Alle danske modelpiloters forum

 
TroelsAPedersen
Emnestarter
Indlæg: 223
Tilmeldt: 04 jul 2011 12:32
Kontakt:

Hvilken Motor, ESC og Lipo??

24 sep 2017 12:32

Hej Alle.

Jeg går og overvejer at anskaffe mig denne model:

En Calmato 40 på 160 cm i spænd som skal sættes op med el.

Jeg har kigget på Turnigy SK3 motorer ved hobbyking, syns bare det er en jungle og finde rundt i.

Er der nogen der kan hjælpe mig med valg af motor, esc, samt lipo??
Vil gerne ende op med et sæt der samtidig giver modellen lidt overskud.

På forhånd tak.

Mvh. Troels
Vedhæftede filer
11237r_11237r_pc1_l.jpg
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Re: Hvilken Motor, ESC og Lipo??

25 sep 2017 14:00

Du kunne fx. prøve at downloade en gratis 30-dages udgave af motocalc på http://www.motocalc.com.
Programmet indeholder en wizard, hvor du ud fra 8 forslag vælger det der er tættest på dit vingeprofil, angiver vingeareal og modelvægt uden motor, regulator og batteri(men med alt andet), vælger hvilken type flyvning du ønsker og hvor lang flyvetid (plus lidt andet forskelligt, men intet der kræver den store bardunstrammereksamen), og så finder den frem til et antal forslag på sæt af motor/prop/batteri/regulator fra programmets database. Du kan også begrænse søgningen, hvis der fx. er bestemte mærker motorer el.lign. du foretrækker, en max. prop-diameter eller sådan noget. Hvis de ikke har de motorer du foretrækker i databasen, så kig på motordata på de motorer der er i forslagene, og vælg et hvor en af dine foretrukne motorer ligger tæt på i kV, motorvægt og max W, så skyder du ikke helt ved siden af.

Når du så udvælger et af wizard'ens forslag, trækkes det over i selve programmet, og her kan du dels se data i lange baner, dels få programmet til at komme med en vurdering af kombinationen ("opinion"). Det er beskrevet i nogenlunde lægmands-forståeligt sprog, og plejer at holde rimeligt stik.

Og det kan du så gentage lige så tosset du vil i de 30 dage med alle funktionaliteter i programmet aktive, herefter låses programmet og kræver en licenskode, der koster ca. 40$. Licensen er så til gengæld for tid og evighed incl. alle fremtidige opdateringer. Og nej, jeg har ikke tilknytning til motocalc af nogen art.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
TroelsAPedersen
Emnestarter
Indlæg: 223
Tilmeldt: 04 jul 2011 12:32
Kontakt:

Re: Hvilken Motor, ESC og Lipo??

07 okt 2017 09:45

Andre bud??
 
 
ibp
Indlæg: 507
Tilmeldt: 16 nov 2001 22:35
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Re: Hvilken Motor, ESC og Lipo??

07 okt 2017 11:40

 
TroelsAPedersen
Emnestarter
Indlæg: 223
Tilmeldt: 04 jul 2011 12:32
Kontakt:

Re: Hvilken Motor, ESC og Lipo??

15 jan 2018 07:24

Tænker det blir dette sæt på 4 celler:
Hvad tænker folk om det??
Selv tænker jeg på om propellen til sættet bliver for stor i forhold til frihøjde på modellen??

http://www.rc-netbutik.dk/shop/128-dual ... 4255ea-45/

http://www.rc-netbutik.dk/shop/131-dual ... ulator-v2/

På forhånd tak for svar.
Mvh. Troels
 
OY4658
Indlæg: 638
Tilmeldt: 20 jan 2017 22:21
Kontakt:

Re: Hvilken Motor, ESC og Lipo??

22 jan 2018 21:53

Tror du skal holde dig til det sæt der er nævnt oppe over. Med en 11x7 eller 12x7 vil det være et passende setup.
Stig
Mørkøv
Holbæk Modelflyveklub, Knabstrup