Alle danske modelpiloters forum

 
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

07 nov 2017 14:37

Hej Jørn m.fl.

Tak for et udførligt svar. Selvom nogle af de råd jeg får fra forskellige, peger i forskellig retning, så gør det mig dog langsomt klogere. Det med en større og tungere motor kom bla. fra Stig, og derfor vendte jeg mig en kort stund mod de lidt større motorer. Hvis det ikke skal være en +200 grams motor, så bliver det nok enten en 165 grams eller en 135 grams (ca vægte)?

Jeg vil prøve at se om jeg har forstået nogle detaljer, med at prøve med 2 næsten ens motorer. Jeg vil håbe at I kan give mig feedback på om jeg har tænkt rigtigt:

Begge motor er Planet Hobby's Joker motorer fra Lindinger:
J3542-5,5-v3 940kv, max 40 A, max dauer 26 A
J3542-6,5-v3 800kv, max 34 A, max dauer 22 A

Kan jeg nogenlunde sammenligne Planet Hobbys Joker J3542-6,5- v3 800kv (132 gram) med HobbyKings Turnigy Aerodrive SK3 - 3542-800kv (142 gram)
Og Dualskys fra RC-netbutik:
XM3542CA-6 - 940kv
XM3542CA-7 - 800kv
Altså er dem med samme farve nogenlunde ens, fordi de har nogenlunde samme specifikationer???

Er det rigtigt, at jeg får bedre mulighed for at svinge en propel med større diameter, med motoren med 800kv i forhold til 940kv? Altså en slags "større sejtræk", når man vælger et lidt lavere kv?

Skalastørrelse propeldiameter er ca 11-12"

Tak for hjælpen indtil videre, men forhåbentlig også fremover ;)
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

07 nov 2017 15:20

Er det rigtigt, at jeg får bedre mulighed for at svinge en propel med større diameter, med motoren med 800kv i forhold til 940kv? Altså en slags "større sejtræk", når man vælger et lidt lavere kv?

Ja. Der er en sammenhæng her ... "kv" kan godt sammenlignes med gearing - lavere kv giver lavere gear, altså kan den trække en større propel rundt, men langsommere (da "kv" er udtryk for teoretisk omdrejningshastighed pr. volt). Men med en større propel følger ofte en højere pitch, så selvom propellen kører langsommere, så kan flyet godt holde cirka samme hastighed.

Men ovenstående forudsætter at motoren kan trække det. En brushless motor vil til enhver tid (pga. sin ESC) forsøge at holde et givent omdrejningstal, og det gør den ved at bruge mere strøm. Jo større propel man sætter på, jo mere strøm kræver det at holde den kørende. Hvis motoren er for lille, så vil den bruge alt for meget strøm i forhold til motorviklingernes størrelse, blive varm og før eller siden brænde sammen (givet at ESC er stor nok).

For at håndtere mere strøm skal der tykkere ledninger/motorviklinger, og dermed bliver motoren mekanisk større.

Sagt den anden vej rundt: grunden til at store motorer har små "kv", er at store propeller har større pitch og dermed ikke behøver at køre så hurtigt rundt som små propeller. Hvis store propeller kørte med samme omdrejninger som små propeller, ville det kræve uforholdsmæssigt kraftige motorer - eller meget flade propeller med meget lav pitch.

Typisk vil et hurtigt fly have en lille propel med (relativt) høj pitch, og omvendt vil et langsom "trækker"-fly have en stor propel med (relativt) lav pitch. Det hurtige fly kan have svært ved at komme i gang - og omvendt vil trækkerflyet komme hurtigt igang, men aldrig flyve særligt hurtigt.

Så det gælder om at finde den gyldne balance :-)

Håber ikke at det blev for meget indlysende snak.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

07 nov 2017 15:28

Fornemt!

De næste 2 spørgsmål:

a) Kan jeg sammenligne de 3 motorer jeg nævner ovenfor?

b) Vil en af de 3 motorer passe til mit formål?

Dvs. det tror jeg at jeg kan se ud af tallene og "review"'s at det er, men jeg håber at der er en klog der vil/kan sige: "Det er et ok/godt valg, Erik. Gå bare videre med det. " ☺
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
OY4658
Indlæg: 638
Tilmeldt: 20 jan 2017 22:21
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

07 nov 2017 21:45

Stig
Mørkøv
Holbæk Modelflyveklub, Knabstrup
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

07 nov 2017 22:21

OY4658 skrev:


Jeg ved godt at den findes, men det er flere problemer med den:

a) det er et byggesæt, og derfor ikke noget jeg selv har tegnet. Og jeg har balsa på lager.

b) ...?

c) ..?

d) .?

e) ?

I bund og grund, vil jeg bare helst lave det selv. Som jeg skrev lidt tidligere, så giver det lidt bøvl - for mig, men det tager jeg med :D
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

07 nov 2017 23:48

Du får lige lidt output fra Motocalc:

MotOpinion - Volksplane VP-1
50m above Sea Level, 101,3kPa, 14,7°C

Motor: Dualsky XM3542CA-6; 940rpm/V; 1,62A no-load; 0,036 Ohms.
Battery: FlightPower 3700 (20C); 3 cells; 3700mAh @ 3,7V; 0,0037 Ohms/cell.
Speed Control: Dualsky XC-40-MR; 0,0042 Ohms; High rate.
Drive System: Volksplane VP-1; 11x7 (Pconst=1,31; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Volksplane VP-1; 45dm²; 2662g; 59,2g/dm²; Cd=0,054; Cl=0,42; Clopt=0,66; Clmax=1,2.
Stats: 137 W/kg in; 109 W/kg out; 9,2m/s stall; 12,4m/s opt @ 62% (29:47, 34°C); 15,6m/s level @ 74% (21:12, 40°C); 3,69m/s @ 17,3°; -1,31m/s @ -6°.

Power System Notes:

The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (33,5A) falls approximately between the motor's maximum efficiency current (21,8A) and its current at theoretical maximum output (147,8A), thus making effective use of the motor.

Aerodynamic Notes:

The static pitch speed (24,4m/s) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model's stall speed (9,2m/s), which is considered ideal for good performance.
With a wing loading of 59,2g/dm², a model of this size will have trainer-like flying characteristics. It would make an ideal trainer, for use in calm to light wind conditions.
The static thrust (1463g) to weight (2662g) ratio is 0,55:1, which will result in short take-off runs, and no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels).
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (837g) to weight (2662g) ratio is 0,31:1, which will give strong climbs and rapid acceleration. This model will most likely readily loop from level flight, and have sufficient in-flight thrust for many aerobatic maneuvers.

General Notes:

This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
These calculations are based on mathematical models that may not account for all limitations of the components used. Always consult the power system component manufacturers to ensure that no limits (current, rpm, etc.) are being exceeded.

Estimated flight time at 65% throttle: max 26 min.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

07 nov 2017 23:54

MotOpinion - Volksplane VP-1
50m above Sea Level, 101,3kPa, 14,7°C

Motor: Dualsky XM3542CA-7; 800rpm/V; 1,64A no-load; 0,051 Ohms.
Battery: FlightPower 3700 (20C); 4 cells; 3700mAh @ 3,7V; 0,0037 Ohms/cell.
Speed Control: Dualsky XC-40-MR; 0,0042 Ohms; High rate.
Drive System: Volksplane VP-1; 11x6 (Pconst=1,31; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Volksplane VP-1; 45dm²; 2762g; 61,4g/dm²; Cd=0,054; Cl=0,42; Clopt=0,66; Clmax=1,2.
Stats: 163 W/kg in; 125 W/kg out; 9,4m/s stall; 12,7m/s opt @ 66% (35:07, 40°C); 15,9m/s level @ 81% (23:12, 48°C); 4,06m/s @ 18,7°; -1,34m/s @ -6°.

Power System Notes:

The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (28,8A) falls approximately between the motor's maximum efficiency current (21,4A) and its current at theoretical maximum output (140,5A), thus making effective use of the motor.
The voltage (14,2V) exceeds 12V. Be sure the speed control is rated for at least the number of cells specified above.

Aerodynamic Notes:

The static pitch speed (23,4m/s) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model's stall speed (9,4m/s), which is considered ideal for good performance.
With a wing loading of 61,4g/dm², a model of this size will have trainer-like flying characteristics. It would make an ideal trainer, for use in calm to light wind conditions.
The static thrust (1715g) to weight (2762g) ratio is 0,62:1, which will result in short take-off runs, and no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels).
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (903g) to weight (2762g) ratio is 0,33:1, which will give strong climbs and rapid acceleration. This model will most likely readily loop from level flight, and have sufficient in-flight thrust for many aerobatic maneuvers.

General Notes:

This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
These calculations are based on mathematical models that may not account for all limitations of the components used. Always consult the power system component manufacturers to ensure that no limits (current, rpm, etc.) are being exceeded.

Estimated flight time at 65% throttle: max 40 min.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

08 nov 2017 00:02

Jeg kan ikke finde oplysninger nok på de andre motorer, men mon ikke det er cirka det samme, når "kv", effekt og vægt er cirka ens?

Så et godt bud er altså den sidst nævnte kombination med:

Motor: Dualsky XM3542CA-7; 800rpm/V; 1,64A no-load; 0,051 Ohms.
Battery: FlightPower 3700 (20C); 4 cells; 3700mAh @ 3,7V; 0,0037 Ohms/cell.
Speed Control: Dualsky XC-40-MR; 0,0042 Ohms; High rate.
Drive System: Volksplane VP-1; 11x6 

Max. hastigheden er i øvrigt beregnet til 19.5 m/s. Vægten er måske lidt høj [font=-apple-system, Helvetica Neue, Helvetica, sans-serif](2762g), men det ændrer ikke på meget.[/font]

Speed controlleren er ikke verificeret. Sørg for at den kan lever nok strøm ved 4S.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

08 nov 2017 00:22

Du får også lige data for nummeret større Dualsky motor. Den er på 650W og vejer 165g. Maks hastighed er 21 m/s og ved 65% er flyvetiden max. 31 min.

MotOpinion - Volksplane VP-1
50m above Sea Level, 101,3kPa, 14,7°C

Motor: Dualsky XM3548CA-5; 850rpm/V; 1,87A no-load; 0,032 Ohms.
Battery: FlightPower 3700 (20C); 4 cells; 3700mAh @ 3,7V; 0,0037 Ohms/cell.
Speed Control: Dualsky XC-40-MR; 0,0042 Ohms; High rate.
Drive System: Volksplane VP-1; 11x6 (Pconst=1,31; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Volksplane VP-1; 45dm²; 2789g; 62g/dm²; Cd=0,054; Cl=0,42; Clopt=0,66; Clmax=1,2.
Stats: 205 W/kg in; 166 W/kg out; 9,5m/s stall; 12,7m/s opt @ 62% (33:30, 37°C); 16m/s level @ 75% (24:05, 43°C); 5,57m/s @ 25,9°; -1,34m/s @ -6°.

Possible Power System Problems:

The static full-throttle current (40,7A) exceeds the capability of the specified speed control (40A), which will most likely damage it.
Current can be decreased by using fewer cells, a smaller diameter or lower pitched propeller, a higher gear ratio, or some combination of these methods.

Power System Notes:

The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (38A) falls approximately between the motor's maximum efficiency current (28,7A) and its current at theoretical maximum output (220,9A), thus making effective use of the motor.
The voltage (14V) exceeds 12V. Be sure the speed control is rated for at least the number of cells specified above.

Aerodynamic Notes:

The static pitch speed (25,8m/s) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model's stall speed (9,5m/s), which is considered ideal for good performance.
With a wing loading of 62g/dm², a model of this size will have trainer-like flying characteristics. It would make an ideal trainer, for use in calm to light wind conditions.
The static thrust (2089g) to weight (2789g) ratio is 0,75:1, which will result in very short take-off runs, no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels), and steep climb-outs.
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (1229g) to weight (2789g) ratio is 0,44:1, which will give steep climbs and excellent acceleration. This model should be able to do consecutive loops, and has sufficient in-flight thrust for almost any aerobatic maneuver.

General Notes:

This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
These calculations are based on mathematical models that may not account for all limitations of the components used. Always consult the power system component manufacturers to ensure that no limits (current, rpm, etc.) are being exceeded.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.