Side 1 af 2

LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 12 aug 2017 18:58
af 3791
Hejsa

Nogle af mine LiPo´er er begyndt at "hæve" (se de vedhæftede billeder).
Jeg synes at ahve læst, at det er tegn på, at de er ved at være i udu. Er det korrekt?

Gode hilsner
Lars

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 12 aug 2017 19:23
af Speedster
Ja, du har nok hevet det bedste ud af dem :)
Som jeg har oplevet det sker det ved for hård og måske også for meget afladning.
Men hvis de stadig er i balance og giver den strøm du har brug og de stadig kan klemmes i flyveren er det jo bare fint, :D

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 14 aug 2017 19:36
af OY4658
Sørg for ikke at aflade dem til under 3,3V pr celle.

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 14 aug 2017 23:18
af MrFox
Der er sikkert bare flere kalorier i :lol:

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 15 aug 2017 08:19
af Stuff
Når en celle puster sig op, er det tegn på den er færdig. Den interne modstand stiger og dens evne til at levere strøm falder. Varmeudviklingen stiger også og du risikerer at pakningen brister. Hvis pakningen brister på et oppladet batteri, vil du med god sandsynlighed opleve batteriet går i brand. 
Derfor, pas på med at flyve med dem. Der er talrige eksempler på folk der har mistet modeller fordi batterierne brister og i nogle tilfælde går i brand, netop fordi der flyves med for oppustede batterier.
Du kan også risikere de pludselig simpelthen ikke vil levere strøm nok til at holde dit fly i luften, selv ved fuld oppladning, hvilket er noget skidt at finde ud af under takeoff. 

Mvh
Christoffer

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 16 aug 2017 21:14
af Futterama
Ud fra billederne at bedømme, så er dine "tynde" batterier faktisk også en lille smule oppustet. Når de er nye, er de altså helt firkantet +/-1mm. Hvis du kan trykke på dem mellem to fingre og mærke de kan klemmes lidt sammen, så er de begyndt at puste sig op.

Min erfaring er at de puster sig op når man aflader dem for langt ned i spænding. Dette kan komme af både ved at presses for hårdt til at skulle levere mere end de kan (så falder spændingen) eller ved at de bruges for længe inden opladning (så de igen er for langt nede i spænding).
Jeg har også observeret at mine batterier kan puste sig lidt op hvis de ligger stille vinteren over med fuld opladning, de skal hellere ned på storage opladning når de skal ligge ubrugte i længere tid (måneder).

Personligt ser jeg gerne at mine batterier ligger over 3,7V/celle uden belastning efter jeg er landet og får sat batterimåleren på. Er de under, så er det at jeg oplever at de puster sig op.

De tykke batterier ville jeg skifte ud, de tynde ville jeg fortsætte med at bruge til de bliver for oppustet som de andre.

Hvis du vil have lang levetid på batterierne, altså målt på antal flyveture. så land i bedre tid og sørg for kun at presse batterierne hårdt (fuld gas) under den første halvdel af flyveturen.

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 04 sep 2017 15:18
af 3791
Tak for jeres svar.

Jeg er aldrig under 3,7 V når jeg er færdig med en flyvning. Typisk ender jeg et sted ml. 3,75 og 3.85 V med den flyvetid/belastning jeg udsætter dem for. Jeg lader dem aldrig med mere end deres påtrykte kapacitet. Derfor undrer det mig, at de er kommet til at sådan ud.

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 04 sep 2017 15:25
af Futterama
Hvad er din normale flyvetid i minutter?

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 04 sep 2017 15:52
af 3791
Mellem 10 og 11 minutter med 2,2 A og ca 12 min med 2,8 A

Re: LiPo´er der "hæver" og blir´ tykke

: 04 sep 2017 16:31
af Futterama
Det lyder meget fint, det burde de jo kunne holde til. Ellers se efter nogle batterier med højere C-rating. F.eks. Turnigy nano-tech 45-90C.