Alle danske modelpiloters forum

 
p0Pe
Indlæg: 347
Tilmeldt: 03 okt 2012 21:42
Kontakt:

Jeg har efter hånden fået

15 sep 2013 15:58

Jeg har efter hånden fået studderet de forskellige regler en hel del, og tror svaret på det du spørger efter kan findes i dette dokument:

her

Definition ”Tættere bebygget område/Bymæssig bebyggelse”:
Et område som hovedsagelig anvendes til beboelse, industri, eller
fritidsaktiviteter


Det interessante er her markeret og understreget.

Herudover betragtes parker,
strande eller andre rekreative områder, der ligger indenfor, integreret
med eller i umiddelbar tilknytning til et tæt bebygget område også
som tæt bebygget område.



Ud fra dette uddrager jeg at du ikke må flyve følgende steder:

Sportspladser
Offentlige parker i byer - også selvom der er 150 meter til nærmeste vej
Strande tæt på byer

Så ud fra ovenstående så nej, du vil ikke være dækket af din forsikring da en sportsplads bliver brugt til fritidsaktiviteter, og det er "Tættere bebygget område/bymæssig bebyggelse"

Og hvad DonKanen er ifølge BL´en også ulovligt hvis det er parker der ligger i, eller optil byer.

NOTER venligst - Dette er bare min opfattelse af BL´en:)
Hans Peder Sahl - hps.dk"
 
Mnemonic
Indlæg: 449
Tilmeldt: 05 feb 2009 15:39
Kontakt:

Hej Brian Der er ingen

15 sep 2013 16:00

Hej Brian

Der er ingen nedre vægtgrænse. Luftfartsloven gælder når du flyver udendørs :)


Det virker lidt skørt. Hvad hvis jeg kaster en bold, er det så også luftfartsloven?

/Brian NFK
/Brian
Medlem af NFK
 
p0Pe
Indlæg: 347
Tilmeldt: 03 okt 2012 21:42
Kontakt:

Det virker lidt skørt. Hvad

15 sep 2013 16:09

Det virker lidt skørt. Hvad hvis jeg kaster en bold, er det så også luftfartsloven?

/Brian NFK


En bold bevæger sig ved hjælp af en kraft og en retning. Definitionen på noget menneskeskabt der flyver er:

Bevæge sig i luftrummet ved brug af en motor eller luftstrømme; om luftfartøjer
Hans Peder Sahl - hps.dk"
 
Mnemonic
Indlæg: 449
Tilmeldt: 05 feb 2009 15:39
Kontakt:

En bold bevæger sig ved

15 sep 2013 16:34

En bold bevæger sig ved hjælp af en kraft og en retning. Definitionen på noget menneskeskabt der flyver er:


Du skulle se min skruebold :)

/Brian NFK
/Brian

Medlem af NFK
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

En bold bevæger sig ved

15 sep 2013 20:16

En bold bevæger sig ved hjælp af en kraft og en retning. Definitionen på noget menneskeskabt der flyver er:


Hvad så med en fritflyvende model, den flyver da på samme måde som en bold (sendt af sted med en kraft for så at lande et sted) er noget menneskeskabt der flyver så kun noget med motor? I så fald, er fritflyvende modeller omfattet af forsikringen så er en bold vel også. Prøv forøvrigt lige at checke datoen for starten af denne tråd!
:)
Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
 
p0Pe
Indlæg: 347
Tilmeldt: 03 okt 2012 21:42
Kontakt:

Hvad så med en fritflyvende

15 sep 2013 21:14

Hvad så med en fritflyvende model, den flyver da på samme måde som en bold (sendt af sted med en kraft for så at lande et sted) er noget menneskeskabt der flyver så kun noget med motor? I så fald, er fritflyvende modeller omfattet af forsikringen så er en bold vel også. Prøv forøvrigt lige at checke datoen for starten af denne tråd!
:)


Bevæge sig i luftrummet ved brug af en motor eller luftstrømme; om luftfartøjer


Og med hensyn til starten af tråden, så giver jeg al skylden til Brian:D Så slet ikke den var fra 2007 -_-
Hans Peder Sahl - hps.dk"
 
Mnemonic
Indlæg: 449
Tilmeldt: 05 feb 2009 15:39
Kontakt:

Nå ja man kan jo

15 sep 2013 22:03

Nå ja man kan jo ikke forsikre sig mod alt. Min mCPX flyver som den vil.

/Brian NFK
/Brian

Medlem af NFK
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Et godt svar Brian. Klogt

15 sep 2013 22:08

Et godt svar Brian. Klogt skrevet her på Forum ;o)

Man kan godt forsøge at argumentere om fodbolde o.l. der er alt for farlige, men sagen er at luftfartsloven gælder for luftfartøjer. En bold, en urtepotte eller tomme flasker der også bevæger sig gennem luften sommetider er ikke luftfartøjer pr. definition.
Man kan sikkert sagtens finde gråzoner, f.eks. boomeran'er og disse helikopterringe, som ungerne leger med. Men så kan man spørge sin forsikring.

Der er p.t. ingen nedre vægtgrænse for luftfartøjer.
Vi vil gerne have et legetøjs 'direktiv' fra Trafikstyrelsen for at få undtaget legetøj fra fra luftfartsloven, men først skal kloge folk finde ud af om det er størrelse, vægt, hastighed, drivkraft eller kombinationer af disse (impact), der skal sætte grænsen.
Og så er det endda det mindste problem. Det virkelige problem er at få alle forsikringsselskaber overbevist om at små modelfly nu ikke længere er modelfly og derfor ikke længere er undtaget af deres forsikringsdækning.
Og så på den anden side skal vi tage højde for at MDKs ansvarsforsikring kun dækker luftfartøjer.
Vi skal i dén grad passe på, at vi ikke får malet os op i et hjørne forsikringsmæssigt.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
DonKanan
Indlæg: 419
Tilmeldt: 01 jul 2011 10:41
Kontakt:

Vi skal også i den

16 sep 2013 08:45

Vi skal også i den grad passe på at der ikke pludselig kommer endnu en forsikring der bare måske kan hjælpe os hvis uheldet er Ude.
Noget kunne godt tyde at det er der man vil hen i det her samfund. Alt skal forsikres i hoved og røv.

Og det med bolden kan jeg egentlig godt lide som eksempel. Det er okay at losse noget tilfældigt op i luften man ikke aner vad vej vil ryge eller hvor langt.

Men så snart du har muligheden for at styre den omtalte genstand.
Ja Så må du under ingen omstændigheder sende den op nær samme sted. Hvor helvede giver det mening?
Er det ikke på tide at vi begynder at tænke over at hver gang vi laver en lov tager vi en portion glæde fra en masse mennesker.

ingen bliver mindre sure af at vi lader være med konstant at lave regler. Jeg har i hvert fald aldrig mødt nogen der kunne hidse sig op over manglende regler.
Venligst
Dannie Kanan

Hjemmebyg Ace Of Spades 46cm
RC-Factory edge540 80cm
ST-Models MX2 120cm
SJM 400
E-Flite blade nano cp x
JR DSX7 2,4Ghz