda beskadige methanolmotoren.

I modsætning til en benzinmotor. kan man ikke bare købe et gløderør til sin fjernstyrede methanol motor og anvende det samme gløderør hele året rundt. For eksempel afhænger valget af gløderør blandt andet lufttemperaturen (omgivelsestemperatur).

Derfor kan der her hentes lidt hjælp til gløderørs anvendelse, hvornår gløderør til hvilken methanolmotor er det rigtige, og hvad der er værd at være opmærksom på.

funktion:
Det er vigtigt at vide, at methanolmotorer, der for eksempel meget ofte er installeret i fjernbetjente modeller får det rigtige gløderør.

Kun når motoren startes op, skal gløderøret forsynes med elektrisk strøm, herved begynder gløderørets spiral at gløde. Efter en kort driftstid med tilført strøm til gløderøret, kan strømmen afbrydes, fordi tråden i gløderøret gløder nu ved forbrændingsvarmen af motoren.

Typer af gløderør:
Gløderør er tilgængelige i forskellige grader af varme, men denne grad af varme har intet at gøre med forbrændingsmotorens driftstemperatur. Men gløderørerne er i forskellige grader af varme for at påvirke tændingstimingen.
Et varm gløderør tænder brændstofet tidligere, men med et varmt gløderør går motoren ikke varmere. Derudover er der tre almindelige typer af gløderør til RC-grej, gløderør til radiostyrede modeller, det koniske gløderør (turbo-gløderør), gløderør med lange og korte glødetråde.

Hvilket gløderør, til hvilken methanolmotor?
Valget af gløderør afhænger af lufttemperaturen, mængden af ??nitro i brændstoffet, ??kompression trykket og varigheden af høje motorhastigheder 
(lang maksimal hastighed på lange lige linjer).

For at undgå beskadigelse af methanol forbrændingsmotoren, er det bedre at bruge det koldere gløderør. (Du bør have mere end et gløderør på grund af de forskellige grader i omgivelserne af varme.)

- Jo højere andelen af Nitro i brændstoffet, jo koldere skal gløderøret være.
- Jo større kubikkapacitet af motoren, jo koldere skal gløderøret være.
- Jo højere hastigheder der opnås, jo koldere skal gløderøret være.
- Jo højere kompressionen af motoren, jo koldere skal gløderøret være.
- Jo varmere lufttemperaturen er, jo koldere skal gløderøret være.

Disse er kun omtrentlige værdier for lufttemperaturen!

- meget koldt vejr (under 0 ° C), et meget varmt gløderør.
- koldt vejr (mellem 0 ° og 10 ° C), et varmt gløderør.
- mildt vejr (mellem 10 ° og 20 ° C), et medium gløderør.
- varmt vejr (mellem 20 ° og 25 ° C), et koldt gløderør.
- varmt vejr (over 25 ° C) et meget koldt gløderør.

slid:
RC Model gløderør slides ligesom tændrør til benzin motore eller gløderør for dieseldrevne motore og derfor skal skiftes med jævne mellemrum.
Frem for alt, er et slidt gløderør indikation på, at når tomgang af methanolmotoren ikke længere kører optimalt, som på indstillingen med nyt gløderør.
Særligt hurtigt slid på gløderøret sker når karburatoren er indstillet til for mager blanding og derved giver anledning til meget høje temperaturer i motoren.
Kører en methanol motor, på trods af velindstillet karburator især i tomgang dårlig, kan det være på grund af forkert valgt eller defekt gløderør.
Valg af et alt for varmt eller defekt gløderør kan medføre for tidlig tænding af brændstof.(Ideelt set skal antændes før top 2 ms.)
Hvis du vælger et for koldt gløderør, tænder gløderøret for sent. Som følge heraf kører motoren dårligt og vil ikke nå maksimal hastighed. 
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.