Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Claus
Emnestarter
Indlæg: 877
Tilmeldt: 03 dec 2001 22:15
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Svæver med el motor og stormodel?

18 feb 2014 00:38

Et svævefly over 7kg med fastmonteret el motor og batteripakke der ikke kan tages ud grundet afbalanceret tyndepunkt:
Kan denne godkendes som almindelig motor stormodel eller er det en storsvæver mht. certifikat ?

Formoder at mand skal tage et svæver S- certifikat før en storsvæver kan godkendes ?
Claus, Høje Taastrup Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Et svævefly over 7kg med

18 feb 2014 11:32

Et svævefly over 7kg med fastmonteret el motor og batteripakke der ikke kan tages ud grundet afbalanceret tyndepunkt:
Kan denne godkendes som almindelig motor stormodel eller er det en storsvæver mht. certifikat ?

Formoder at mand skal tage et svæver S- certifikat før en storsvæver kan godkendes ?
Hej

Godt spørgsmål. Hvordan skulle den godkendes hvis det var en full size?

Jeg mener også, at man skal tage lille S før stor S. Der er alligevel en del forskel på at flyve moter og flyve svæv.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
ClausT
Indlæg: 5506
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Det er en storsvæver og

18 feb 2014 12:14

Det er en storsvæver og skal godkendes som sådan.

Korrekt, se at få taget et s-certifikat (det er hele tre flyveture) så er den del klar når du skal have godkendt din storsvæver.

Hvis du vil i en anden godkendelses klasse skal du montere den med jet-turbine, så rykker den over til jet godkendelse.
 
Brugeravatar
Claus
Emnestarter
Indlæg: 877
Tilmeldt: 03 dec 2001 22:15
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Jeg er enig i at

18 feb 2014 15:55

Jeg er enig i at det ikke er det store at tage S certifikatet og det kunne være interessant at tage.
Men tænker bare hvad er argumentet for at det IKKE er en alm motor stormodel og at den ikke kan komme i denne kategori ?
- det er jo et fastvinget fly med en fast motor :)
- hvad så med en "rigtig motorsvæver" hvilken kategori kan den komme under ?

Der må stå noget konkret et sted i nogle regelsæt eller godkendelses blanketter...
Claus, Høje Taastrup Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

En (semi)skala model af en

19 feb 2014 09:39

En (semi)skala model af en motorsvæver er naturligvis også et svævefly med "hjælpemotor", som primært bruges til at vinde højde med, og hvor stiget efterfølges af en glideflugt af kortere, eller længere varighed.

Argumentet for at kræve S-Certifikat for godkendelse som storsvæverpilot er vel ret indlysende, at der er forskel på håndteringen af de forskellige flytyper.

Så følg nu bare reglerne, som er ganske fornuftige, så du kan komme ud og nyde flyvning med storsvæver.

Tommy
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Hej Godt spørgsmål. Hvordan skulle

19 feb 2014 10:28

Hej

Godt spørgsmål. Hvordan skulle den godkendes hvis det var en full size?



En full size motorsvæver kræver en motorflyve certifikat, da den betjenes som et motorfly.
En full size svævefly med hjælpemotor kan flyves med svæve certifikat, med en lille overbygning i at betjene selve motoren.

I min verden giver det god mening at et svævefly med hjælpemotor skal godkendes som storsvæver, da jeg mener at selve flyvningen og specilt landningen er som svæver og dermed noget anderledes fra at flyve motorfly.

Og dermed er der også logik i at tage det S certifikat. Og som det tit nævnes her inde er det slet ikke noget problem at tage det certifikat, da faktisk alle der bygger et svævefly i stormodel klassen, har fløjet svæver igemmen længer tid. Ellers ville man nok ikke sætte så mange penge i sådan et fly.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Claus
Emnestarter
Indlæg: 877
Tilmeldt: 03 dec 2001 22:15
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Så følg nu bare reglerne,

19 feb 2014 12:12


Så følg nu bare reglerne, som er ganske fornuftige, så du kan komme ud og nyde flyvnigen med storsvæver.

Tommy


Jeg er overhovedet ikke ude i ikke at følge reglerne - jeg spørger jo blot til dem.
Synes jeres argumenter er gode og meget fornuftige, men hvor står det i MDF DK's regelsæt ?
Claus, Høje Taastrup Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Jeg er overhovedet ikke ude

19 feb 2014 12:23

Jeg er overhovedet ikke ude i ikke at følge reglerne - jeg spørger jo blot til dem.
Synes jeres argumenter er gode og meget fornuftige, men hvor står det i MDF DK's regelsæt ?
Det står ingen steder, endnu. Men det kommer det til nu, da behovet er opstået.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
Claus
Emnestarter
Indlæg: 877
Tilmeldt: 03 dec 2001 22:15
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Det står ingen steder, endnu.

19 feb 2014 12:34

Det står ingen steder, endnu. Men det kommer det til nu, da behovet er opstået.


Fedt! Godt arbejde :)
Claus, Høje Taastrup Modelflyveklub
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

En full size motorsvæver kræver

20 feb 2014 20:50

En full size motorsvæver kræver en motorflyve certifikat, da den betjenes som et motorfly.
En full size svævefly med hjælpemotor kan flyves med svæve certifikat, med en lille overbygning i at betjene selve motoren.

I min verden giver det god mening at et svævefly med hjælpemotor skal godkendes som storsvæver, da jeg mener at selve flyvningen og specilt landningen er som svæver og dermed noget anderledes fra at flyve motorfly.

Og dermed er der også logik i at tage det S certifikat. Og som det tit nævnes her inde er det slet ikke noget problem at tage det certifikat, da faktisk alle der bygger et svævefly i stormodel klassen, har fløjet svæver igemmen længer tid. Ellers ville man nok ikke sætte så mange penge i sådan et fly.

Er der kommet nye regler efter 1998 min far havde kun svæveflyvecertifikat og han fløj da motersvæverer på det indtil 97 da de tog hans certifikat da han på grund af sygdom ikke klarede den årlige chek , men han klagede ikke han havde cerifikatet i 50 år :-)
Micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"