Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Udsugning i hobbyrummet

05 jul 2022 17:18

Er der nogen af jer der har monteret udsugning i hobbyrummet? Jeg tænker på noget der kan klare fint slibestøv og de værste cyanodampe.

Er lidt i tvivl om hvor meget der skal til. Er en emhættemotor nok. Eller skal man have noget med mere industripræg over sig?
 
haumovie
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: Udsugning i hobbyrummet

06 jul 2022 11:39

En ting er svævestøv og noget andet er dampe og den slags. Hvis du vil have hul til friskluft vil jeg tro en emhætte er ok hvis indsugningen er tæt på dit arbejdsområde. 
Hvis det kun er svævestøv: Jeg har et Record Power AC400 filter i mit træ-værksted. Det udskifter luften gennem et filter. Det støjer, men er super effektivt og tager alle de fine partikler som er farlige.
Det gør ikke noget for dampe, aerosoler og den slags, for det er et mekanisk filter. Jeg ved desværre ikke noget om filtre til at rense luften for kemi - men det lyder dyrt.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Udsugning i hobbyrummet

06 jul 2022 14:23

Tak for svar. Jeg havde tænkt kanalblæser som går direkte ud af huset. Og tænker jeg vil bruge en punktudsugning på arm.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Udsugning i hobbyrummet

06 jul 2022 15:40

Jeg ville kigge lidt på denne, på arm/trakt
https://noctua.at/en/products/fan
Mvh.
Arvid
 
PropelLars
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Udsugning i hobbyrummet

22 jul 2022 16:02

Jeg har en løsning, som tydeligvis er langt simplere end det du går efter. Hos mig står en almindelig støvsuger på loftet og laver punktudsugning når jeg lodder og limer. Jeg har separat sug på min sliberoundel.
Årsagen til min løsning er hovedsageligt pladsmangel, for mit byggerum er lille, og er faktisk bare et almindeligt værelse i huset. Så jeg syntes at halv-store ventilationsrør ville ødelægge for meget af loft og vægge.

Lars Rasmussen, Slowbuilder;