Alle danske modelpiloters forum

 
8998
Emnestarter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 apr 2017 17:10
Kontakt:

Alarmniveauer 3 og 4S lipo

01 okt 2018 17:45

Jeg får spændingen fra lipo i mine fly sendt ned til min sender og kan her lave alarm og en endnu lavere alarm.
Hvad vil I foreslå som alarmgrænser for henholdsvis 3S og 4S?

Benny Jensen Pedersen
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Alarmniveauer 3 og 4S lipo

01 okt 2018 17:57

Ikke lavere end 3,2V pr celle.

Så 9,6V og 12,8V som minimum.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
jbentsen
Indlæg: 732
Tilmeldt: 21 jul 2004 20:10
Kontakt:

Re: Alarmniveauer 3 og 4S lipo

01 okt 2018 18:31

Det er svært at sige hvad du skal sætte det til fordi spændingen daler ved belastning.
3,2v er alt for lidt efter min mening men igen det kommer an på hvor gode batterierne er og hvor meget de belastes.

Jeg kan iøvrigt meget bedre lide at bruge mAh forbrug til alarmer, men det kan også være en udfordring med dårlige batterier.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Alarmniveauer 3 og 4S lipo

01 okt 2018 20:59

Derfor står der også "ikke lavere"!

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
jbentsen
Indlæg: 732
Tilmeldt: 21 jul 2004 20:10
Kontakt:

Re: Alarmniveauer 3 og 4S lipo

01 okt 2018 22:44

Har jeg godt set Ruben, men 3,2v per celle er for lidt i en el-flyver, da aflade kurverne for nyere batterier viser at så er de stort set allerede for langt nede allerede.
De fleste batterier i dag ligger mellem 3,6 og 3,8 under belastning og man bør stoppe så snart de dykker under det.
Så jeg ville gå med 3,5v per celle, eller måske lidt mere, for nye celler, hvis man skal måle på den måde.
Hvis batteriet derimod er godt brugt så kan det godt være at de ligger under dette ved belastning, men så er det også ved at være tid til at skifte dem ud, eller det er hvad jeg gør for livet er for kort til dårlige batterier.

Jeg foretrækker dog stadig at bruge mAh metoden og bruge noget der ligner 60-65% af kapaciteten til en alarm om at det nu er tid til at lande.
Men det er jo også bare min mening (og erfaring)  ;)

PS: Jeg bruger også altid batterier der har en høj C rating også selvom jeg ikke forventer at bruge det fordi det bare er en bedre oplevelse at have nok og prisen er ikke gør store forskel.
PSS: Det gælder så ikke lige mine hotliner batterier hvor 1800 mAh og 130C er tæt på det jeg bruger i de under 2 sek. motoren er tændt i et stig  :shock: