Mit ærinde er ikke at afspore tråden, men blot et teknisk indspark.
Jeg undrer mig over at Forst kan se et modelfly på en radar, og vel at mærke en radar, der er beregnet til at se fly. Vi snakker altså ikke om højopløselige skyderadarer, men om L og S bånds radarer.
Et modelfly består mestendels af plast, pap, lim og træ, og ingen af disse materialer reflekterer L- og S-bånd særligt godt. Jeg vil umiddelbart gætte på at et stort modelfly med masser af metal (motor) og masser kulfiber har et RCS på -20 dBm2, og langt de fleste modelfly ligger meget lavere.
Lad os sætte RCS til -30 dBm2, det er sådan ca. 40 dB under en Cessna 172, og i mange tilfælde er det også under clutterniveauet. Det afhænger selvfølgelig af størrelsen på radarens clutterceller, men de ATC primærradarer jeg har kendskab til opererer her i landet, har ret store clutterceller. De fleste modelfly flyver ikke særligt hurtigt (ikke ret meget dopplerskift), og ingen af flyene flyver ret langt vær fra deres plads, så hvis et modelfly "ses" af en radar, er der meget stor sandsynlighed for at det næste gang det "ses" (næste antennescan) ligger i samme range/azimuth celle, og så vil radaren "dømme" clutter og ikke target. Husk at ATC radarer er 2D radarer, så der er samme clutter uanset flyvehøjde
Dermed ikke sagt at et modelfly slet ikke kan ses af en ATC radar, men det kræver at der i det område flyet befinder sig i ikke er nogen clutter fra jorden eller fra vindmøller etc. De steder er meget sjældne.
Jeg vil heller ikke afvise, at man ved at sidde og se meget nøje på den rå video fra en radar vil kunne finde enkelte blips der kan hidrøre fra et modelfly, men sådan opererer man jo ikke i dag, der sker al udveksling på plotniveau. Observation af og telling fra PPI'et hører fortiden til.