Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 11:04

Hejsa
Jeg vil spørge om lidt hjælp på et område som jeg ikke selv ved ret meget om.

Jeg vil gerne bygge en skalamodel af en Volksplane VP-1 i skala 1:4,5. Det giver en spændvidde på 162,5cm, en korde på 282mm, profil Clark Y. Jeg vil tro/gerne have, at vægten bliver ca 1800 g? Jeg vil gerne ramme noget der har skala performance, med blot en smule overskud. Men min fornemmelse er, når jeg ser anbefalinger på motorstørrelser, så bliver der skudt voldsomt over målet, og de videoer jeg ser af både RBC's og Piclers Volksplane er, at de har meget mere performance end originalen.
Skalapropeldiameter er 11,8 tommer.

Kan nogen hjælpe mig med råd til en relevant størrelse motor/regulator/batteri? Jeg har i øjeblikket en mac-computer og kan ikke selv hente motor-calc, så vidt jeg kan se?

På forhånd tak.

Mvh
Erik
52389093
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 14:57

Min første tanke er at 1800 g lyder lidt optimistisk? Hvis du indtaster 45 dm2 som vingeareal og vægt = 1800 g på http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm, så bliver cubic wing load = 6, hvilket er i den meget lave ende. Hvis du skal holde den vægt på en skalamodel, så gætter jeg på at du skal anstrenge dig.

Jeg har fx en hjemmelavet Chipmunk på 1 m i spænd - helt klassisk balsakonstruktion. Den endte, så vidt jeg husker, godt over 10 i cubic wing load (og flyver stadig fint).

Min Mosquito, som også er 165 cm i spænd ender på ca 3.6 kg. Det er selvfølgelig en meget meget anderledes flytype (med to motorer, "hurtige vinger" og hjemmelavet landingsstel mm.).

Mit skud fra hoften ville nærmere være en vægt på 2500 g (som giver cubic wing load = ca. 8). Men det kan jo være at du bygger meget lettere end mig :-) Jeg har trods alt kun erfaring fra to modeller at sammenligne med.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 15:01

Og, til sammenligning, den originale Volksplane, vejer iflg. Wikipedia ca. 300 kg. (med pilot og bagage) og er på 929 dm2. Det giver en cubic wing loading på ca. 10-11 stykker.

Fordelen med "cubic wing load" er at det er en sammenlignelig værdi uafhængig af skala.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 15:33

Hej igen Jørn,
Den med Wing cubic load har jeg ikke hørt før, men spændende? Hvis jeg er vildt optimistisk, forestiller jeg mig at skele til Lars Pilegårds råd om at bygge let, fra hans Se5a artikel fra for lang tid siden. Jeg ved ikke hvilken vægt det vil give mig. Måske er 1800g optimistisk? Jeg havde opfattelsen af at, specielt en skalamodel helst skulle være så let som muligt for at kunne får en tilnærmelsesvis skalarigtig flyvehastighed?
Hvis jeg skruer op for realismen og sigter på 2000g med 2500g som "skræmmescenariet, hvilke motormuligheder vil det så give mig??
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 18:54

> Jeg havde opfattelsen af at, specielt en skalamodel helst skulle være så let som muligt for at kunne får en tilnærmelsesvis skalarigtig flyvehastighed?

Det har jeg ikke overvejet. Men nu du siger det, så er her et eksempel på at man også kan overdrive den øvelse: http://www.rcfair.com/en/blogs/view_entry/13643/ - en 2 meter Yak, der flyver som en børnedrage (se videoen). Det er en flot model - men den flyver virkelig tøset af en fighter at være :-)

> Hvis jeg skruer op for realismen og sigter på 2000g med 2500g som "skræmmescenariet, hvilke motormuligheder vil det så give mig??

Se fx https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... -in-metric - ca. 110 W / kg. Personligt ville jeg nok foretrække lidt mere - men det kommer selvfølgelig helt an på din flyvestil (og Volksplane ser ikke ud til at flyve specielt hurtigt).
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 19:02

Jeg er selv i gang med at designe en P-47 (skala 1:10) i toget på vej til og fra arbejde. Det som virker for mig, er at søge hobbybutikkerne igennem på nettet og finde deres motorer og tilhørende specs - og så ellers vælge en som passer med effekten og en skala-agtig propel-størrelse. Det hjælper meget at køre tallene igennem fx MotoCalc en masse gange indtil man får en ide om hvad der passer sammen. Send mig gerne et par enkelte forslag, så skal jeg gerne prøve, hvis du ikke selv kan finde en PC med MotoCalc.

Når jeg så har fundet en motor og propel, der passer sammen, så køber jeg det hjem, og designer resten af flyet rundt omkring det - så er man sikker på at have løsdelene på plads.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 19:08

Ok, så ca 110W/kg =>220-275W så jeg er på den sikre side.
Et 3S LiPo giver ca 11,1V
Et 4S LiPo giver ca 14,8V

220W:
3S -> 19,8A
4S -> 14,8A

275W:
3S -> 24,8A
4S -> 18,6A

Jeg har en fornemmelse af at jeg kan vælge en motor der er i stand til at levere ovenstående, og min fornemmelse siger mig også at det måske bliver en lille (=let motor), så jeg måske i sidste ende behøver vægt i næsen (eller en større motor/batteri? Er jeg på rette spor? Måske er det derfor at mange el-modeller er overmotoriserede?? I hvert fald i forhold til noget der ligner skala præstationer?

?????????????????? :D
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 19:12

Forøvrigt, så er en *meget* rå tommelfinger-regel at flyvægten skalerer med skalaforholdet opløftet i tredje. Din skala er 1:4,5 og dermed er vægtforholdet i omegnen af 4,5^3 = 1/91. Lad os sige 1/100. Skalavægten er dermed ca. 3 kg! Men det afhænger selvfølgelig meget af hvor meget man medtager. 

En Mosquito vejer fx 6000 kg ulastet - i skala 1:10 er skalavægten dermed 6 kg - men min ender på 3-4 kg ... det er til gengæld også uden radioer, radar, brandslukker, skudsikkert glas, hydraulik, bombeholdere, ekstra vingetanke osv. osv.  Til gengæld vejer en Chipmunk 600-950 kg - og min skala 1:10 vejer 0,8 kg - der er rimeligt spot-on.

Skala-forholdet opløftet i tredje skal selvfølgelig tages med et gran salt - men det giver en idé om hvad man kan forvente.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 19:13

> Er jeg på rette spor? Måske er det derfor at mange el-modeller er overmotoriserede?? I hvert fald i forhold til noget der ligner skala præstationer?

Yep :-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 -> elmotor til skalaflyvning?

02 nov 2017 19:21

Kom også lige i tanke om denne: https://www.modelflyveforum.dk/viewtopic.php?f=74&t=11385&start=10 (konverteret fra det gamle forum, så indholdet er lidt rodet). Her får jeg hjælp til MotoCalc beregninger på et tidligere fly.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.