Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 20:55

Angående hastighed - vingens løft stiger med kvadratet på hastigheden ... det betyder i praksis, at der ikke skal meget ekstra fart på for at bære forskellen på 1800 og 2500 g.

Jeg har tastet vingestørrelse og Clark Y ind i MotoCalc: ved 1800 g er stall hastigheden ca. 8 m/s og ved 2500 g er stall hastigheden ca. 9 m/s. Det er en forskel på ca. 3.6 km/time - næppe noget nogen overhovedet kan se. Det giver i øvrigt et fingerpeg om at minimums hastigheden bliver ca 8 m/s eller 29 km/h. Sammenlign det med "skalahastighed" som er (fra wikipedia) = stall-speed/skala = 65/4,5 km/t = 4 m/s ... så, ja, modellen flyver for hurtigt - men du skal iflg. MotoCalc under 400 g for at komme i nærheden af 4 m/s!

Læs evt. mere her: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2284302-Scale-Speed og derfra til http://www.charlesriverrc.org/articles/design/ibtherkelsen_scalespeed.htm.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 22:20

Hej Jørn,
Tusind tak, det er spændende og udvidet læsning. Det er spændende at få aerodynamikken lagt ind i nye emner :D
Vægten er altså en parameter, der betyder noget for om en model kan flyve med skalahastighed (faktuelt). Man man skal meget langt ned i vægt. "Skalahastighed" bliver så også en kombination af "reel" tilnærmet skalahastighed, baseret på planbelastning, aerodynamik/profil (så lav hastighed som muligt uden at det er lige omkring stallhastighed -ish ??), og "følelsen" af hvad der "ser" rigtigt ud. Altså en kombination af hastighed og hvordan man styrer sit skalafly med bevægelser der tilnærmes skalaflyvning?????
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 22:25

Altså en kombination af hastighed og hvordan man styrer sit skalafly med bevægelser der tilnærmes skalaflyvning?

Ja. Selve bevægelserne er temmelig vigtige for skalaoplevelsen i luften: det ser bare ikke rigtigt ud, når en letvægts old-timer low-power model letter på 3 meter og går lodret i luften :-)

(men hvad ved jeg om det - jeg har aldrig deltaget i nogen skala konkurrence).
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
miise
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13 nov 2003 14:53
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

03 nov 2017 19:53

Hej Erik,

Faldt lige over denne hvis du vil "nedsætte" byggetiden ;-)
https://hobbyking.com/en_us/volksplane- ... ze-ep.html
Med Venlig Hilsen

Peter V. Henriksen
:p
LINDTORP MODELFLYVE KLUB
 
OY4658
Indlæg: 638
Tilmeldt: 20 jan 2017 22:21
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

03 nov 2017 22:13

Motor:
1000kv
Vægt 200gr
Prop 12x6
Trust over 2kg
Forbrug over 500W ved max power.
ESC 60A
http://www.godolloairport.hu/calc/strc_eng/index.htm
Stig
Mørkøv
Holbæk Modelflyveklub, Knabstrup
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

04 nov 2017 07:58

Hejsa,
Peter: Den er fin, og så vidt jeg ved den samme som Piclers røde og blå versioner. Jeg er egentlig ikke interesseret i at nedsætte byggetiden. I dette tilfælde vil jeg hellere "op-sætte hyggetiden".

Stig:
Er de 200 gram motorvægt??
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
OY4658
Indlæg: 638
Tilmeldt: 20 jan 2017 22:21
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

04 nov 2017 20:51

Yeps. Den må godt være tungere men så falder kv'en. Motoren kan let trække 10-12 gange sin egen vægt. Hvis du vælger 4s vil en 750kv motor give ca omdrejningstal. Med 4s vil du med samme kapasitet som med 3s flyve ca 30% længere tid.
Giver det mening?
Stig
Mørkøv
Holbæk Modelflyveklub, Knabstrup
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

06 nov 2017 09:54

Hej Stig m.fl.,
Det begynder at give mening i større bidder. Har vi noget generelt stående i MFN om hvordan man forstår en Outrunner/Aussenlaufer og de mest almindelige variationer og deres samspil?

Til mit formål (ca 2-2,5 kg, spændvidde= 162,5cm. areal 46 sqdm, rolig skalaflyvning, med en simpel skalamodel /begynder-ish model i udseende), forstår jeg følgende:
3s Lipo, - jeg skal vælge en motor med et "kv" på ca 1000
4s Lipo - jeg skal vælge en motor med et "kv" på ca 750
- begge muligheder giver mig ca samme trækkraft og omdrejninger med samme propel. Dog giver 4S setuppet længere flyvetid. Er det med samme celle-kapacitet?

Jeg skal gå efter en motor vægt på ca 200 gram (evt. højere?). Ikke fordi jeg reelt har brug for den power som den max kan levere, men fordi det er bedre at have motor/batteri -vægt, end bly-vægt?

Lidt mere måske-forståelse: En forbrændingsmotor har et snævert "bedste" område, mht, omrejningstal. Og en forbrængingsmotor vejer noget - er det ca proportionalt med ydelse? Derfor "bør" forbrændingsmotorstørrelse vælges omhyggeligt?
I "gamle dage", var vægt også et emne når man skulle vælge en el-motor til almindelig flyvning. Er det det element der reelt er forsvundet idag? Og som gør at jeg bare skal vælge en "for stor" motor, og så blot belaste den mindre?


Jeg har lånt min søns PC, og leget lidt med setupfinder i ecalc. Jeg har fundet et par motorer hos HobbyKing og en hos Hoellein/Holte Hobby. Det behøver ikke at være kinesisk, men der var et stort udvalg på én side, så det var nemt at finde forskellige variationer. Hvor kan man ellers finde et rimeligt udvalg?

Turnegy sk3-4240 -740 kv: (weight 195 g)
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html

Turnegi sk3-3548 -840kv: (weight 174 g)
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html

Turnegi sk-3548 -700kv: (weight 177 g)
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html

Lindinger har nogle "Joker"-motorer, der ligner Turnegy's, mht. "tal". Er tallene sammenlignelige?

Joker 4250-5 v3 820: (weight 200 g) (den er tungere end dem jeg har kigget på hos HK - men det er jo den samme som Picler anbefaler til deres ARF Volksplane i ca samme størrelse - hmmm ;) Det er der måske en grund til !?!? :D :D
https://www.lindinger.at/en/?sViewport= ... le=9741924

Himax C 3516-0840: weight 134 g) (det er vist den motor der sidder i motorsættet til en Funcub
https://www.hoelleinshop.com/All-you-ne ... 89&p=20289
http://holte-modelhobby.dk/fjernstyret- ... 34177.html

og måske er det relevant / eller den samme som du har til salg, Stig? :
viewtopic.php?f=44&t=102531

Hvis du har tid til lidt telefon-rådgivning, Stig: redigeret tlf. nr, da jeg ikke kunne husked det:5238 9093 :D

Jeg beklager hvis det er "børnehave-viden" for jer andre, men jeg får erkendelse i små bidder ad gangen :D
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

06 nov 2017 21:07

Jeg syntes selv det er vanskeligt at vælge motor, men her er da et par råd. 

- Prøv at kigge på Hobbykings "Rate & Review" fane for motorene. For denne https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-3548-700kv-brushless-outrunner-motor.html er det fx "I have my SK3 in a 1280 Yak 54 with a 4S 3000mAh and a 12x6 MA prop. The SK3 gives the plane heaps of thrust - unlimited vertical and pro hangs no worries" ... så hvis du leder efter en stille skala-model, så er den måske i overkanten (den er også på 665W).

- Man bliver overrasket over hvor små el-motorene behøver at være.

 Ikke fordi jeg reelt har brug for den power som den max kan levere, men fordi det er bedre at have motor/batteri -vægt, end bly-vægt?

Yep. Men du kan forhandle lidt på forholdet mellem motor-størrelse og batteri - skal vægten bruges på længere flyvetid (større batteri-kapacitet - mindre motor) eller mere power?

- Man kan altid kaste mere batteri i flyveren som ballast. Det er sværere at lægge en større motor i efter at modellen er færdig.

- Det skader ikke noget at overdimensionere (så længe man ikke overdriver). Men en underdimensioneret motor er træls.

- En motor som kun kan levere til skala-fart, kan måske have svært ved at starte på græs.

Osv. osv. osv. Alt i alt bør man nok hellere vælge en lidt for stor motor fremfor en lidt for lille.

- Kig efter anbefalede/afprøvede propeller: passer deres diameter i skalastørrelsen?

- Propeller i skalastørrelse kan i nogle tilfælde være svære at anvende, da de for nogle modeller kan kræve vildt overdimensionerede motorer for at kunne trækkes rundt - en skalastørrelse propel vil ganske enkelt levere mange gange mere trækkraft end hvad der er nødvendigt.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

06 nov 2017 21:12

Din Planet-Hobby "Joker" 4250 model står spec'et som "3D/Sport -4,5kg" - det er nok også kraftigt i overkanten af dit behov.

Hvis du kigger på "download" for Joker motoren, så får du denne: https://www.lindinger.at/media/pdf/media/pdf/Joker-V3-Bedienungsanleitung-DEUTSCH.pdf - her får du en ret anvendelig tabel for deres anbefalede motor/prop/vægt kombinationer. Prøv det :-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.