04 jun 2012 10:57
Korrekt Polle,
Et variometer (som instrument og del af "basic-T") er intet andet end en rate-højdemåler, der viser ændring af (isobarisk) flyvehøjde per tidsenhed, altså "Rate of Climb" og "Rate of Descent", typisk i m/s eller ft/s.
Men basalt set så er det en kalibreret højdemåler, der blot mekanisk outputter noget andet - stig/synk.
Det variometer der bruges til svæveflyvning (herunder RC) er akustisk udbygning af ovenstående, hvor man kan få alt fra "happy tones" til "øv-horn" serveret. Det gælder både Picolario og WStech 'variometerne'.
I begge tilfælde er den primære reference alm statisk tryk (lige som en alm højdemåler) - altså "isobarisk trykflade".
Da denne nu er kendt så er det jo fristende også at præsentere piloten på jorden for isobarisk højde (i passende intervaller) - altså en højdemåler funktion i samme elektroniske "variometer" løsning.
Og, forsynes variometeret fra Rx powersupply, ja så kan man også få Rx spænding ned (igen med passende intervaller). Men hverken flyvehøjde eller spænding (eller andre funktionsudbygninger) har noget at gøre med et basalt variometer!
Men, et "total energi kompeseret (TEK) variometer" kaldes jo også stadig for et variometer, selvom der her er tilføjet flyvefarts-reference... :)
BTW: Husk nu, at hverken højdemåler eller variometer viser sand højde/højdeændring - deres målinger er baseret på atmosfærens tilstand og er kalibreret til at vise korrekt hvis der er forhold som på en standarddag, og i hele atmosfærens højde.
Når det er koldt, så trækker atmosfæren sig sammen, og der skal mindre sand højde til at få indikeret en given højdemåler-/variometer-ændring!
Omvendt, så vil varm luft ekspandere atmosfæren (som er en frit arbejde gas) så der nu skal større sand hølde til en given ændring på instrumenterene. Deraf begreberne "height og altitude"!
Og lad os så håbe, at det lykkedes at få udvidet det vertikale luftrum for modelfly (OPAD); jeg ved stadig ikke om mine variometre virker over de 100 meter!:D)
//Niels