Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
Tailstrike
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31 jul 2005 17:25
Kontakt:

Mit ærinde er ikke at

14 maj 2012 18:25

Mit ærinde er ikke at afspore tråden, men blot et teknisk indspark.

Jeg undrer mig over at Forst kan se et modelfly på en radar, og vel at mærke en radar, der er beregnet til at se fly. Vi snakker altså ikke om højopløselige skyderadarer, men om L og S bånds radarer.

Et modelfly består mestendels af plast, pap, lim og træ, og ingen af disse materialer reflekterer L- og S-bånd særligt godt. Jeg vil umiddelbart gætte på at et stort modelfly med masser af metal (motor) og masser kulfiber har et RCS på -20 dBm2, og langt de fleste modelfly ligger meget lavere.

Lad os sætte RCS til -30 dBm2, det er sådan ca. 40 dB under en Cessna 172, og i mange tilfælde er det også under clutterniveauet. Det afhænger selvfølgelig af størrelsen på radarens clutterceller, men de ATC primærradarer jeg har kendskab til opererer her i landet, har ret store clutterceller. De fleste modelfly flyver ikke særligt hurtigt (ikke ret meget dopplerskift), og ingen af flyene flyver ret langt vær fra deres plads, så hvis et modelfly "ses" af en radar, er der meget stor sandsynlighed for at det næste gang det "ses" (næste antennescan) ligger i samme range/azimuth celle, og så vil radaren "dømme" clutter og ikke target. Husk at ATC radarer er 2D radarer, så der er samme clutter uanset flyvehøjde

Dermed ikke sagt at et modelfly slet ikke kan ses af en ATC radar, men det kræver at der i det område flyet befinder sig i ikke er nogen clutter fra jorden eller fra vindmøller etc. De steder er meget sjældne.

Jeg vil heller ikke afvise, at man ved at sidde og se meget nøje på den rå video fra en radar vil kunne finde enkelte blips der kan hidrøre fra et modelfly, men sådan opererer man jo ikke i dag, der sker al udveksling på plotniveau. Observation af og telling fra PPI'et hører fortiden til.
mvh

Jørgen Kragh
Medl. EFK87
 
Brugeravatar
OY-2573
Indlæg: 1177
Tilmeldt: 30 okt 2001 09:32
Kontakt:

Og sådan kommer en debat

14 maj 2012 19:23

Og sådan kommer en debat langt omkring.

Men hovedsagen er at det kan lade sig gøre at få en dispensation, jeg undrer mig blot over trafikstyrelsens ændrede sagsgang.
Det kunne da være rart at der var nogle modelfly kyndige øjne henover en ansøgning inden kom til rette myndighed.

Er der andre end jeg der har fået dispensation?
Og kunne det være en fordel hvis vi udarbejdede en standardformular. For som storsvæver pilot kunne det være rart med lidt højere til loftet (og en termik finder).
Jens Damhøj
Nuserne

There are Rules and there are Laws.
The Rules are made by men who think that they know better how to fly your airplane than you.
Laws (of Physics) were made by the Great One. You can, and sometimes should, suspend the Rules but you can never suspend the Laws
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

Har ikke søgt dispensation til

14 maj 2012 19:43

Har ikke søgt dispensation til fly men til dragefestival på Fanø og Rømø er der dispensation til at flyve op til 200 meter hele ugen .
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .
 
JeEA
Emnestarter
Indlæg: 2109
Tilmeldt: 18 sep 2004 17:48
Kontakt:

Hej alle Tak for svarene. Den

14 maj 2012 20:24

Hej alle

Tak for svarene. Den er lidt mere tricky da kmfk ligger lige inden for grænsen af Kaldreds luftrum. Så jeg skal også have fat i chefen derude, inden jeg søger. Vi flyver i forvejen på dispensation pga knap 5 km til Kaldred flyveplads.
Grunden til jeg ønsker højere flyvehøjde er at dem med de større svævere kan få mere ud af deres flyvning.
200 meter tænkte jeg var til at få fremfor 600 m.

Hilsen Jens
Hilsen Jens
 
Brugeravatar
Kasper Holger
Indlæg: 3661
Tilmeldt: 28 okt 2001 23:30
Kontakt:

er 200m så ikke ret

14 maj 2012 20:37

er 200m så ikke ret urealistisk, da folk i udlandet slæber op til 400-500 med storsvævere ? - og derefter går i thermik op til ca. 800
"
Besøg JetDanmark på www.jetdanmark.dk"

Medlem af 90kW klubben... :cool:
Better to have too much power and not need it, than need it and not have it


pm ang. Jetcat, Behotec, Airworld & Emcotec
 
Brugeravatar
Lars L
Indlæg: 1291
Tilmeldt: 29 nov 2007 19:13
Kontakt:

Mit ærinde er ikke at

14 maj 2012 20:42

Mit ærinde er ikke at afspore tråden, men blot et teknisk indspark.

Jeg undrer mig over at Forst kan se et modelfly på en radar, og vel at mærke en radar, der er beregnet til at se fly. Vi snakker altså ikke om højopløselige skyderadarer, men om L og S bånds radarer.

Et modelfly består mestendels af plast, pap, lim og træ, og ingen af disse materialer reflekterer L- og S-bånd særligt godt. Jeg vil umiddelbart gætte på at et stort modelfly med masser af metal (motor) og masser kulfiber har et RCS på -20 dBm2, og langt de fleste modelfly ligger meget lavere.

Lad os sætte RCS til -30 dBm2, det er sådan ca. 40 dB under en Cessna 172, og i mange tilfælde er det også under clutterniveauet. Det afhænger selvfølgelig af størrelsen på radarens clutterceller, men de ATC primærradarer jeg har kendskab til opererer her i landet, har ret store clutterceller. De fleste modelfly flyver ikke særligt hurtigt (ikke ret meget dopplerskift), og ingen af flyene flyver ret langt vær fra deres plads, så hvis et modelfly "ses" af en radar, er der meget stor sandsynlighed for at det næste gang det "ses" (næste antennescan) ligger i samme range/azimuth celle, og så vil radaren "dømme" clutter og ikke target. Husk at ATC radarer er 2D radarer, så der er samme clutter uanset flyvehøjde

Dermed ikke sagt at et modelfly slet ikke kan ses af en ATC radar, men det kræver at der i det område flyet befinder sig i ikke er nogen clutter fra jorden eller fra vindmøller etc. De steder er meget sjældne.

Jeg vil heller ikke afvise, at man ved at sidde og se meget nøje på den rå video fra en radar vil kunne finde enkelte blips der kan hidrøre fra et modelfly, men sådan opererer man jo ikke i dag, der sker al udveksling på plotniveau. Observation af og telling fra PPI'et hører fortiden til.


Uden at komme nærmere ind på hvordan, så er jeg 99,9% sikker på at både TPS-77 og RAC radar med en gennemsnitlig operatør sagtens kan følge selv mindre modelfly. :)

Venligst

Lars
" Lars L.

2011: Basic
2012: Danmarksmester Sportsman + landsholdspilot Basic
2013: Intermediate + landsholdspilot Sportsman
______________________________________________
Man er først en mand når man har fløjet 2000 km/t, og kørt en ægte Formel 1 Grand Prix Racer ;)

** Altid Spektrum ! ** Medlem af 90.000 kW klubben :rolleyes:
 
Brugeravatar
Kasper Holger
Indlæg: 3661
Tilmeldt: 28 okt 2001 23:30
Kontakt:

Uden at komme nærmere ind

14 maj 2012 20:50

Uden at komme nærmere ind på hvordan, så er jeg 99,9% sikker på at både TPS-77 og RAC radar med en gennemsnitlig operatør sagtens kan følge selv mindre modelfly. :)

Venligst

Lars


du skal forklare alt meget teknisk, især det hemlige. ellers tror vi ikke på dig :p
"

Besøg JetDanmark på www.jetdanmark.dk"



Medlem af 90kW klubben... :cool:

Better to have too much power and not need it, than need it and not have it





pm ang. Jetcat, Behotec, Airworld & Emcotec
 
Brugeravatar
kildegaard
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 27 sep 2007 21:41
Kontakt:

Flyvepladsudvalget kommer inden for det

14 maj 2012 21:41

Flyvepladsudvalget kommer inden for det næste ½ år med en udmelding om hvordan det går med ansøgningen om den øget flyvehøjde i Danmark. Da der er så mange faktore der spiller ind, og at vi netop har øjnet nye specielle muligheder vil jeg ikke begynde at fortælle i detaljer. Dog vil der ligge en mulighed for en general forøgelse op til 500Ft. Dvs 150 total. Alt andet vil være noget der kræver særbehandling og vil måske kunne gennemføres 3-5 steder i Danmark.
Men indtil der komme andre meldinger er der selvfølgelig ikke nogel af MDKs medlemmer der flyver højre op end 100 M.

Grunden til at den lange behandlingstid er ikke os men myndighedsbehandling:rolleyes:

Henrik Kildegaard
 
JeEA
Emnestarter
Indlæg: 2109
Tilmeldt: 18 sep 2004 17:48
Kontakt:

Kasper i det her lille

14 maj 2012 22:40

Kasper i det her lille land vil termik til 800 meter aldrig finde sted for modelfly. Selv para og hangglider med vfr må ikke flyve over 3000 fod i hele dk. Med mindre det er lavet om var det gældende i 2002. Det er trods alt med pilot i.

Nå, men jeg vil se om det er muligt at få en tidsbestemt åbning til 600'

Jeg vender nok tilbage med info eller spørgsmål. Har luret i den her tråd hvem jeg skal rette henvendelse til.

Tak for alle input...også dem der ikke vare relevante.:D

Hilsen Jens
Hilsen Jens
 
trinitus
Indlæg: 319
Tilmeldt: 18 mar 2002 21:25
Kontakt:

Hej Jens Hvis jeg ikke

14 maj 2012 23:55

Hej Jens
Hvis jeg ikke husker helt galt havee vi til Grindsted open for pt tilbage fået dispensation til og flyve til 500m ( måske 700) husker det ikke helt
Fik også fint besøg fra SLV for og se om alt var ok
Hvilket det jo var :)
John villum Rasmussen
br]
4,4 KB
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7