Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
peluni1
Emnestarter
Indlæg: 342
Tilmeldt: 13 jun 2011 10:52
Kontakt:

Spørgsmål til skalastyingsgruppen

05 jul 2012 20:26


Jeg overvejer at bygge en skala model for at deltage i skala konkurrencerne, men kommer nok til at kæmpe for at holde vægten under 7 Kg. Jeg har i den forbindelse gennem læst konkurrenceregler for radiostyrede skalamodeller på modelflyvning.dk, denne gennemlæsning har medført at jeg har to spørgsmål vedr. reglerne.
( Henrik Sommer er jo, ifølge hans hjemme side, udenlands pt. derfor henvender jeg mig her gennem forum)

I Konkurrenceregler for radiostyrede skalamodeller F.A. I. s klasse F4C + F4H side 3 er der en liste over rettelser og ændringer indført i 2012

I ændringer indført i 2012 er der rettelse til paragraf
6.3.2 Slettet tekst der forbyder anvendelse af gyroer

Betyder dette at det nu er tilladt at benytte en gyro eller flere gyroer i en skalamodel af et fastvinge fly og i så fald på hvilke akser ??


På side 67 nederst Lov om luftfart linje 4
Bemærk, at modeller , som vejer over 7 kg. incl. Brændstof skal opfylde de særlige ”stormodel betingelser”, må kun fjernstyres på 35 MHz

Er dette ” må kun fjernstyres på 35 MHz” ikke en fejl eller er det en speciel regel for skala, da stormodeller ( så vidt jeg er orienteret ) gerne må benytte 2,4 GHz.

Mvh. Peter Lund
 
pitch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05 maj 2005 00:00
Kontakt:

Hej Peter, Du må anvende

06 aug 2012 09:37

Hej Peter,

Du må anvende gyro på din skalamodel, og der er ikke nogen begrænsninger for, hvor mange akser, som du vil bruge gyroen på. Reglen blev fjernet, da det var umuligt at kontrollere, om den enkelte pilot snød og anvendte gyroer.

Du må gerne anvende 2,4 GHz til stormodeller. Det er en rettelse, som jeg tager med ved næste revision af reglerne.
BL 9-4 er endnu ikke rettet, men ændringen er beskrevet her.
http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-9727/AIC%20B%2021%202009.pdf

Håber at du kommer igang med skalakonkurrencer. Det er jo let at starte i klubskala, men også F4H er en god klasse at starte i, hvis du selv bygger modellen.


Mvh
Henrik Sommer
Skalastyringsgruppen