Alle danske modelpiloters forum

 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Lade 2 akkupakker med fælles stel.

15 maj 2018 20:50

Hvornår er det nu det går galt: Man bliver ofte advaret mod at lade på to akkupakker, med hver sin lader, hvis akkuerne har fælles minus. Men det går vel ikke galt når laderne er ens, og dermed også har fælles minus gennem forsyningen (fx bilbatteri), vel?
Mit setup er 2 pakker: 2's2200 LiFe og 2S1200 LiPO. Begge afbrudt på plus-ledning i hver sin kontakt. LiFe sidder direkte i modtager, LiPO sidder i en kontroller til optrækkelig understel, som får signal gennem sædvanlige sort/rød/hvid fra modtager.

Jeg lader altid med 2 ens ladere (iCharger 206B). Hvad kan gå galt?

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
tfj
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

15 maj 2018 23:50

Jeg kan umiddelbart ikke se noget problem i det.

mvh. torben
oy3546
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

16 maj 2018 15:36

Hæhæ nææ, men er du sikker, og med hvilken begrundelse?

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

16 maj 2018 16:26

Fælles stel giver ikke problemer. Så længe plus ikke er forbundet til andet end laderen, så kan strømmen heller ikke løbe andre steder end mellem batteri og den lader der er forbundet til begge batteripoler.

Det ville straks være noget andet hvis det var serieforbundne batterier f.eks. 2stk 6S i serie for at give 12S og du ville lade dem op med 2stk 206B ladere. I den opsætning vil den ene laders plus jo ende med at være forbundet til den anden laders stel og så kan der løbe strøm og det går galt.

Som du selv skriver, laderne er jo alligevel selv forbundne på stel ved forsyningen.

EDIT: Mja, vent lidt. Hvis ladernes stel til batteriet ikke er direkte forbundet til laderens input stel, så er det noget snavs. Det ville være en lidt fjollet opbygning af laderens kredsløb, men who knows...
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

17 maj 2018 13:07

Syns jeg læste en gang at laderne bruger minus til at måle akkuernes ladetilstand, dvs. de to batterier må ikke have fælles minus, for så kan ladeprogrammet ikke lure hvilken pakke den reelt måler på.

Her er en gammel tråd, hvor det snakker om det samme, men bare med NiMh akkuer:
http://www.rcuniverse.com/forum/batteri ... issue.html

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

17 maj 2018 13:13

Den sikre måde: prøv det og hold brandslukkeren klar  :lol:
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

17 maj 2018 13:16

Jeg kom til at tænke, behøver du virkelig at lade samtidigt? Jeg har også 2 batterier i mit benzinfly, de er så slet ikke forbundet men lader dem alligevel en af gangen da jeg kun har 1 lader. Og som regel tager det kun 15-20 min for hvert batteri da jeg jo ikke dræner dem særlig meget på en dags flyvning...

Det var egentlig ikke et godt svar til dig, men nogle gange kan man komme til at komplicere tingene for meget for en selv, jeg kender det fra mig selv  :D
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
ClausT
Indlæg: 5521
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

17 maj 2018 14:34

Har 2 modtager akkuer i de fleste af mine modeller og lader regelmæssigt begge samtidigt via to ladere forsynet fra samme kilde (akku/powersupply).
Muligt at det har kunnet drille i nogle scenarier med NiCad/nimh celler, men med LiFe/LiPo ser jeg ikke problemet.

Måske hvis du anvender to forskellige powersupply kan der være et potentielt problem med stel-referencen, men fra samme kilde , kein problem !? 
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

17 maj 2018 21:42

Hmm, jeg kan godt forstå alle argumenterne for at det virker, og det må nok komme an på en prøve. Hvis jeg sætter to ladere op, på samme forsyning, med hver sin akku og undlader at forbinde stel, så skulle jeg gerne måle permanent 0V mellem akkuernes minuspoler. Dermed ville der ikke løbe strøm hvis de havde fælles minus, og alle er glade. Hvis jeg ikke måler 0V, så ville jeg riste mit grej. ;)

Mht til at lade individuelt, så virker det også fint :) , men jeg har faktisk 4 akkuer på dette fly, og det virker lidt fjollet at lade individuelt, når jeg har ladere nok. De pakker der er ens, fx dobbelte modtager akku, kunne jeg godt lade parallelt med én lader og parallelkoblede power og balancestik. Metoden er bare ikke lækker, for så kan jeg ikke holde øje med om cellerne er sunde.

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lade 2 akkupakker med fælles stel.

18 maj 2018 08:58

Du kunne jo også "bare" koble batteriet helt fra når du lader. Personligt lader jeg altid LiPo batterier i en metalkasse så de skal alligevel ud af flyveren når der lades.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub