Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
Brugeravatar
Polle
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 03 apr 2002 01:16
Kontakt:

sjovt mit variometer har en

04 jun 2012 09:58

sjovt mit variometer har en dejlig tysk stemme der fortæller min højde, jeg har engang prøvet at flyve rigtig højt i sverige, så det virker også over 100 meter


Jeg ved godt at disse apparater ofte har denne funktion.
Jeg tror bare at Poul D tænker på, at begrebet "variometer" er et instrument der måler stig og synk, og ikke en fjet andet. At man så kalder disse multifunktionsapparater for variometre, er jo så ligestillet med at kalde et multiværktøj for en ScheizerKNIV :D
Hende med den sprøde preuserstemme, er altså en adioservice fra højdemåleren:p
Venlig hilsen
Poul Offersen
26162649
-------------
Sponseret af
"
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Korrekt Polle, Et variometer (som

04 jun 2012 10:57

Korrekt Polle,

Et variometer (som instrument og del af "basic-T") er intet andet end en rate-højdemåler, der viser ændring af (isobarisk) flyvehøjde per tidsenhed, altså "Rate of Climb" og "Rate of Descent", typisk i m/s eller ft/s.
Men basalt set så er det en kalibreret højdemåler, der blot mekanisk outputter noget andet - stig/synk.

Det variometer der bruges til svæveflyvning (herunder RC) er akustisk udbygning af ovenstående, hvor man kan få alt fra "happy tones" til "øv-horn" serveret. Det gælder både Picolario og WStech 'variometerne'.

I begge tilfælde er den primære reference alm statisk tryk (lige som en alm højdemåler) - altså "isobarisk trykflade".
Da denne nu er kendt så er det jo fristende også at præsentere piloten på jorden for isobarisk højde (i passende intervaller) - altså en højdemåler funktion i samme elektroniske "variometer" løsning.
Og, forsynes variometeret fra Rx powersupply, ja så kan man også få Rx spænding ned (igen med passende intervaller). Men hverken flyvehøjde eller spænding (eller andre funktionsudbygninger) har noget at gøre med et basalt variometer!
Men, et "total energi kompeseret (TEK) variometer" kaldes jo også stadig for et variometer, selvom der her er tilføjet flyvefarts-reference... :)

BTW: Husk nu, at hverken højdemåler eller variometer viser sand højde/højdeændring - deres målinger er baseret på atmosfærens tilstand og er kalibreret til at vise korrekt hvis der er forhold som på en standarddag, og i hele atmosfærens højde.
Når det er koldt, så trækker atmosfæren sig sammen, og der skal mindre sand højde til at få indikeret en given højdemåler-/variometer-ændring!
Omvendt, så vil varm luft ekspandere atmosfæren (som er en frit arbejde gas) så der nu skal større sand hølde til en given ændring på instrumenterene. Deraf begreberne "height og altitude"!

Og lad os så håbe, at det lykkedes at få udvidet det vertikale luftrum for modelfly (OPAD); jeg ved stadig ikke om mine variometre virker over de 100 meter!:D)

//Niels
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Tinus Nielsen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 03 dec 2001 16:17
Kontakt:

Damn NEP. Du er jo

04 jun 2012 11:07

Damn NEP. Du er jo sygeligt nørdet!!!!

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Tinus Nielsen
MFK. Nuserne
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Nej Tinus - FAGLIGT belastet!;)

04 jun 2012 11:10

Nej Tinus - FAGLIGT belastet!;)
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
PoulD
Indlæg: 458
Tilmeldt: 18 apr 2010 15:47
Kontakt:

@Madsen: Sorry, har ikke brugt

04 jun 2012 13:18

@Madsen: Sorry, har ikke brugt så meget tid på forum på det sidste. Altså, det var jo bare gas :) (det troede jeg faktisk også dit indlæg var)

@Niels Erik: Kaliberere man ikke højdemåler / variometer / ADC (eller hvad det nu hedder ;)) inden hver flyvning, i.h.t. enten QFE eller QNH? (indtil den dag max flyvehøjde bliver øget signifikant over 100m går jeg ud fra det ikke er nødvendigt at kalibere til QNE i luften :D. Går også ud fra man ikke flyer så fandens langt fra pladsen med en RC svæver, men ellers kan man vel med lidt hovedregning kompensere for lokale barometertryk :D)

//Poul
. . Oscar Yankee Wun Zero Five Five bail out! . . expedite! . . to late.

mCPX, T-REX450SE-Jetranger, T-REX500ESP, T-REX600NSP, T-REX700N, JR X9303
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Når variometeret bliver tændt vil

04 jun 2012 13:31

Når variometeret bliver tændt vil den det selv korrigere til QFE - altså "field elevation" til nul... (sådan inden for en træsko-længde):)
- altså, det antager logisk, at flyet nu befinder sig på jorden.
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Højt til loftet - dispensation til 1300 fod AGL

30 apr 2013 16:41

Højt til loftet - dispensation til 1300 fod AGL



Tilbage på sporet...

[QUOTE=JeEA;504382]Hejsa

Ifm med en svævedag kunne jeg godt tænke mig en tidsbegrænset ændring af max flyvehøjde fra 100 til 200 meter lokalt over pladsen.

Er der nogen der har erfaring med det?

Hilsen Jens[/QUOTE]

Til den kommende NFK store svæveweekend, har vi ansøgt om dispensation til at flyve op til 1300 fod, hvilket vi i dag har modtaget dispensation til :)



[IMG]http://www.modelflyvning.dk/forum/attachment.php?attachmentid=71385&d=1367332813[/IMG]





[IMG]http://www.modelflyvning.dk/forum/attachment.php?attachmentid=71386&d=1367332813[/IMG]
Vedhæftede filer
NFKdispensation.jpg
NFKdispensation.jpg (100.99 KiB) Vist 1717 gange
NFKansoeg.jpg
NFKansoeg.jpg (79.69 KiB) Vist 1717 gange
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Sådan :D hvad koster sådan

30 apr 2013 17:09

Sådan :D hvad koster sådan en spøj så, var det dyrt.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

HA, jeg har lige vundet

30 apr 2013 17:13

HA, jeg har lige vundet et væddemål, hvad er første kommentar... Hvad koster den :)

Svaret kommer senere, kan jo være at vi skal have 400 kroner for en pølse den weekend :D
(og det er ikke fordi jeg ikke vil svare, regningen er ikke modtaget endnu).
 
Brugeravatar
Stenild
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Fedt!...

30 apr 2013 17:43

Fedt!...
Mvh

Brian Stenild

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7