Alle danske modelpiloters forum

 
106850
Indlæg: 417
Tilmeldt: 07 feb 2009 22:11
Kontakt:

fuldsize 1:1 ;)

05 mar 2014 11:22

fuldsize 1:1 ;)

Jeg kender ikke reglerne for modeller men jeg kan fint flyve motorsvæver på mit svæveflyvecertifikat, det krævede blot en type omskoling.
MotorSvævefly, selvstartende eller med hjemhentnings motor(kaldet turbo) kræver alle blot en type omskoling.
Se evt. Unions håndbogen på dsvu.dk

Stig
1 stk Rappi E325
Rexie 450 fbl under opbygnng
Rexie 600 NLE :cool:
Frenzy 50
2,4 ghz ff 7
og en ASW 20F fra Centrair:)
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Tog lige et kig på

07 mar 2014 10:34

Tog lige et kig på dsvu.dk.....

her

Ovenstående udgør BL 6-104, dvs. det må vel kunne betragtes som lovstof på området(det er et uddrag fra dsvu's unionshåndbog).
Faktisk lettilgængelig interessant læsning.

Man opdeler motorsvæverne i 3 kategorier:
1) Dem hvor motor/propel helt eller delvist kan klappes ind, men som ikke må jordstarte.
2) Dem der kan klappe motor/propel helt eller delvist ind, og som må jordstarte ved egen kraft.
3) Dem med fast motor og propel, der ikke kan klappes ind (Der må jordstarte)



Spidsfindigt/interessant er 2 forhold:

  • Klasse 1 og 2 bliver ordret defineret til at være "konventionelle svævefly" når motor/prop er klappet ind. Må iht. BL 6-104 udelukkende flyves af omskolede piloter, der har svæveflyvecertifikat!!
  • Klasse 3 er ikke i stand til at falde ind under betegnelsen "konventionelle svævefly" på noget tidspunkt i flyvningen, til gengæld må de flyves af piloter med svæveflyvecertifikat+omskoling såvel som piloter med motorflyvecertifikat+omskoling.
Skulle det overføres på forhåndenværende sag må det jo betyde at man burde skulle have S-stormodelcertifikat med mindre modellen har fast propel/motorinstallation, der ikke kan klappes ind, hvor det så burde være muligt at flyve modellen på et alm. stormodelcertifikat/ få alm stormodelgodkendelse.

Helt på et sidespor kunne man så også forstille sig noget om at der skal være
passende fast understel, så propellen på intet tidspunkt ved korrektflyvning kan
gå i jorden.Vås....

På den anden side ville det selvfølgeligt være noget mere overskueligt hvis alle (motor-)svævere tilhørte samme kategori og krævede samme tilladelse........

Men i virkeligheden er det vi mangler vel egentlig blot en skarp afgørelse på definitionen af hvornår en model er en (motor-)svæver, og hvornår den ikke er?
Ellers skulle alle stormodelpiloter dybt teoretisk vel i grunden også pludselig ud og have s-stormodelcertifikat for at kunne regnes i stand til redde en model sikkert ned ved motorstop (Ja, jeg ved godt at netop den øvelse indgår i certifikatprøven, men overdrivelse fremmer forståelsen...;)).......og ditto tilsvarende for alm. A-certifikatpiloter......det ku'blive et fint gedemarked....ikke at jeg så tror nogen af os ligefrem ville tage skade af det...;)
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Det kan blive en meget

07 mar 2014 22:06

Det kan blive en meget spidsfindig diskussion.
Men jeg vil mene at det bør være sådan: hvis den flyver som en svævemodel og den bruges som en svævemodel, så ér det en svævemodel i certifikatmæssig forstand, og så kræver den som stormodel et svævecertifikat.

Nu er det ingen stor kunst at tage et svævecertifikat, så det kan man gøre. Og kan man ikke, så skal man nok ikke flyve med en model af den kaliber.
Det vil alle ikke være enige i, men sådan ser jeg på det.:cool:
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
schappendoes
Indlæg: 278
Tilmeldt: 31 maj 2011 14:14
Kontakt:

Tror jeg starter til porcelænsmaling

07 mar 2014 22:48

Tror jeg starter til porcelænsmaling
 
Brugeravatar
Polle
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 03 apr 2002 01:16
Kontakt:

Spændende med en definition der

07 mar 2014 23:31

Spændende med en definition der kan bruges til at "artbestemme" et hjemmekonstrueret eksperimentalfly, der hverken ligner fugl eller fisk;)
sideforholdet er vel nærmest det eneste eventuelle brugbare referencepunkt.
Venlig hilsen
Poul Offersen
26162649
-------------
Sponseret af
"
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Du tænker ting som fx: eller Jaaah.....det

08 mar 2014 10:12

Du tænker ting som fx:



eller



Jaaah.....det kunne nok give lidt hovedbrud........nå, ja, den øverste er jo så en jetmodel, det hjælper jo lidt......hvis man altså bygger den med en jet i.............begge flyver sandsynligvis ret udpræget som svævemodeller, om man så vil vælge at kalde dem det er så mere et diskussionsemne........originalerne er ihvertfald ikke officielt betragtede som svævere eller motorsvævere for den sags skyld.........

Det være sagt, så er der nu god fornuft i Allans argument.........det handler trods alt om sikkerhed, ikke skalarigtighed el. lign.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Polle
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 03 apr 2002 01:16
Kontakt:

Det handler vel også om,

08 mar 2014 17:10

Det handler vel også om, at hvis der er regler, så er tingene definerede. Så undgår man tvivl.
I princippet kan man jo godt bygge noget der minder om en oldtimer motorsvæver, som reelt svæver som en fyldningsdør, med det formål at flyve den som et motorfly .... få det godkendt som et motorfly (fordi man lige har en motor-stomdelkontrollant ved hånden, og ikke har lille 'S'), og derefter møde en "politikværulant" som mener at den er helt gal
Venlig hilsen

Poul Offersen

26162649

-------------

Sponseret af

"
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Ja, det er rigtig Poul. Og

08 mar 2014 17:46

Ja, det er rigtig Poul.
Og man kan ikke give så klare definitioner at al tvivl er udelukket.
Så i mangel af bedre, må man lade fornuften råde.

Den eneste måde man kan være helt sikker, er at tage begge certifikater og få den godkendt 2 gange - som motormodel og som svæver - og så skal man huske at have begge kort i modellen :D:rolleyes:.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Polle
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 03 apr 2002 01:16
Kontakt:

Ja, det er rigtig

08 mar 2014 20:37

Ja, det er rigtig Poul.
Og man kan ikke give så klare definitioner at al tvivl er udelukket.

Hvis det var det man ville, var det rimelig let at lade sideforholdet bestemme.

Så i mangel af bedre, må man lade fornuften råde.

Fornuft er jo en relativ størrelse :D

Den eneste måde man kan være helt sikker, er at tage begge certifikater og få den godkendt 2 gange - som motormodel og som svæver - og så skal man huske at have begge kort i modellen :D:rolleyes:.


Alternativt (læs det mest fornuftige i mine øjne) kunne man lade det være op til piloten selv at bestemme kategorien, hvis der er motor på.
Det er måske rigtigt nok, at der er forskel på at flyve et almindeligt motorfly og et almindeligt svævefly (stormodel eller ej), men er der reelt større forskel her, end der er på forskellige typer motorfly? Jeg vil påstå, at der er mindst lige så stor forskel på at flyve en Cub og en Gee Bee, som der er på at flyve en Cub og en ASK 13;)
Venlig hilsen

Poul Offersen

26162649

-------------

Sponseret af

"
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Ja du har helt ret.

08 mar 2014 22:09

Ja du har helt ret. Det er også et problem - teoretisk i hvert fald.
Men jeg synes vi skal lade det ligge. Det er ikke et rigtigt problem.

Hvis det en dag bliver et rigtigt problem, så får vi stormodelkontrollantudvalget til at give et forslag til hvordan vi løser det.

eom.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp